בריאות ותזונה

אלו התבלינים שאתם חייבים במזווה שלכם - וזו הסיבה

הם משדרגים כל מנה ומוסיפים צבע, אבל עשירים גם בסגולות בריאותיות. טובה קראוזה, דיאטנית קלינית בכללית, מסבירה איזה תבלינים חייבים להיות בכל מטבח (ובכל מאכל)

אא

אף ארוחה לא תהיה שלמה בלעדיהם – התבלינים שלנו. הם מוסיפים טעם וצבע, אבל גם לא מעט סגולות בריאותיות. להלן התבלינים שהמטבח שלכם לא יהיה שלם בלעדיהם:

כורכום – מונע סרטן ומפחית סיכון לאלצהיימר

הכורכום עשיר בחומרים נוגדי חימצון. אחד מהם, הכורכומין, נחשב לפעיל ביותר ונמצא שיש לו יכולת נוגדת דלקת בנוסף להיותו נוגד חימצון. משערים שהכורכומין מגן על הדנ"א שלנו מפני נזקים וייתכן שבכך מונע סרטן. כורכומין גם עשוי למנוע חימצון של כולסטרול בגוף, תהליך שמוביל למחלות לב וכלי דם. כמו כן, בעשור האחרון נבדקת האפשרות שכורכום מפחית את הסיכון לאלצהיימר.

לגבי ערכו התזונתי – כורכום עשיר באשלגן וברזל וכפית שלו מהווה כ-5% מצריכת הברזל היומית הדרושה לנשים ו-11% מזו הדרושה לגברים.

מומלץ להוסיף אותו לתבשילים, מרקים, ירקות, קטניות, דגים ובשר.

קינמון – עוזר לבעיות קשב וזיכרון

ממחקרים עולה כי הקינמון מכיל חומרים בעלי פעילות נוגדת דלקת, נוגדת חימצון, מפחיתת כולסטרול, מונעת גידולים ומשפיעה על מערכת החיסון. בנוסף, משערים כי חומרים שמכיל הקינמון גורמים להפחתה קלה של רמות הסוכר בקרב חולי סוכרת סוג 2.

הקינמון מכיל שמנים שמונעים גדילה של חיידקים ופטריות ובכך מהווה חומר משמר טבעי. כמו כן, מסתבר שקינמון עוזר גם לריכוז. נבדקים במחקר שהריחו קינמון השיגו ציונים גבוהים יותר במבחני קשב וזיכרון בעוד שריחות אחרים לא גרמו לאותה ההשפעה.

את הקינמון בדרך כלל מוסיפים למאפים ועוגות, אך אפשר להוסיף אותו גם ליוגורט, לקפה ולתבשילים.

כמון – מסייע לעיכול תקין

על פי מחקרים, הכמון עשוי להגביר הפרשה של אנזימי עיכול מהלבלב ובכך לסייע לעיכול תקין ולמניעת גזים. מכמון בודדו שני חומרים בשם אפיגנין ולוטאולין שהדגימו פעילות נוגדת סרטן. בנוסף, הכמון הוא מקור מעולה לברזל. כפית כמון מכילה 16% מהכמות היומית הדרושה לנשים ו־35% מזו המומלצת לגברים.

את הכמון ניתן להוסיף לאינספור תבשילים כמו מג'דרה, מרק שעועית, קציצות ובשר.

פפריקה – נוגדת דלקות

פפריקה מופקת מפלפל צ'ילי חריף מיובש וטחון או משילוב של פלפל אדום רגיל ופלפל צ'ילי. החומר שמקנה לפפריקה את חריפותה נקרא קפסאיצין, ומייחסים לו יכולת לחסום חלוקה של תאים סרטניים ויכולת נוגדת דלקת.

כפית אחת של פפריקה מספקת יותר מ־100% מהכמות היומית הדרושה של ויטמין A לגברים ולנשים.

את הפפריקה מוסיפים לרטבים, לשקשוקה, למרקים, לתבשילי בשר ולירקות בתנור.

פלפל שחור – נוגד חמצון ומונע גזים

האבקה השחורה הזו היא למעשה פירות מיובשים וטחונים של עץ הפלפל. הפירות העגולים נקטפים בעודם ירוקים, ומיובשים בשמש עד להשחרתם. אם מייבשים אותם זמן קצר יותר מקבלים את התבלין פלפל לבן.

פלפל שחור מגרה את בלוטות הטעם בלשון, אשר שולחות איתות לקיבה להגביר את הפרשת החומצה שבה. מכיוון שהחומצה בקיבה חיונית לעיכול תקין, מייחסים לפלפל השחור סגולות של שיפור עיכול ומניעת גזים. גם התבלין הזה עשיר בחומרים נוגדי חימצון ונוגדי חיידקים.

את הפלפל מוסיפים לכל המאכלים – מסלטים ומרקים ועד לתבשילי קטניות, בשרים, ביצים ודגים.

תגיות:תבליניםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה