זוגיות ושלום בית

החורף כזכוכית מגדלת: כל מה שקשה – קשה יותר בחורף. אז מה עושים?

כדי להגדיל את הורמוני השמחה בגוף חייבים להרבות באור ובשמחה, אפילו באופן מלאכותי. כדי להגביר את "הורמוני השמחה" בנפש – מוכרחים גם כן לבקש את האור

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

החורף הגיע, ואין חשק לצאת מהפוך... אנשים רבים מדווחים על ירידה במצב הרוח בימי החורף המתקצרים. כאשר החושך מופיע עוד לפני שהספקנו לעשות משהו, כשמזג האוויר קריר ואפרורי – יש פעמים שגם בלב נהיה אפור, קר ועצוב הרבה יותר.

מה הסיבה לכך? ויותר חשוב – מה אפשר לעשות עם זה?

נתייחס לכך קודם כול מהפן הפיזיולוגי. מיעוט החשיפה לאור מביא לעלייה ברמת המלטונין בגוף. המלטונין הוא ההורמון האחראי על שינה תקינה, ובמסגרת עבודתו הוא מפחית את ההורמונים המביאים למצב רוח טוב, כמו דופמין וסרוטונין. אם כך, טוענים המומחים, הטיפול לדיכאון החורף הינו חשיפה מוגברת לאור.

זה לימוד מדהים על עצמנו. הגוף מלמד אותנו שכאשר ישנן שעות ארוכות של חושך, והעור אינו חשוף לאור, נוצר חיסרון בייצור "הורמוני השמחה" של הגוף – דבר המשפיע על הנפש, ויוצר חושך גם בלב... ומכאן עיקרון חזק ומהותי לטיפול בנפש ובגוף גם יחד: כדי להתמודד עם דכדוך, קדרות ועצבות – צריך להיחשף לאור! החשיפה לאור מגבירה את הורמוני השמחה בגוף ומפחיתה גם את העצבות שבלב.

אך מעבר לפן הפיזיולוגי, חשוב להתייחס לפן הנפשי. העצבות, כידוע, תלויה בעיקר בלב שלנו, במצב הנפשי שבו אנו שרויים. כשאנו מוצאים את עצמנו במצבים של דכדוך או עגמומיות במישורים שונים בחיים, כמו פחדים וחרדות, קשיים בזוגיות או בעבודה, בלבול עם עצמנו או עם סובבינו – אחד הכלים לפתרון הבעיה יהיה חשיפה לאור. 

כשאנו מתחברים לצד המאיר והחיובי, למקומות הטובים, לכוחות הפנימיים, לחסד וליכולות – החושך והדכדוך מצטמצמים עד מאוד. האור יכול להתבטא במפגש עם אדם אוהב, בפינוק שבו אנו מפנקים את עצמנו, במילים טובות שמגיעות אלינו, בחוויה מעצימה, בחיבור לכוחות ובכל דבר שמשמח ומחזק את הנפש שלנו.

עונת החורף מעמידה את המערכת הזוגית במבחן: היא יכולה לחזק או להחליש אותה.

בחורף אנחנו נמצאים יותר בבית. לא נעים לצאת החוצה לקור, רובנו מעדיפים להישאר ליד התנור החם. זה, כמובן, בניגוד לקיץ, שבו חלק מהמערכת הזוגית מתקיימת בחוץ, באוויר הפתוח. אם הבסיס הזוגי טוב, מתקשר, מחבר – אפשר לנצל את הזמן הזה, שנמצאים הרבה בבית, לחיזוק הקשר הזוגי.

אולם מה קורה כשהמערכת הזוגית אינה בריאה או חזקה מספיק?

אז החורף הופך לזמן מלחיץ, ולכל אחד מבני הזוג יש נטייה למצוא לעצמו פינה בבית, להיות עם עצמו, למנוע מפגש ומגע. אם הבית גדול, התקופה יכולה לעבור בשלום. אם לא – מתחילים להתווכח ולריב, לא פעם על שטויות: "למה לא זרקת את הזבל?" – מחפשים על מה לריב... החורף הוא כמו זכוכית מגדלת: הוא מגדיל את הטוב או את הרע והקשה.

כאמור, יש אנשים שהאפור שבחוץ ושעות היום שמתקצרות גורמים להם מלנכוליה – דיכאון חורף. זוגות רבים חווים קושי בעונה זו. חשוב לספר ולדבר על זה, לא להתבייש, כי זוגיות מכילה ותומכת תסייע לעבור את המשבר.

שמירה על הזוגיות היא תמיד משימה מורכבת, ומסתבר שבחורף היא מציבה בפנינו עוד כמה אתגרים מיוחדים. כל קושי הוא הזדמנות לשינוי, והחורף, שבו אנחנו נמצאים יותר בבית, הוא הזדמנות להשקיע ביצירת השינוי המיוחל.

כפי שאמר ר' נחמן – "מילי דשטותא", צחוק ושטות, מפיגים את המתח ומכניסים שמחה לבית, כי צחוק וחיוך – גם אם אינם נובעים ממקום פנימי של שמחה – יכולים לעורר את הנפש, באמצעים מלאכותיים, לשמחה פנימית.

כדי להגדיל את הורמוני השמחה בגוף חייבים להרבות באור ובשמחה, אפילו באופן מלאכותי. כדי להגביר את "הורמוני השמחה" בנפש – מוכרחים גם כן לבקש את האור, להאמין בו ולהזמינו אל תוך מציאות חיינו, אל תוך ביתנו.

אברהם שהרבני הוא יועץ נישואין ופסיכותרפיסט מטעם מחלקת שלום בית.

תגיות:שלום ביתדיכאוןחורףזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה