בריאות ותזונה

קפה, שוקו וקולה: האם ילדים יכולים לשתות משקאות עם קפאין?

האם ילדים יכולים לשתות קפה, והאם הקפאין שנמצא בשוקו ובקולה משפיע על ילדינו באותה מידה?

אילוסטרציה אילוסטרציה
אא

המבוגרים כבר יודעים – אין כמו כוס קפה חם ומשובח בשביל לפתוח את היום עם אנרגיה מרעננת, אבל האם מותר לילדים ללגום מהמשקה הפופולרי? מסתבר שלצריכת קפאין בקרב ילדים יש השפעה שלילית, גם אם מדובר בכמות קטנה יחסית, בשל משקל גופם הקטן.

התזונאית ד"ר מאיה רוזמן אמרה בעבר בתוכנית הרדיו שלה כי "הקפה מכיל קפאין, שגורם לעלייה בדופק, לחץ דם והפרשת הנוזלים מהגוף. אנשים מבוגרים שצברו הרבה שנים של שתיית קפה, הכבד שלהם כבר התרגל לקפאין והוא מפרק אותו מהר, כך שהתופעות האלה לא קיימות. בילדים התופעות האלה כן קיימות. אם נותנים לילד לשתות קפה וזה הופך אותו להיפראקטיבי, סימן שהקפה משפיע עליו הרבה".

רופא הילדים האמריקני, ד"ר מארק קורקינס, אמר בראיון לרשת CNN שהוא פוגש לא מעט ילדים שמגיעים לחדר המיון עם דופק לא סדיר או דופק מהיר. "יש אנשים שחושבים שזה בסדר לתת לילדים קפה או משקאות עם קפאין, וזו טעות".

על פי המלצות הרשות האירופאית למזון, לא מומלץ לתת קפאין לילדים יותר מסך של 3 מ"ג לקילוגרם של משקל גוף ביממה. וזה כולל גם קפאין המצוי בשוקו, קולה, תה או קפה. שתיית משקאות עם קפאין חושפת ילדים להרעלת קפאין עקב משקל גופם הקטן וישנן עדויות על כך שהקפאין עלול לפגוע בצמיחת השלד אצל ילדים. כמו כן, הפסקת שתיית קפאין יכולה לייצר אצל ילדים תסמיני גמילה קשים, כגון כאבי ראש והאצת קצב הלב.

האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים המליצה להורים לא לתת לילדים מתחת לגיל 12 לשתות משקאות עם חומרים ממריצים, ולצעירים בין הגילאים 12 עד 18, המליצה להגביל את צריכת הקפה ל-100 מ"ג ביום בלבד.

ד"ר קורקינס אמר בראיון כי "ילדים רואים מבוגרים שותים קפה, הם רואים את האחים הגדולים שלהם ומרגישים ששתיית קפה היא משהו 'בוגר', והם רוצים להרגיש גם מבוגרים ולשתות את המשקה הזה. ההורים מצדם חושבים שכמות קטנה לא תזיק לילד ולכן הם נותנים לו, אבל אז נוצר מדרון חלקלק שבו ההורים בסוף מוותרים לילד במקום להציב לו גבולות".

 

"אנא הימנעו מנתינת קפה לילדים שלכם, הם לא צריכים את זה, מדובר בחומר ממריץ לכל דבר. ואם נוצר מצב שבו הילדים שלכם צריכים קפאין כדי לעבור את היום ערים, עדיף לפנות לרופא ילדים כדי להבין מלכתחילה מדוע הילד עייף וממש לא לתת לו קפאין", אמר לסיכום.
תגיות:בריאותילדיםקפאין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה