חדשות בארץ

האו"ם נגד ישראל: מוביל דיון לגינוי בגין "טבח" ברצועה ולהפסקת המלחמה

העצרת הכללית של האו"ם תתכנס לדיון חירום על המלחמה בישראל, שיימשך יומיים. הצעת ההחלטה הערבית אינה מתייחסת למתקפת הטרור של החמאס

(צילום: Arie Leib Abrams / Flash90)(צילום: Arie Leib Abrams / Flash90)
אא

העצרת הכללית של האו"ם החלה היום (חמישי) דיון חירום על המלחמה בישראל, שיימשך יומיים. הכינוס נערך לבקשת הקבוצה הערבית בהובלת ירדן. ינאמו במהלכו הפלסטינים, שגריר ישראל גלעד ארדן, שגריר ירדן ושר החוץ של איראן.

גורמים מדיניים בישראל אמרו כי האו"ם מוביל את הדיון להחלטה לגנות את ישראל, וציינו כי גורמים באו"ם מבקשים לכלול בהחלטה הסופית הודעה לפיה ישראל מבצעת "טבח באוכלוסייה הפלסטינית ברצועה", ולכן עליה להפסיק את המלחמה. ההצעה הערבית מתעלמת לחלוטין מקיומו של חמאס, לא מזכירה אותו או את הטבח שביצע, קוראת להפסקת אש מיידית ואינה מתייחסת כלל לירי הטילים והרקטות על ישראל או לזכותה להגן על עצמה.

בבקשה שהוגשה לקראת הדיון כתבו המדינות המבקשות - איחוד האמירויות, ירדן, בחריין, סעודיה, עומאן, קטאר, כווית, מצרים ומרוקו - כי יש לצאת בגינוי משותף נגד "הרג האזרחים והפרות החוק ההומניטרי הבינלאומי ברצועת עזה", וקראו למועצת הביטחון של האו"ם ליישם הפסקת אש מיידית. המדינות הערביות ציינו בהצהרה כי "הגנה עצמית לא מצדיקה הפרות של החוק הבינלאומי, והתעלמות מכוונת מזכויותיהם הלגיטימיות של בני העם הפלסטיני. אנו מגנים את העקירה הכפוייה של תושבי עזה והעונש הקולקטיבי על הרצועה".

יש לציין כי מועצת הביטחון דחתה הלילה הצעת החלטה שהגישה רוסיה, שקראה להפסקת אש מיידית בעזה. מנגד, רוסיה וסין הטילו וטו על הצעת החלטה אמריקנית, להבעת תמיכה בישראל וגינוי חמאס. ההצעה האמריקנית קראה לשחרור מיידי של החטופים והכירה בזכות להגנה עצמית של ישראל מול הטרור. מלטה, יפן, גאנה, גאבון, צרפת, אקוודור, אלבניה, ארה"ב, אנגליה ושוויץ הצביעו בעד; רוסיה, איחוד האמירויות וסין הצביעו נגד; מוזמביק וברזיל נמנעו.

שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומס-גרינפילד, אמרה כי היא "מאוכזבת מאוד" מהווטו. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר בתגובה כי "כניסה קרקעית של ישראל לרצועת עזה רק תחמיר את המשבר ההומניטרי, שכבר חמור מאוד". עוד ציין פסקוב כי "יש להמשיך במאמצים לקבל החלטה "מאוזנת" באו"ם על המצב בעזה למרות הכישלונות הקודמים בכך".

גורמים באו"ם הציגו: מאות ארגונים מ-60 מדינות חתמו על עצומה הקוראת להפסקת אש מיידית

לקראת הדיון בעצרת הכללית הציגו גורמים באו"ם, למועצת הביטחון, עצומה חתומה על ידי למעלה מ-360 אלף בני אדם, מיותר מ-500 ארגונים ב-60 מדינות ברחבי העולם, הקוראת להפסקת המלחמה בעזה.

העצומה, שאורגנה על ידי ארגון הסיוע הבינלאומי לילדים "Save the Children", התומך בפלסטינים, קוראת לסיוע הומניטרי מיידי לעזה. "זאת בושה שגוף קבלת ההחלטות הגבוה ביותר של האו"ם, לשלום וביטחון בינלאומי, לא יכול להתגבר על חילוקי הדעות שלו כדי להגן על הילדים הזקוקים לו ביותר", אמר מנהל סניף הארגון בעזה וברשות הפסלטינית, ג'ייסון לי.

בנוסף, מתאמת העניינים ההומניטריים של האו"ם לשטחים הפלסטיניים, לין הייסטינגס, הצהירה כי "אין מקום בטוח בעזה. האזהרות המוקדמות שפרסם הצבא הישראלי לאוכלוסיות להתפנות מהאזורים שאותם תקף לא מייצרות הבדל".

אמש הודיעה גם ועדת החקירה הבינלאומית העצמאית של האו"ם, שהוקמה לבדוק את פעילות צה"ל בשטחי הרשות הפלסטינית, כי "זיהתה את המפקד והיחידה הצבאית בצה"ל שלדעתה אחראים ככל להרג העיתונאית הפלסטינית-אמריקנית שירין אבו עאקלה בשנה שעברה". על פי דיווח ברשת CNN האמריקנית, הוועדה לא חשפה את שם החייל, אך ציינה כי מדובר ביחידת דובדבן.

אבו עאקלה נהרגה במהלך חילופי אש שניהלו כוחות צה"ל עם חמושים פלסטינים במחנה הפליטים ג'נין במאי 2022. יו"ר הוועדה נאווי פילאי אמרה כי החקירה הגיעה למסקנה "שכוחות הביטחון הישראליים השתמשו בכוח קטלני ללא הצדקה במסגרת חוק זכויות האדם הבינלאומי, ובכוונה או בפזיזות הפרו את זכותה של אבו עאקלה לחיים".

תגיות:מועצת הביטחון של האו"םגינוי ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה