חדשות בארץ

דרישה מבית המשפט: פיצוי לתושבי השומרון שנפגעים מפעילות המחצבה שמסכנת את בריאותם

תושבי גב ההר בשומרון הגישו תובענה לבית המשפט המחוזי בלוד. טוענים: "ליקויים במחצבת ג'מעין מסכנים את בריאותינו". הפורום לישראל הירוקה: "בטוחים שבית המשפט יעשה כל שביכולתו לעצור את הפעילות המזהמת"

(צילום: הפורום לישראל ירוקה)(צילום: הפורום לישראל ירוקה)
אא

תושבים בשומרון, בסיוע הפורום לישראל הירוקה, הגישו היום (שני) לבית המשפט המחוזי בלוד תובענה נגד פעילות מחצבה ג'מעין הממוקמת בסמיכות ליישוב תפוח.

בתובענה נטען על ידי התושבים כי פעילות המחצבה מסכנת את בריאותם, זיהום האוויר הוא מעל הממוצע המותר בחוק, ישנה פגיעה חמורה בטבע, ונמצאו במקום כשלים ביטחוניים ובטיחותיים חמורים.

העותרים הוסיפו כי המחצבה פועלת ללא עמידה בחוקי התכנון והבניה הישראלים, וללא שום פיקוח על נהלי איכות הסביבה המחייבים בתוך תחומי המחצבה. על פי בדיקת ניתור אוויר שהוזמנה בשל התובענה, החל מהשעה חמש בבוקר מתחיל זיהום האוויר לעלות, והוא ממשיך להתגבר ככל שפעילות המחצבה מתקדם. רכיבי זיהום אלה נישאים על ידי משב הרוח השכיח לעבר בתי היישובים.  על פי בדיקת ניטור אוויר, שנערכה במשך חודשיים, עולה למשל כי זיהום האוויר באזור תפוח עומד על 143%.

בנוסף, טוענים התושבים שפעילות המחצבה גורמת לנזק אקולוגי: "המחצבה פוצעת את הרכס המרכזי של הרי השומרון וגורמת להיעלמותן של שלוחות רבות מהרכס. כמו כן, הפעילות הלא מבוקרת של המחצבה גורמת לזיהום מוגבר ש מי התהום במקום, אחד ממקורות המים הגדולים והחשובים שיש למדינת ישראל, ומנגד מצמצמת את שטח המחיה ובתי הגידול של חיות הבר. מדובר במפגעים חמורים שהמציאות בשטח מלמדת שלא ניתן לשקם אותם לאחר מכן".

על פי הנתונים שצורפו לתובענה, מוציאה המחצבה כמאה משאיות מידי יום, בגדלים שונים, כאשר רובם ממשיכים אל מחוץ לקו הירוק. מהבדיקה שערכו התובעים עולה כי חלק מהמשאיות לא עוברות בדיקות נוספות של תקינות הרכב, משקל המטען, וכן עמידה בכל תנאי הרישוי ובכל תקני הפליטה. מדובר ב-180 נסיעות מידי יום ובכך הנסיעה שלהם מסכנת באופן משמעותי את משתמשי הדרך. גם במקרה הזה הנפגעים הם תושבי האזור.

לאור הליקויים, הגיש הפורום לישראל הירוקה תובענה לבית המשפט המחוזי בלוד נגד פעילות המחצבה. התובענה הוגשה באמצעות עו"ד מיכאל דבורין, ובמסגרתה דורשים התובעים לתקן קודם כל את הליקויים החמורים במקום, זאת לצד פיצוי על סך מיליון שקלים שתשלם המחצבה לתושבי האזור שנפגעים מפעילותה.

עו"ד יוסף אקרמן מהפורום לישראל הירוקה אמר כי "במשך שנים ארוכות אנחנו מתריעים בפני גורמי סביבה, המנהל האזרחי והמשרד להגנת הסביבה על הפעילות המזהמת של המחצבה. אנו בטוחים שבית המשפט יעשה כל שביכולתו לתת סעד לתושבים ולעצור את הפעילות המזהמת".

תגיות:שומרוןמחצבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה