הדרכה למתחזקים

איזו טעות נפוצה עושה המתחזק המתחיל? 7 טיפים לדרך למתחזק המתחיל

איפה מתחזקים עלולים לטעות ביחסם לסביבה לאחר שהם "ראו את האור"? איזו התמודדות עלולה לעצור את תהליך ההתחזקות, ומה עושים אם רוצים להתקדם אבל קשה? עצות חשובות לתחילת ההתחזקות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. לשאוף גבוה, אבל להתקדם בהדרגה. מחשבה שאומרת "מבחינה דתית מספיק לי במה שאני" תוקעת אותנו במקום. אל תמעיטו בעצמכם או הסתפקו במקומם הנוכחי, אלא האמינו בעצמכם ובכך שאתם מסוגלים להגיע למקומות גבוהים רוחנית. איך עושים את זה? תכננו בכל פעם את הצעד הבא שתעשו בהתחזקות, אפילו אם כרגע אתם לא מרגישים בשלים עבורו, וברגע שתרגישו יציבות במקומכם הנוכחי – עשו אותו. הנקודה החשובה היא לא להפסיק לשאוף להתקדמות.

לצד זאת, כדאי לזכור שלא מצפים מאיתנו להפוך למלאכים בין לילה. ההתקדמות בתהליך ההתחזקות צריכה להיות הדרגתית ומאוזנת, והאופן הנכון להתקדמות הוא להתייצב במדרגה שמגיעים אליה ולהרגיש שזה כבר חלק מאיתנו, שלא חשים כבדות או העמסה נפשית גדולה מדי, ושמחים במקום הנוכחי, ולאחר מכן לצעוד את הצעד הבא למדרגה נוספת, וכך הלאה בכל פעם.

 

2. דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום. זה הדבר הכי טבעי בעולם לרצות לשכנע את הסובבים אותנו באמיתות התורה ובמחויבות לקיום תורה ומצוות, מתוך אהבה ורצון טוב כלפיהם. עם זאת, בקלות ניתן להיסחף לסיטואציות שלא נעימות כלפי הצד השני, כגון התלהמות והרמת טונים, וויכוחים שמשאירים טעם רע או העברת תחושה של התנשאות על האחר.

לתת הרגשה לאחר "אני זכיתי לראות את האור, ואתה המסכן שחי בחושך" או להיכנס למריבות זו לא הדרך לקרב אחרים ליהדות, אלא אולי רק ההיפך. כדאי ורצוי לקרב רחוקים, אבל עשו זאת תמיד בדרך של שלום והסברה בגובה העיניים, שליחת סרטון או נתינת ספר באמונה, והכי חשוב – הוכיחו להם שהפכתם לאנשים נעימים וטובים יותר, בזכות ההתחזקות. זה קידוש השם הכי מוצלח שתוכלו לעשות.

 

3. תגובות לא נעימות מהסביבה? גם זה יעבור. כמעט כל מתחזק מגיע לשלב שבו הוא "זוכה" לקבל תגובות לא הכי נעימות מהסביבה שלו על ההתחזקות והשינויים שחלים בו, ובמיוחד כשזה מגיע לשינויים חיצוניים – כיפה לגברים והתחזקות בצניעות לנשים. לזה כמובן מצטרפת התמודדות חדשה של הימנעות מול חברים לצאת למקומות מסוימים שכעת לא תואמים לאמונתו הפנימית של המתחזק. ואכן צריך חוזק פנימי כדי לעמוד בלחצים ובמבטים העקומים. אבל בסופו של דבר השלב הזה יהיה מאחוריכם, ואנשים כבר יבינו את הכללים החדשים שלכם. זה לא שבעוד שנתיים עדיין ישאלו אתכם מאיפה הכיפה הגיעה לראש שלכם? הם גם יבינו שאין צורך לשאול אתכם אם אתם מצטרפים אליהם למפגש במסעדה הלא-כשרה, ויחסכו מכם את הסירוב המביך. ואכן החשש מה אחרים יגידו הוא זה שמרתיע מתחזקים רבים מלעשות צעדי התחזקות שהיו מעוניינים לעשותם. אבל האמת היא ששלב התגובות מהסביבה הוא קצר, ועובר מאוד מהר. אחרי שחוצים את הגשר, רואים שהמפלצת לא הייתה נוראית כמו שחשבנו. ואפילו הערכה של הסביבה כלפיכם הרבה פעמים מופיעה.

 

איך להתמודד עם קשיים בתהליך ההתחזקות? הרב זמיר כהן משיב:

 

4. שלמה המלך: "אֲנִי שׁוֹאֵל אֶת הַחָכְמָה". מחפשים ספר להתחזק איתו? בכתבות הבאות ריכזנו עבורכם את הספרים המומלצים ביותר, שיעזרו לכם להבין, להתחבר ולדעת יהדות יותר לעומק.
ספרי החובה לבית היהודי: מחפשים ספר להתחזק איתו? מוסר, הלכה ואמונה – אלה המומלצים
חודש הספר היהודי: רוצים להכיר קצת יותר מקרוב את עולם היהדות? אלה הספרים המומלצים

 

5. "לא טוב היות האדם לבדו".הרבה מתחזקים מוצאים את עצמם בשלב מסוים מוקפים באנשים שכבר לא ממש בראש שלהם. הם התחזקו, וכבר חושבים אחרת, מדברים אחרת, סגנון החיים קצת משתנה, והחבר'ה שמסביבם בקו אחר. מאוד מומלץ, מבחינה נפשית ובהחלט גם רוחנית, להכיר אנשים חדשים שהינם מתחזקים או שומרי תורה ומצוות. ולכן, אף על פי שניתן לשמוע שיעורי תורה בקליק אחד בכלי המדיה, בכל זאת כדאי גם ללכת באופן פיזי לשיעורי תורה באזור מגוריכם, עם קהל אנשים בני גילכם פחות או יותר, בכדי להכיר אנשים חדשים. בנוסף, מומלץ לגברים לחפש בית כנסת שבו הם ירגישו בנוח עם המתפללים, ושיש שם אווירה טובה ומקרבת.

 

6. זה לא 'הכול או כלום'. גם אם עדיין אינכם שומרים תורה ומצוות בצורה מלאה, כל מצווה שאתם מקיימים מקרבת אתכם אל ה'. הדלקת נרות שבת, הנחת תפילין או אמירת ברכה, אלו הן פעולות רוחניות שמטיבות עם נשמתכם. ולכן אם בשלב הנוכחי אתם טרם מקיימים את כל המצוות, אבל יש מצווה אחת שכרגע אתם מסוגלים לעשות, לפחות הרוויחו אותה. כמו כן, במידה ורוצים להתחזק במצווה מסוימת וקשה לקיימה בצורה מלאה, ניתן בתור התחלה לקיימה בצורה חלקית ולהתקדם בהדרגה. לדוגמא, תפילה – ניתן להתחיל עם תפילה אחת, צניעות – ניתן להתחיל עם יום אחד בשבוע, וכך גם בשמירת שבת – אף אם כרגע אינכם שומרי שבת אבל ביכולתכם להפחית את חילולי השבת, עשו זאת. לדוגמא, להימנע מכיבוי והדלקת האור (ניתן גם להתקין שעון שבת שיכבה וידליק את החשמל בבית לפי השעות שתכוונו),טרם השבת לכבות את המנורה שבמקרר שנדלקת ונכבת עם כל פתיחה וסגירה של הדלת, לשים טיימר על המזגן כדי להימנע מהדלקה וכיבוי, להימנע מבישול בשבת ולהכין את האוכל מראש, להשתמש במיחם ובפלטה, ויתור על שימוש בטלפון ואף למספר שעות מסוימות מתוך היממה וכדומה.

 

7. להתייעץ כשצריך. לא בטוחים לאיזה סוג בית ספר תרצו להכניס את ילדיכם? שואלים את עצמכם איך מנהלים נישואים כשרק אחד מבני הזוג מתחזק? מתקשים להתקדם ברוחניות? לפעמים נתקלים במהלך ההתחזקות באתגרים, סימני שאלה והתלבטויות. לא צריך להישאר עם זה לבד, מומלץ ורצוי לפנות להדרכה וייעוץ מול רבנים שמכירים מקרוב את עולמם של בעלי התשובה, ויוכלו לסייע.

 

קראו גם:

111 רעיונות לקבלה קטנה

מתחזקים וצריכים עזרה? פנו אלינו - מחלקת ייעוץ והכוונה בהידברות: טל' 073-2221230

תגיות:טיפיםהדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה