חדשות בארץ

סבא"א: איראן מתקרבת ליכולת לייצר שתי פצצות גרעין

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית פרסמה דו"ח לפיו איראן ממשיכה להפר את הסכם הגרעין, אך במקביל סגרה את אחת התלונות נגדה על הפעלת מתקן גרעיני מסוכן. שר הביטחון גלנט: "אנו עלולים להידרש לממש את חובתנו להגן על שלמות ארצנו"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הודיעה היום (חמישי) כי החליטה לסגור את אחד מתיקי החקירה שנפתחו נגד איראן, בגין העשרת אורניום באחד ממתקני הגרעין.

ההודעה על סגירת התיק, מחוסר ראיות לפעילות גרעינית צבאית, התקבלה באכזבה במשרד החוץ הישראלי, במיוחד לאור העובדה שרק לפני שבועיים פרסמה סבא"א דו"ח, המצביע על כך שהאיראנים מפירים את הסכם הגרעין שנחתם עימם לפני שמונה שנים. על פי הדו"ח, האיראנים קרובים להשיג את היכולת לייצר שתי פצצות אטום.

פרסום הדו"ח המיוחד מעורר בעיקר דאגה, וראש הממשלה בנימין נתניהו התבטא לא אחת באחרונה על כך שישראל עלולה לתקוף באיראן אם הקהילה הבינלאומית לא תפעל נגד האיראנים.

לפי הדו"ח, כמות האורניום המעושר של איראן גבוהה כעת פי 23 מהכמות המותרת בהסכם הגרעין שנחתם. כמות האורניום המועשר הייתה 4,744.5 ק"ג, כאשר הסכם הגרעין מגביל את הכמות ל-202.8 ק"ג. בנוסף, איראן ממשיכה להעשיר אורניום מעבר לרמה המותרת בהסכם הגרעין, שעומדת על 3.67%.

על פי סוכנות רויטרס, מדו"ח סבא"א עולה כי האורניום האיראני הועשר לרמה של עד 60%. מרמה זו ניתן להגיע יחסית במהירות לרמת העשרה של 90%, הדרושה לייצור פצצה גרעינית. במידה והאיראנים יקבלו את ההחלטה, מאגר האורניום הנוכחי יספיק לייצור שתי פצצות גרעיניות.

שר הביטחון יואב גלנט התייחס לכך היום במהלך טקס צבאי בתל אביב: "הסכנות העומדות בפני מדינת ישראל הולכות ומתעצמות, אנו עלולים להידרש לממש את חובתנו להגן על שלמות ארצנו. המשימות הן כבדות והאתגרים הם גדולים. המציאות בה אנו נמצאים מורכבת, אך מדינת ישראל, צה"ל וכל גופי הביטחון, תדע מה לעשות כדי להבטיח את ביטחון ישראל בהווה וגם בעתיד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שביקר אתמול בחדר הפיקוד של תרגיל צה"ל, אמר: "אנו פועלים כל העת על מנת לשמור על עליונותה הביטחונית של מדינת ישראל".

כאמור, סבא"א הודיעה על סגירת תיק מתקן הגרעין הקרוי מריוואן. זהו אחד מארבעה תיקים שנחקרו לאחר שהתקבל בסוכנות מידע מודיעיני על העשרת אורניום למטרה צבאית. במתקן זה נמצאו בעבר שרידי אורניום ועדויות לפעילות הנשקה אסורה.

במשרד החוץ הגיבו לסגירת החקירה: "סגירת תיק מריוואן על ידי סבא"א מטרידה מאוד. ההסברים שסיפקה איראן לנוכחות חומר גרעיני במקום אינם מהימנים או אפשריים מבחינה טכנית. איראן ממשיכה לשקר לסבא"א ולהונות את הקהילה הבינלאומית. הכניעה של מנכ"ל סבא"א ושל הסוכנות ללחץ הפוליטי האיראני מאכזבת מאוד, בעיקר מפני שהמידע בתיק מצביע באופן בלתי משתמע לשני פנים על הפרות איראניות בוטות של הסכמי הפיקוח".

"לסגירת התיק עלולות להיות השלכות מסוכנות ביותר והיא מעבירה מסר לאיראנים כי אינם נדרשים לשלם מחיר על הפרותיהם, וכי הם יכולים להמשיך להונות את הקהילה הבינלאומית בדרכם להשגת תכנית גרעין צבאית מלאה".

תגיות:איראןפצצה גרעינית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה