יום כיפור

יש עוד מישהו ששכחתי לבקש ממנו סליחה?

יתכן שיש עוד מישהו ששכחתי לבקש ממנו סליחה? אולי אני לא מודע מספיק לכך שצריך לבקש ממנו? לקראת יום כיפור אני מנסה לעשות סדר עם עצמי

אא

יתכן שיש עוד מישהו ששכחתי לבקש ממנו סליחה? אולי אני לא מודע מספיק לכך שצריך לבקש ממנו? לקראת יום כיפור אני מנסה לעשות סדר עם עצמי, וממש לא בא לי לדעת שיש עוד מישהו בעולם שהכאבתי לו או פגעתי בו, ולא התנצלתי או ביקשתי ממנו סליחה. והנה אני שומע איזה קול פנימי ועמוק שזועק מתוכי ואומר לי: "כן, ממני עדיין לא ביקשת סליחה. אתה מאשים אותי בלי הפסק, אין יום שאתה לא פוגע בי, מאשים אותי... רגע, סליחה, תן לי להבין, למה נראה לך שמותר לך מדי כמה שעות לתת לי בראש ולהצליף בי? אתה חושב שמותר לך לפגוע או להאשים אותי, כי אנחנו קרובים, ו'לקרובים מותר לומר הכל ­מבלי לחשוב פעמיים', נכון?!

"אז לא, יקירי. אתה טועה, אחי! אתה פוגע בי. קשה לי מאוד שמדי פעם נזרקת מילה לא במקום, או שניתנת לי התחושה שהרסתי לך את החיים. בבקשה, די עם זה. די, גם אני אישיות, גם אני רגיש! גם אני צריך שילמדו עלי זכות. ואולי דווקא עלי יותר מכולם.

"אולי תנסה להפעיל גם עלי את כל הטכניקות הידועות של הבנה, הכלה, לימוד זכות? זה ישמח אותי כל כך אם מדי פעם אשמע ממך משפטים כמו: 'שטויות, זה יעבור, אל תיקח ללב'; 'אז מה קרה? טעית, מה קרה? גם אתה בנאדם. זה סוף העולם?!'; 'אחי, שטויות זה באמת כלום. תתקן להבא, גם מחר זה יום!'; 'אל תיקח ללב, לא התכוונת לעשות משהו רע! התכוונת רק לטוב'; 'אנחנו בני אדם, לא מלאכים, ובני אדם יכולים לטעות ולתקן'; 'מה קרה, למה לקחת ללב? לא קרה באמת כלום. תירגע, אתה מתוק! אתה עצם הטוב'.

"שמע, אני בטוח במילון אחוזים שאין לך באמת כוונה לפגוע בי, אבל כשנכנסים לדיכאון בגללי, זה משגע אותי, וזה מפעיל אותי עוד יותר.

"אני סולח לך, כי אין לי ברירה. אנחנו מחוברים, ונהיה מחוברים לנצח (כנראה). אני מתחנן לפניך, לפני שאתה מבקש סליחה ומתנצל בפני כל העולם, בוא נעשה קצת סדר בתוך הבית. מה דעתך? הגיוני, לא? בוא נתחיל עם ה"סולחה" בינינו. מוכן? מקווה שזיהית אותי... רק בבקשה, תבטיח לי שתפסיק להאשים אותי כל הזמן! אני בסך הכל באמת בסדר, גם אם אני טועה לפעמים. והפעם אני מתנצל אם עוררתי אותך לחשוב קצת גם עלי.

"בכבוד,

"הלב שלך, המצפון שלך, הנשמה הרגישה שלך".

הרב ד"ר יעקב ארנברג הוא ראש מכון ארנברג - המכון ללימודי ייעוץ נישואין ומקצועות המשפחה.

תגיות:יום כיפורסליחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה