חדשות בארץ

בית הכנסת שהפך למרפאת שדה: "כשהפצוע נפטר, המתפללים אמרו עליו קדיש"

שלושה פראמדיקים של מד"א, שהקימו מרפאת שדה במושב בעוטף עזה, מספרים על הניסים של החיים שניצלו ועל הרגע המצמרר שבו אחד הפצועים נפטר והמתפללים אמרו עליו קדיש

אא

בית הכנסת של היישוב נוה הסמוך לבני נצרים, הפך באחרונה לחמ"ל טיפולים בפצועים, לאחר שמטח טילים החל לנחות בעוטף עזה בשבת הקשה של הטבח ביישובי העוטף. 

"סמוך לשעה 06:40 התקבלה במד"א קריאה על פצוע קשה באזור בני נצרים, ומיד יצאנו למקום", משחזרים הפראמדיק מנחם בלומנטל והחובש הבכיר חנניה אלמקייס, ממד"א, בראיון לאתר 'כיפה'. "מיד יצאנו למקום. תוך כדי הטיפול הרפואי סמוך לשעה שבע בבוקר, התחילו להתקבל הודעות על חדירת מחבלים למושבים סביבנו. הבנו שלא נוכל לפנות את הפצוע לבית החולים מכיוון שיש מחבלים בכבישים סביבנו, והחלטנו להיכנס למושב נוה הסמוך".

הם הגיעו לבית הכנסת של המושב, והחליטו להכניס את הפצוע לשם ולהסב את בית הכנסת לבית חולים שדה מאולתר שיקלוט פצועים נוספים במידת הצורך. בשלב זה מבין בלומנטל כי בית הכנסת הוא המרכז הרפואי היחידי באזור, ומעביר הודעה בין הקולגות שלו ובין חברי היישובים הסמוכים, שכל מי שקיבל הכשרה רפואית כלשהי, מתבקש לסור לבית הכנסת. 

בד בבד, בתושייה שאין כדוגמתה, ביקש מצוות המרפאה להעמיד לרשותם את כל הציוד הרפואי במרפאה, וממכינה קדם צבאית שבמושב ביקש את כל האלונקות שיש לה. כך למעשה הוקמה המרפאה המאולתרת בבית הכנסת, תחת לחץ מטורף. "סמוך לשעה 09:30 קיבלנו דיווח מעקיבא שבת שהוא חבר לפצועים מחדירת מחבלים במושב פרי גן הסמוך, ושמתקיימת שם לחימה קשה מאוד", ממשיכים השניים לשחזר. 

בשלב זה מתחיל עקיבא שבת לפנות את הפצועים לבית הכנסת, ובלומנטל וחבריו מעניקים לפצועים טיפולים רפואיים ראשוניים "כשבד בבד כל הזמן אנחנו מנסים לתאם עם מוקד מד"א ועם הצבא, הנחתת מסוק לחילוץ הנפגעים. השתמשנו בכל הציוד הרפואי שהיה ברשותנו על מנת להציל את הפצועים".

ואז, ברגע מצמרר אחד, הם הבינו שהם מאבדים את אחד הפצועים. "רגע מצמרר מאוד היה לצערנו כשאחד המטופלים נפטר, והמתפללים שהיו בבית הכנסת אמרו עליו קדיש", אמר בלומנטל. 

אבל לצד האובדן היו גם רגעי חסד, שבהם פגשו צוותי בית הכנסת שניים מהפצועים שטופלו במרפאת השדה שלהם - בועז בירן ומיכאל גוטמן, ששניהם פונו מאוחר יותר לבית החולים שיבא תל השומר. גוטמן, שניצל בנס הודות לטיפולם המסור של מנחם, חנניה ועקיבא סיפר כי ברגעים הראשונים לא הבין איפה הוא נמצא. "ראיתי את מנחם שהתחיל לטפל בי ואמרתי לעצמי בלב ש'הקדוש ברוך הוא שלח לי מלאך שיטפל בי'. בדיעבד אני מבין שבנוסף לטיפול הרפואי שקיבלתי, ספרי הקודש שהקיפו אותי - שמרו עליי".

תגיות:טיפולבית כנסתפצועיםמלחמת חרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה