מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מה דעת התורה על טיפולי המרה? האם מותר להשתמש בקופות גמל? ומהי הסגולה לטבול לפני לידה?

מקבץ שו"ת 228 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • א' שבט התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אמי מדליקה נרות שבת. האם היא מוציאה אותי ידי חובה? והאם חייבים לשתות רביעית קידוש ולא פחות?

אם אתה מתגורר בבית אימך, אתה יוצא ידי חובה.

צריך לקדש על כוס שיש בה רביעית. אבל די בשתיית רוב רביעית.

* * *

2. מה ההסתכלות של היהדות על טיפולי המרה לאנשים עם נטיות הפוכות? האם יש פוסקים שמתירים זאת?

ברור שאסור ללכת אחר נטיית לב האדם כאשר זה נוגד את ההלכה.

מותר לעשות כל טיפול שיעזור לאדם להתגבר על נטייתו. ברור שאין ללכת לטיפול שפוגע באדם, אלא לטיפול נכון שמסייע לו לחיים טובים ומאושרים כהלכה.

אין לי מידע האם טיפול המרה מזיק ועד כמה זה מזיק, והאם יש להעדיף טיפולים אחרים. אציע לראות סרטון קצר כאן.

* * *

3. לאחרונה התחלתי להתחזק ולהכיר ביופי שביהדות שלנו. אני מודעת לכך שהתחזקות וחזרה בתשובה כוללות גם התנתקות מכמה דברים, והשאלה שלי היא - האם יש בעיה לשמוע מוזיקה לועזית?

צלילי מוזיקה כלשהם אינם אסורים, אולם המילים המלוות את הצלילים צריכות בדיקה. אם יש בהן דברי עגבים או דברים המושכים לכיוונים לא רצויים, השירים הללו אסורים בהחלט, ואין הבדל בין שירה לועזית לעברית, גם בשירה העברית לדאבוננו ישנם שירים שאסור לשמוע אותם.

כשלא מבינים את התוכן של המילים הלועזיות יש צד להקל, ואכן היו גם מגדולי ישראל שהקלו בדבר, אולם לפעמים דברי העגבים שבשיר מושכים את האדם למחשבות לא רצויות גם ללא הבנת פירוש המילים.

מידת חסידות היא שלא לשמוע שום מוזיקה אם חיבר אותה אמן שאינו אמון על שמירת תורה ומצוות, מאחר שצלילי המוזיקה יוצאים מן הלב, ונכנסים ללב, ומומלץ מאוד לשמוע צלילים מלב מלא אהבה להקב"ה ולתורתו הנצחית. אולם כאמור, אין איסור מצד הדין.

* * *

4. הורי גרושים 5 שנים, ואבא שלי גר בבניין שלי. מצבו לא ממש טוב, הוא זקוק להרבה עזרה, גם נפשית וגם פיזית, אז יוצא שאני עוזרת לו המון ושמחה לעשות כיבוד הורים. השאלה היא, כיוון שאני לא עובדת בחוץ הרבה שעות, ואין לי כל כך אפשרות לפרנס את משפחתי, כי אבא צריך עזרה אז אני עוזרת לו – האם מותר לי לקבל ממנו כסף, כאילו אני המט"בית שלו? (זה מהכסף הפרטי שלו) האם זה יחשב לי לכיבוד הורים?

אשריך שאת מכבדת את הוריך כראוי. את יכולה לקחת כסף, וזה לא מוריד כלום מכיבוד ההורים שלך.

* * *

5. האם יש איסור ביהדות ללמוד רפואה סינית? והאם באמת כפי שמספרים יש קשר בין הרפואה הסינית לרמב"ם?

מותר ללמוד רפואה סינית, ולא ידוע לי על קשר בין רפואה סינית לרפואת הרמב"ם.

* * *

6. אנו מתעתדים להתחתן בקרוב, בע"ה. החתונה תהיה בהפרדה מלאה כולל הישיבה. רצינו לשאול אם יש בעיה שהבמה של הדיג'יי תהיה באמצע המחיצה, כך ששני הצדדים ייהנו ממנו, או שמא יש חשש שהדיג'יי יראה את הבנות רוקדות? או שניתן להקל היות שזו אומנותו? או שאפשר לבקש ממנו להקפיד לא להסתכל לצד של הבנות?

יש להקפיד שהוא יהיה ברחבה של הגברים בלבד.

* * *

7. האם מותר להשתמש בקופת גמל אקסלנס, ובכלל בקופות גמל? (מצאתי באיטרנט שאקסלנס חתומים על היתר עסקא, וגם שאלתי סוכן, אבל אני לא בטוח אם החברה שומרת שבת, אם יש מסלולים ללא היתר וכדומה). אשמח לדעת אם אני יכול לשים שם את כספי.

יש כיום מסלולי הלכה בכל הקרנות, ועל כן יש להשקיע במסלולי הלכה השונים.

מעיקר הדין יש מקום להקל בכל קרנות הגמל שיש להם היתר עיסקא, אבל כאמור ראוי מאוד להשקיע אך ורק במסלול הלכה.

* * *

8. למה אסור לכבות נרות בנשיפה?

כיבוי נר בנשיפה יכול להביא את האדם לידי סכנה, וכמו שכתוב בכל בו (סימן קי"ח), המכבה את הנר בפיו, הרי זה נכפה (היינו מחלת הנפילה). וכן הוא בחופת אליהו רבה (שער ג').

ויש מי שכתב שאפשר הטעם כי נר ה' נשמת אדם (משלי כ', כ"ז), וכשמכבה את הנר בפיו כאילו מסלק את הנשמה לפני זמנה (הרב מאיר מאזוז שליט"א בהערות והארות על הבן איש חי חלק ג' בסוף הספר עמוד מח).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

9. א. האם זה נכון שלדעת הרמב"ם כל אירוע סדום ועמורה הוא חלום של אברהם? ב. האם יצר הרע הוא מלאך שה' ברא, שאחראי על ניסיונות האדם ולקטרוג על בני האדם בפני ה', או שהוא פשוט נמצא בכל אחד מאיתנו? ג. האם לפי התורה המלאכים הם יצורים ודאיים, שקיימים במציאות והתגלו לאבותינו ולצדיקים, או שזה רק פרי דמיונם של אנשים והם לא קיימים? או שמא רק צורת ביטוי למשהו? ד. שמעתי גם דעה של ה"קליר", מחבר שירה יהודי שחיי לפני כמה מאות שנים, וגם לפי איזה רב, שאברהם אבינו נכשל בניסיון העקדה, ושהוא היה אמור לבקש רחמים על יצחק והוא לא ביקש... האם זה נכון? אשמח אם תוכל בבקשה לתת לי תשובות חד משמעיות, כי הדעות החלוקות האלו גורמות לי לבלבול עצום.

א. שקר וכזב. מי שאומר כך טעה ולא הבין את דברי הרמב"ן בתחילת פרשת וירא, כי הרמב"ן מעורר שאין לפרש כמו הרמב"ם, שמחזה שלשת המלאכים והארחתם על חמאה וחלב היה מחזה במראה הנבואה בלבד, שהרי ההמשך על דבר הליכת המלאכים סדומה ברור שהיה גם במציאות ולא רק מראה.

ב. יש שתי מציאויות בשם "יצר הרע": אחד הוא היצר הרע הטבוע בנפש האדם, ראה ספר שערי קדושה להרב חיים ויטאל, כמו כן יש יצר הרע מחוץ לאדם, שהוא המלאך הנברא, וכמעט רוב באי עולם מתמודדים דווקא עם היצר הרע המורכב בנפש.

ג. ברור לכל הדעות שהמלאכים הם יצורים קיימים. גם הרמב"ם, שמכחיש מציאות של שדים וכוחות של כישוף, מכיר ללא כל ספק במציאות של מלאכים, ואף מחלק אותם לעשר מחלקות.

ד. שקר וכזב.

* * *

10. הבנתי שיש סגולה ללכת למקווה לפני לידה. מה המקור / הסגולה, והאם אין חשש של זיהום?

ראי כאן. אין כל חשש לזיהום. כמו כן אפשר ללכת לפני צאת הכוכבים, וכך המקווה יהיה נקי ואת תהיי הראשונה שם.

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה