טורים אישיים - כללי

האם הילדים שלכם מרוצים מהמסכה שלהם? חודש אדר הגיע, ואיתו הזמן לבדוק

הוא הסתכל עלי, נוטף כולו מזיעה ואמר לי: "ראית המורה, איך שהם אוהבים אותי? ראית איך שעם מסכה כולם רצו בקרבתי?"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שבוע לפני הטיול השנתי הוא ניגש אלי ואמר לי עם דמעות בעיניים:"החלטתי לא לצאת לטיול..."

ניסיתי להבין אם מישהו פגע בו. אם קרה משהו. אולי פספסתי בענק. אבל הוא רק השפיל מבט ואמר לי:"אף אחד לא הזמין אותי להיות איתו בחדר".

איך שסיים לומר לי את זה ידעתי שפישלתי כמחנך. איך לא צפיתי את הנולד. לא הייתי על זה. חשבתי שאם אתן לנערים בכיתה ז' להתארגן לבד על הטיול השנתי, הם כבר יסתדרו לבד. ובכן, הם לא. והנה התוצאות של הניסוי ההזוי שלי.

"רגע", אמרתי לו בפליאה, מרגיש איך שהכעס האכזבה והתסכול גואים בתוכי:"ביקשת מחברים להיות איתך ואף אחד לא הסכים?".

"לא בדיוק...", אמר בשקט. "ביקשתי פעם אחת מתלמיד שחשבתי שהוא חבר שלי. אמרתי לו 'בוא נהיה ביחד', ומשום מה זה התמסמס, ומאז כבר ויתרתי". היא הרים את הראש שלו, הביט בי בעיניים ואמר לי: "תבין, יש לי גם את הכבוד העצמי שלי. אני לא הולך לרדוף אחרי אף אחד". "אוקי, ואז אף על פי שחיכית, הבנת שאף אחד לא ניגש אליך..."

"בדיוק" ענה לי. "ויתרתי. אם אני לא חשוב להם ואם זה לא מעניין אף אחד אם יש לי חדר או אין לי חדר, אני מוותר".

והוא ויתר. כל ניסיון שלי לגרום לו בכל זאת לשקול את המהלך שלו נכשל. כל החשק לצאת לטיול יצא לו.

                                                             *

באמצע מסיבת פורים, פתאום נכנס לרחבה מישהו שהתחפש לפיל. אבל פיל ענק. תחפושת שמתלבשת על כל הגוף. מן גוש פרווה גדול וצמרי במיוחד. בתוך כמה שניות הבחנתי איך שכל התלמידים של בית הספר הסתערו עליו. כולם רצו לגעת בו. לחזק. סלפי. להחליף איתו דחקות. כולם רצו להיות חלק מהתחפושת המשוגעת הזו. אחרי חצי שעה עצרתי רגע והבנתי שבטח לוהט בפנים. ניגשתי אליו ורמזתי לו שאולי כדאי שהוא ילך לשתות משהו. בכל זאת חם מאוד פנים. אבל הפיל המשיך לרקוד ולהחליף כאפות עם כולם. הוא לא הסכים לרדת מהבמה. הוא פשוט חרך אותה ונראה שהוא נמצא ב-zone שלו. נמצא בעולם אחר. אחרי שעתיים שממש דאגתי לו הסכים לעצור וזז הצידה, לפני הכניסה לחדר מורים. חיכיתי לראות כבר מי זה הדמות הזו, התלמיד במסכה. ואז הוא הסיר את התחפושת של הפיל וראיתי אותו. זה היה התלמיד שלי. הדחוי. זה שאין לו חברים וכמעט אף אחד בכיתה לא אומר לו שלום. הוא הסתכל עלי, נוטף כולו מזיעה ואמר לי: "ראית המורה, איך שהם אוהבים אותי? ראית איך שעם מסכה כולם רצו בקרבתי?".

                                                              ***

אות הסיפור העצוב הזה אני לוקח איתי מחדש בכל חודש אדר. סיפור שגורם לי לתהות עד כמה הילדים שלנו, התלמידים שלכם באמת מרוצים מהדימוי העצמי שלהם. מהאישיות שלהם. ממי שהם באמת ועד כמה הם מרגישים צורך לעטות על עצמם מסכה בשביל לרצות את הסביבה ולקבל אהבה.

עד כמה הם צריכים לעטות מסיכה בשביל להרגיש שהם שמחים. שמישהו מסתכל עליהם. מרגיש אותם. רואה אותם. עד כמה הם ילכו רחוק עם המסכה הזו שתסתיר את הגוף שלהם ותהפוך אותם למשהו אחר.

חודש אדר הגיע, ואחרי הצמיחה של ט"ו בשבט נראה שזה הזמן לבדוק עם הילדים שלנו עד כמה הם מרוצים מהמסכה הטבעית שלהם. עד כמה הדימוי העצמי שלהם, השביעות רצון מהגוף שלהם, ההשלמה עם האישיות שלהם באמת אמיתית ולא מזויפת.

יש ילדים שמעולם שאף אחד מעולם לא השכיל לשאול אותם: "תגידו, טוב לכם עם עצמכם? אתם אוהבים את התחפושת שלכם, או שאתם רק עסוקים כל ביום בלבחור לכם תחפושות אחרות שיסתירו את מי שאתם?".

אל תחכו למחר. דברו עם הילדים שלכם היום. אתם לא צריכים לחכות שהילדה שלכם תפתח הפרעות אכילה, חלילה, בשביל שתתעוררו ותבינו שהיא מתעבת את מה שהיא מייצגת. את הגוף. הפנים. האישיות. את מי שהיא.

תקבעו איתם פגישה בבית קפה או בכל מקום אחר שנעים לכם. רק אתם והם. ותתחילו לחפור.

אמנם לא כל יום פורים, אבל יש ילדים שכל יום סובלים.

תתעוררו לפני שיהיה מאוחר ותתחילו לדאוג שאלו לא יהיו הילדים שלכם.

תנו להם להבין שאם הם רוצים לראות את התחפושת היפהפייה ביותר שהם יכולים להשיג,

הם רק צריכים להביט במראה.

תגיות:חינוךמסכהפוריםאבינועם הרש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה