חדשות יהדות

לראשונה בתולדות גרמניה; ארגון רבני אירופי בבסיס תקציב הממשלה; נחנך בית הקהילות היהודיות באירופה

במושב חגיגי של בית הדין הגדול של אירופה שהתקיים במינכן נפתחו אירועי חנוכת בית "ועידת רבני אירופה" שמומן על ידי הממשלה הבווארית וישמש כמרכז להפצת תורה והלכה וכמטה להנהגה היהודית באירופה

במושב בית הדין הגדול של אירופה בחנוכת בית ועידת רבני אירופה במינכן. (צילום: רוברט גונגול/CER)במושב בית הדין הגדול של אירופה בחנוכת בית ועידת רבני אירופה במינכן. (צילום: רוברט גונגול/CER)
אא

היסטוריה בגרמניה; לראשונה בתולדותיה הודיעה ממשלת בוואריה על תקצוב ארגון רבני כלל אירופאי בתקציב המדינה. בטקסים מרשימים שהתקיימו במינכן נחנך אתמול (יום ג') בית ׳ועידת רבני אירופה׳ שמומן אף הוא על ידי הממשלה הבווארית וישמש כמרכז להפצת תורה והלכה וכמטה להנהגה היהודית באירופה.

אירועי חנוכת הבית נפתחו במושב חגיגי של בית הדין הגדול של אירופה לציון מעמדו הבינלאומי ואשרור מעמדו מול הרשויות בישראל בהשתתפות אבות בתי הדין ודיינים מבתי הדין הקבועים והחשובים באירופה. מזכירות בית הדין והנהלתו יופעלו מבית הועידה החדש במינכן.

צילום: רוברט גונגול/CERצילום: רוברט גונגול/CER

באירועים השתתפו: נשיא 'ועידת רבני אירופה' הגאון רבי פנחס גולדשמידט. אב״ד לונדון יו״ר הועדה המתמדת הגאון רבי מנחם געללי. המנהל הרבני של הועידה  הגאון רבי משה לבל, אבות בתי דין דיינים ורבנים, רבה של מינכן הרה"ג רבי שמואל אהרן ברודמן. ד"ר פלוריאן הרמן ראש משרד קנצלר בוואריה והשר לעניינים פדרליים ותקשורת, פרופ' מיכאל פיאזולו שר החינוך והתרבות של בוואריה. סגן הנשיא וחברי פרלמנט, נציגי העירייה. נציב האנטישמיות של ממשלת בוואריה. גב' טליה לדור -פרשר הקונסול הכללי של ישראל. נשיאת הקהילה היהודית במינכן ובוואריה עילית ד"ר שרלוטה קנובלוך ראשי הקהילה ואישי ציבור מרחבי אירופה וישראל.

ה'מרכז לחיים היהודיים באירופה' ישמש כמטה המרכזי של 'ועידת רבני אירופה', האמונה על קיום וקידום החיים היהודיים ביבשת אירופה בכל המישורים ושמירה על חופש הדת והמאבק באנטישמיות. במרכז ישכנו מחלקות בירור יהדות וכשרות, הכשרה ורישוי למוהלים שוחטים משגיחי כשרות וסופרי סת"ם. כך גם ישכנו במרכז אגף תיאום ובקרה למקוואות ועירובין והאגף לשדרוג הקשרים בין הקהילות לרבנים, הרחבת הקשרים הבינלאומיים וביטחון הקהילות. במרכז יפעל מטה לתיאום תוכניות ההעצמה לרבנים צעירים ולנשות הרבנים, הכוללים השתלמויות וכנסים בהלכה היהודית ובנושאים המשפיעים על חיי הקהילות היהודיות ביבשת.

צילום: רוברט גונגול/CERצילום: רוברט גונגול/CER

נשיא הועידה הגר״פ גולדשמידט אמר כי: "אנו נרגשים במעמד ההיסטורי. בימים בהם אנו מייחלים למלכותו יתברך - אשרינו שאנו זוכים להרמת קרן התורה בישראל וקרן ישראל בעמים. ע"פ נתוני הסוכנות היהודית מחודש ספטמבר האחרון, הקהילות היהודיות באירופה מונות כ-1.3 מיליון יהודים, והגדולה שבהם היא בגרמניה שם חיים כ-125 אלף יהודים. יהדות גרמניה היא אחת מהקהילות היהודיות הוותיקות והמשפיעות ביותר ביבשת אירופה, עם מורשת מרשימה בהיסטוריה ובתרבות הגרמנית כבר למעלה מ-1700 שנה.

"'ועידת רבני אירופה' מכירה בעיר מינכן כמקום מרכזי בהיסטוריה היהודית בו גם חוו עליות ומורדות הנוגעים להיסטוריה היהודית-גרמנית. הקמת המרכז הינו חלק מהמדיניות הכוללת של מדינת בוואריה לקידום החיים יהודיים והמאבק באנטישמיות, בגזענות ובקיצוניות על רקע פוליטי ודתי. חיבור זה מעביר מסר חד וברור לגבי המשך עתידן של הקהילות היהודיות באירופה".

צילום: רוברט גונגול/CERצילום: רוברט גונגול/CER

הוא הודה לממשלת בוואריה והעומד בראשה ושיבח את ראש מטהו מר גדי גרוניך שעמל על פיתוח הקשרים עם ממשלת בוואריה והביא לידי גמר את ההסכם ההיסטורי במתן חסות הממשלה לפעילות הועידה באירופה ולהקמת בית הועידה בתוך חודשים אחדים במינכן.

המנהל הרבני הגר"מ לבל אמר כי מעמדה של ועידת רבני אירופה בכלל ובית הדין הגדול במיוחד מחייב מקום של קבע שממנו תתנהל הפעילות הענפה ו"מזמור לתודה שאכן קיבלה מזכירות ביה"ד משכן של קבע מכובד וראוי - הקמת המרכז תאפשר לבית הדין דאירופה לפעול בצורה מסודרת ומאורגנת, בהקמת מאגרי מידע מסודרים וכדו' שיתנו מענה נחוץ לרבני ודייני אירופה וקשר עם הקהילות היהודיות בעולם".

הגר"מ לבל הרחיב בדבריו על התוכניות המיוחדות לרבנים צעירים שבמסגרתם הם לומדים ומשתלמים לעומק בהלכה ובמעשה במשך שנתיים בנושאים רבים ובהם; בדיקת מקוואות, השגחה על משגיחים במפעלים ובמסעדות, בירור יהדות מקדים ועוד. בתוכניות אותם מרכז בתבונה רבה מזכיר הועידה הרב אהרן שמואל בסקין מקבלים הרבנים הכשרה מקצועית וכלים לפיתוח וניהול הקהילה בתחומי; תקשורת, מנהיגות, בניית הקהילה , ניהול וגיוס כספים, הופעה בפני קהל ועוד. הוא הוסיף כי במרכז יופעלו גם תוכניות חינוכיות מקיפות בנושאים הלכתיים ורבניים וכמו כן גם הכשרה והשתלמות בהלכה ובמקום יאורגנו כנסים בינלאומיים בנושאים אקטואליים המשפיעים על היהדות.

השר ד"ר פלוריאן הרמן אמר כי "כבוד גדול לחזות כיצד עוד מגדלור של אמונה יהודית מצא בית בבוואריה. אנו עומדים בהבטחתנו להגן על החיים היהודיים בבוואריה - לעולם לא עוד. זו המטרה שלנו בפוליטיקה ובחברה. בוואריה תומכת ב'מרכז לחיים יהודיים' החדש בהיקף של 1.5 מיליון יורו בשנה, ובכך מציבה תמרור נגד אנטישמיות ולמען קידום התרבות וההיסטוריה היהודית. נדאג שלחיים היהודיים במלוא הדרם יהי' בית נצחי בבוואריה".

תגיות:גרמניהרבני אירופה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה