דיכאון וחרדות

מכווצים מפחד? זו הסיבה שכדאי לכם להתכווץ אפילו יותר

אומרים לנו "תירגעו", וזה פשוט לא עובד. אז איך אפשר לשחרר את הפחד דרך הגוף?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"אנחנו מנסים להרגיע את עצמנו ואת הילדים שלנו, וחוזרים על המילים 'תירגע'", אומרת אילה גארבי-שפמן, עובדת סוציאלית קלינית, מומחית לעבודה עם כאב רגשי ופיזי, דיכאון וחרדה. "והאמת היא שקשה להרגיע את המוח דרך המוח. מה שעובד טוב יותר, זו הרגעה שלו דרך הגוף".

אילה מונה 5 דרכים מדהימות בפשטותן כדי לעזור לנו להירגע בימים לחוצים אלה:

תנועה

לא להישאר קפואים. מה שהכי היינו רוצים כרגע זה לקפוא, לשבת ולא לעשות כלום מרוב תחושות קשות. אלא שכאשר יושבים ולא זזים, גם המחשבות והרגשות נשארים תקועים, ואף חוזרים על עצמם בתוכנו ב'לופים' אינסופיים. ברגע שמתחילים לזוז, לעומת זאת, יכולה גם המחשבה לנוע, ואחריה הרגש. אז מה עושים? כל תנועה - קפיצות במקום, התמתחות, דחיפה של קיר, מתיחת ידיים יחד עם אדם נוסף, הרמת רגליים תוך כדי שכיבה, נפנוף ברגליים, הליכה ועוד.

כיווץ

לא פעם אנחנו מנסים להירגע, אבל הגוף נותר קשה ומכווץ, ואם מישהו מבחוץ אומר לנו להירגע, אנחנו נעשים אפילו מכווצים יותר. איך אפשר לשחרר את הכיווץ הזה? לכווץ את הגוף עוד יותר. כן כן, ואחרי שהכל מכווץ היטב הכי חזק שאנחנו יכולים  - נשחרר הכל בבת אחת. אפשר לכווץ כל איבר בנפרד - כפות ידיים, כפות רגליים, עיניים, פה ועוד, ובכל פעם לשחרר את האיבר המכווץ. אפשר גם לכווץ הכל ככל האפשר, כולל פה ועיניים, להישאר כך מכווצים ככל האפשר, ואז לשחרר. חזרה על התרגיל מספר פעמים נותנת תחושת רגיעה משמעותית.

נשימות

בשונה מהמחשבות שלנו, שנודדות לעתיד - מה יהיה? או לעבר  - מה עשינו? הנשימה מתרחשת כאן ועכשיו ומחזירה אותנו להווה. אז הכי פשוט - נושמים. מנפחים את הבטן באוויר, כמו בלון גדול, ואז נושפים ממנה את האוויר, עד שתרגיש כמו סמרטוט סחוט. אפשר לשים את היד על הבטן כדי להרגיש את ההתנפחות וההתרוקנות. החמצן עוזר לגוף לשחרר פחמן דו חמצני מהתאים, וכך הגוף נעשה רגוע יותר.

רעד

לרעוד כאילו קר לנו מאוד או כאילו נרטבנו עכשיו מגשם שוטף. לנער היטב את הגוף, הידיים והראש, כאילו אנחנו מנסים לנער מאיתנו את כל טיפות הגשם. רעידה למשך שתי דקות מסייעת לשחרר הורמונים כמו אנדרנלין וקורטיזול ומורידה את רמת המתח בגוף באופן מיידי.

יד חמה

להניח יד על הגוף ולנשום אליה, לשים לב איך היד מרגישה, אם היא חמה או קרה, ואיך מרגיש המגע שלה על העור. הנחת היד תיעשה במקום שנעים לנו - על הבטן, בית החזה, יד ביד, על הפנים וכדו' - כל אחד איפה שמרגיש לו נעים. הנחת היד למשך שתיים-שלוש דקות, מאפשרת למוח להפעיל את מרכז התמיכה היונקי ולנטרל את מצב ההישרדות אליו הוא נכנס, ברגע ששמענו את החדשות הקשות. באופן כללי, מגע בימים אלה חשוב, מרפא ותומך.

תגיות:חרדהמלחמה בדרום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה