יהודה אייזיקוביץ

גלית גוטמן שחררה את השד האנטישמי – ואולי זה דווקא טוב

האמירות הקשות והקיצוניות של שדרנית קשת 12 הביאו את הציבור הרחב להפנים שהשיח הציבורי חרג מהגבולות המקובלות והפך לבלתי נסבל

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

אני צריך לשתף אתכם במשהו אישי: יש לי שריטה לכל נושא השואה ומלחמת העולם השנייה.

ייתכן שזה בגלל שהסבים והסבתות שלי איבדו שם את בני משפחתם – בני זוג, ילדים אחים והורים – ועברו את כל שנות המלחמה במחנות המוות, וייתכן שזה מסיבות אחרות. בכל אופן, בכל מפגש משפחתי שלנו, באורח קבע, במוקדם או במאוחר, אנחנו מגיעים לשוחח על הנאצים והשואה ועל מה שהתחדש לנו בנושאים הללו. מטבע הדברים ביקרתי גם כמה פעמים במחנות בפולין, קראתי ספרים רבים על התקופה וצפיתי בכל תיעוד שניתן היה להשיג עליה.

תכלס, הרגישות שלי לנושא השואה גבוהה.

כך שבגל ההסתה האנטי-חרדי הנוכחי נחרדתי ממש כשגיליתי שיהודים עושים שימוש באמירות, מיצגים וקריקטורות שכבר נעשה בהם שימוש בעבר. רק שפעם היו אלה גויים אנטישמיים שהסיתו נגד היהודים, והיום, למרבה הזעזוע, אלו יהודים שמסיתים נגד בני עמם.

והנה, למרות ההסתה האנטי-חרדית החמורה נראה היה שחלק נכבד מהציבור לא ממש התרגש מהשיח הזה, איכשהו הכיל אותו ואולי אפילו הזדהה איתו. וכך, באין מוחה ומצפצף, ההסתה המשיכה הלאה והחריפה באין מפריע.

עד יום שישי האחרון.

כאשר שדרנית קשת 12, גלית גוטמן, כינתה וחזרה וכינתה את החרדים "מוצצי דם", נראה שמשהו סוף סוף משהו מתחיל לחלחל. זה היה הרגע שבו הציבור הבין שנחצו הגבולות ואי אפשר להמשיך כך יותר. גל המחאות  שטף את הרשתות החברתיות – עשרות שרים, חברי כנסת ואנשי ציבור יצאו למתקפה נגד גוטמן, ובראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו שכתב בטוויטר: "‏אני מגנה את האמירה המכוערת והמסיתה של גלית גוטמן נגד הציבור החרדי בישראל, שמזכירה אמירות אפילות שהופנו נגד בני עמנו בעבר. אין לכך שום מקום – כל ישראל אחים!". ולא רק אנשי ציבור מחו, אזרחים מזועזעים לא הסכימו יותר לעמוד מנגד והביעו את מחאתם על הדברים החמורים ואת רחשי ליבם החיוביים כלפי הציבור החרדי בעשרות פוסטים, ציוצים וסרטונים מרגשים.  

בקשת 12 – ערוץ שאחראי ללא מעט אמירות חמורות של שדרנים ואנשים שהתראיינו באולפניו – הבינו שהפעם הציבור לא יבליג יותר. בהנהלת הערוץ קלטו שאם לא יעשו משהו בנידון הם עלולים להינזק – אם בשל קנסות או בשל איבוד קהל הצופים.

בהודעה שיצאה מטעם הערוץ נאמר כי "במהלך הבירור הובהר לגלית כי התבטאויות מן הסוג הזה אינן מקובלות בשום דרך ואופן בגוף השידור. גוטמן, שהתנצלה כבר על הדברים, ביקשה לעשות זאת בשידור ולהבהיר את הדברים גם לצופי התוכנית. סוכם שהיא תעשה זאת בפתיחת התוכנית הבאה, בחמישי הקרוב".

ההודעה אומנם פושרת למדי, אך האירוע הזה מהווה נקודת ציון ותמרור אזהרה לכך שחופש ההסתה הסתיים. ארגונים שונים ניצלו היטב את האווירה שנוצרה והפיקו סרטוני הסברה מעולים שהופצו ברשתות החברתיות, סרטונים שהמחישו את מה שמתרחש במדינה בחודשים האחרונים, ובהצלחה רבה העלו לתודעה הציבורית את נושא ההסתה האנטי-חרדית. 

גלית גוטמן ביקשה להשמיץ ולהסית נגד החרדים, אך בפועל הביאה להתעוררות ציבורית רחבה נגד דברי ההסתה שלה ושל מי שנתנו יותר מדי דרור ללשונם.

מי יודע – אולי בזכותה יחזרו גבולות השיח הציבורי למקומם הראוי.

תגיות:חרדיםהסתהיהודה אייזיקוביץגלית גוטמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה