בריאות ותזונה

מתמודדים עם מתח וחרדה? אלו הוויטמינים והמינרלים שאתם חייבים להכיר כדי להירגע

אם אתם חושבים יותר מדי, מנתחים כל מצב שוב ושוב, מתקשים להירדם ובאופן כללי מרגישים דרוכים ועצבניים, אתם כנראה סובלים ממתח ומחרדה מתמשכת. אלו חמשת הוויטמינים שיכולים לעזור לכם להירגע

תה פסיפלורה (צילום: shutterstock)תה פסיפלורה (צילום: shutterstock)
אא

אם אתם חווים מתח, חושבים בלי הרף, מתקשים לישון ומרגישים מותשים מרוב מחשבות ודאגה – רוב הסיכויים שאתם לא לבד. מתח וחרדה הפכו כבר מזמן לתופעה כללית חוצת יבשות ומגזרים. אורח החיים המודרני והלחוץ, טרדת הפרנסה, חינוך הילדים, המצב הבטחוני – כולם תורמים לא מעט לחושה קשה זו, ומשפיעים באופן ישיר על חיינו.

לדוגמא: אדם שצורך חדשות על בסיס יומי או שעתי, עשוי להגיע בקלות למצב של חרדה. המוח האנושי לא יכול להבדיל בין איום ממשי לבין איום לא ממשי. כיוון שהחדשות, ברובן, מלאות באירועים קשים ומפחידים – המוח חש בסכנה. כתוצאה מכך, המוח מתחיל לשחרר קורזיטול ואדרנלין, הלב פועם מהר יותר, לחץ הדם עולה, הדם זורם מהר יותר לשרירים שנעשים דרוכים – והגוף מבטא את מה שהמוח משדר – יש להיות דרוך ומוכן לפעולה, כי אתה בסכנה.

בדרך כלל, מצב של מתח וחרדה מתמשכים מתבטאים באחד או יותר מהסימנים הבאים:

  • קושי להתנתק מתחושת המתח – המוח מסרב להרפות מהדאגה
  • ניתוח חוזר ונשנה של מצבים ותרחישים
  • נטייה לשכוח דברים, זיכרון עמום (בדרך כלל מתלווה לחוסר או מיעוט שינה)
  • תחושות פיזיות של בחילה, "גוש בגרון", גוף דרוך
  • הימנעות ממצבים נורמליים שדורשים מפגש פיזי עם אנשים ועם הרגשות שלהם

בחסדי השם, ישנם פתרונות פשוטים שעשויים להקל מאוד על המצב. אחד מהם הוא צריכת ויטמינים ומינרלים מסוימים, לאיזון הגוף וליצירת תחושת רוגע ושלווה:

1. ויטמין B1

לרוב, לאנשים שחווים חרדה מתמשכת יש חוסר בוויטמין B1. חלקים מסוימים במוחם, כמו האמיגדלה וההיפוקמפוס, משתמשים במאגרי הוויטמין על מנת לייצר אנרגיה.

פתרון טוב לצריכת הוויטמין הוא אכילת שמרים תזונתיים. שימו לב שלא מדובר בשמרים שנועדו לאפיה ולא בשמרי בירה, כמו שלפעמים קוראים להם בארץ, אלא בשמרים תזונתיים. מדובר בשמרים לא פעילים, שמגיעים כאבקה, אותה ניתן לפזר מעל יוגורט ולהוסיף למאכלים שונים. לשמרים התזונתיים טעם מעודן, ולהבדיל משמרים רגילים – הם בריאים מאוד. מקורות נוספים לוויטמין B1: גרעיני חמנייה, ביצים ודגים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

2. פרוביוטיקה

לכל אדם יש מינים שונים של חיידקים ידידותיים במעיים. חיידקים אלו מועילים לעיכול ומסייעים להפקת ויטמינים מקבוצת B. יחד עם זאת, הם רגישים מאוד, ונהרסים בקלות מאנטיביוטיקה ומממתיקים מלאכותיים.

על מנת להגביר את מאגר החיידקים האלו, טוב לאכול זרעי צ'יה, אבוקדו, אספרגוס, אבקת קקאו ואגוזי פקאן. ניתן גם לקחת תוסף פרוביוטיקה, אך חשוב לוודא שהוא מכיל לפחות 100 ביליון CFUS ליום. החיידקים מסייעים בהפקת מוליכים עצביים (נוירוטרנסמיטרים) כמו דופמין וסרוטונין – אותם חומרים שמרגיעים אותנו וגורמים לנו לתחושת שלווה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

3. ויטמין D

מחקרים מראים שלאנשים החווים חרדה ובעיות שינה יש רמות גבוהות של קורטיזול, שגורם למצב של דריכות ועצבנות תמידית. על מנת להירגע, יש צורך להוריד את רמות הקורטיזול בגוף, וניתן לעשות זאת על ידי ויטמין D. לרוע המזל, לרבים מהאנשים בארץ ובעולם יש חוסר גדול בוויטמין D.

יציאה יומית לטבע ולאור שמש מייצרת ויטמין D ועוזרת להוריד את רמת הקורטיזול בגוף. ניתן כמובן גם לצרוך תוסף ויטמין D, וחשוב לצרוך את התוסף יחד עם ויטמין K2, המסייע בספיגתו.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

4. מגנזיום ופוטסיום (מינרלים)

מחסור במגנזיום ובפוטסיום יכול לגרום לחוסר סבלנות, לערפול מוחי ולדיכאון. הפוטסיום מרגיע ומשפר מצב רוח, והמגנזיום חשוב מאוד להרפיית שרירים, להפעלת ויטמין B1 ולבניית מוליכים עצביים כמו סרוטונין וגאבה.

את המינרלים האלו תוכלו למצוא בירקות ובפירות שונים. על מנת להגביר את צריכתם יש לאכול אבוקדו לעיתים קרובות, וכן ברוקולי, כרוב, צנון וקייל. ניתן גם לצרוך אותם באבקה מיוחדת שנמכרת בחנויות טבע.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

5. תה פסיפלורה

פתרון טבעי ופשוט להפחתת המתח והחרדה בגוף הוא צריכת תה פסיפלורה על בסיס יומי. תה הפסיפלורה משמש במשך מאות שנים להרגעת מתח וחרדה. הפסיפלורה עשירה בחומרים שגורמים להפרשת ה-GABA במוח. מחקרים מראים שצריכת תה פסיפולרה עשויה להיות אפקטיבית כמו כדורי הרגעה מסוימים, ולכן כדאי מאוד לצרוך כוס תה פסיפלורה דווקא בערב, להרגעה ולשינה עמוקה ויציבה.

חשוב מאוד: כתבה זו מביאה מידע בלבד, ואינה תחליף לייעוץ מקצועי! יש להתייעץ עם רופא או נטורופת מוסמך לפני כל שינוי תזונה או לקיחת תוספים שעשויים להשפיע על בריאותכם.

בנוסף – חשוב מאוד שלא להדחיק מצבי מתח וחרדה. כדאי מאוד לשתף אדם קרוב במה שעובר עליכם, לצרוך פחות חדשות ולהכניס לפחות שעה של מנוחה לסדר היום שלכם.

זכרו ששיחה עם השם יתברך מעומק הלב היא תרופת הרגעה טובה ובריאה, שזמינה לכולנו בכל רגע ורגע. נסו אותה גם בלי מרשם רופא – היא עובדת. רק בריאות.

תגיות:ויטמיניםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה