הרב יצחק זילברשטיין

הנהג ביקש לעבור לטנדר אחֵר, האם ניתן לברך שם ברכת המזון?

האם האברך שאכל חייב לברך ברכת המזון דוקא בטנדר בו אכל, וכולם ימתינו לו; או שמא מותר לו לעבור לטנדר השני, ויברך שם, ובינתיים ימשיכו בנסיעה (ויצויין, שלא נותר לו עוד פת להמשיך אכילתו בטנדר השני)

אא

להלן מכתב שנשלח אל הרב יצחק זילברשטיין שליט"א מאת קבוצת אברכים הלומדים בירושלים:

מידי יום אנו נוסעים בטנדר ממודיעין עילית לירושלים. והנה אירע לנו היום, שאחד מהנוסעים אכל בטנדר ארוחת בוקר (תוך כדי נסיעה), וכשסיים אכילתו ועמד לברך ברכת המזון, לפתע עצר הנהג וביקש מכל הנוסעים לעבור בבקשה לטנדר שעומד לפניו, כי הוא צריך לנסוע למקום אחר. וכעת נתעוררה השאלה: האם האברך שאכל חייב לברך ברכת המזון דוקא בטנדר בו אכל, וכולם ימתינו לו; או שמא מותר לו לעבור לטנדר השני, ויברך שם, ובינתיים ימשיכו בנסיעה (ויצויין, שלא נותר לו עוד פת להמשיך אכילתו בטנדר השני).

צדדי הספק: הרי הלכה בידינו (שו"ע סי' קפ"ד ס"א), שמי שאכל במקום אחד, צריך לברך במקום אכילתו, ואם כן לכאורה יש לברך בטנדר בו אכל. אך מאידך, קיימת הלכה נוספת של 'הולכי דרכים', שלא נאמר לגביהם הדין של 'שינוי מקום' בברכות, ואוכלים דרך הילוכם ויושבים ומברכים במקום סיום אכילתם (שו"ע סי' קע"ח ס"ד), ושמא גם לאוכל בטנדר יש דין של הולכי דרכים ויוכל לברך בטנדר השני?

השיב הרב יצחק זילברשטיין שליט"א:

בביאור דין 'הולכי דרכים', כתב המג"א (סי' קע"ח ס"ק י"א), שהטעם שהם מותרים לאכול דרך הילוכם ולברך בסיום אכילתם, הוא משום שלא קבעו מקום לאכילתם; אך באופן שקובע את אכילתו בתוך מחיצות האוטובוס (שהוא מקום נוח לסעודה), לכאורה יש כאן קביעות מקום מסויימת, ולכן אין לשנות את מקומו ולברך במקום אחר, וכל מה שדנו הפוסקים שאין דין שינוי מקום בהולכי דרכים, הוא דוקא כשאוכל בלי קביעות מסויימת.

ואמנם כתב האור לציון (י"ב-ט"ו), שהמתחיל לאכול ברכב, רשאי להמשיך לאכול מחוץ לרכב כדין הולכי דרכים. ומבואר לכאורה שרכב אינו מקום קבוע והאוכל בו נחשב להולכי דרכים. אולם, יתכן שהדברים אמורים דוקא באופן שהיה בדעתו להמשיך ולאכול מחוץ לרכב, כך שמתחילה לא קבע מקום קבוע לסעודתו ודינו כדין האוכל תוך כדי הליכה.

ונראה שצריכים התלמידי חכמים להמתין לחברם, וכמו שמצינו בברכות (נ"ג:), שרבה בר בר חנה הלך עם שיירא, ושכח לברך ברכת המזון במקום שאכל, וביקש מאנשי השיירא שימתינו לו, כי שכח יונת זהב במקום החנייה (והוצרך לשנות מהאמת, משום שאם היה אומר שהוא רוצה לחזור על עקבותיו ולברך ברכת המזון, הם היו מסרבים להמתין), והסכימו בני השיירא להמתין לו עד שישוב ויביאנה (ומבואר שעיכב את כולם כדי לקיים את חובתו לברך במקום האכילה). ויעויין גם במסכת חולין (ז'.): "כך עושים לבני לויה?!".

לסיכום: יש לברך ברכת המזון בטנדר הראשון (ואת 'הרחמן' ימשיך בטנדר השני), ובני החבורה ימתינו לו עד שיסיים לברך.

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה