עובדות ביהדות

מדוע נשים פטורות מתפילין? 10 נקודות על מצוות עשה שהזמן גרמן

מה הסיבה שנשים פטורות ממצוות עשה שהזמן גרמן, כגון: תפילין, ציצית וסוכה, והאם יש בכך פחיתות במעלת האישה? 10 נקודות שחשוב לדעת

  • כ"ג טבת התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. מצוות עשה שהזמן גרמן הן מצוות עשה שמקיימים אותן רק בזמנים קבועים, ולאחר אותו מועד – הן מתבטלות.

2. מבחינה הלכתית, נשים אינן חייבות לקיים מצוות אלה, בניגוד למצות עשה שלא הזמן גרמן וכן כל מצוות לא תעשה, שחלות על נשים וגברים באותה מידה.

3. מתוך תרי"ג המצוות ישנן מעט מצוות שנכללות בהגדרה של מצות עשה שהזמן גרמן. ביניהן, מצות ציצית, הנחת תפילין (חלה רק בימי חול, ביום ולא בלילה), קריאת שמע, שמיעת שופר בראש השנה, ישיבה בסוכה ונטילת לולב בסוכות.

4. הפטור לנשים ממצוות אלה, מקורו במסכת קידושין (פרק א', משנה ז'): ”וכל מצוות עשה שהזמן גרמה, אנשים חייבין ונשים פטורות”.

 

הרב זמיר כהן - למה נשים פטורות ממצות תפילין?

5.הסברים שונים ניתנו לסיבת הפטור לנשים ממצוות עשה שהזמן גרמן:

* מפני שלום בית - ”לפי שהאשה משועבדת לבעלה לעשות צרכיו, ואם הייתה מחויבת במצוות עשה שהזמן גרמא אפשר שבשעת עשיית המצווה יצווה אותה הבעל לעשות מצוותו. ואם תעשה מצוות הבורא - אוי לה מבעלה. ואם תעשה מצוותו ותניח מצוות הבורא - אוי לה מיוצרה. לפיכך פטרה הבורא ממצוותיו כדי להיות שלום עם בעלה.” (האבודרהם, תיקון התפילות וענייניהם, השער השלישי)

* העיסוק בגידול הילדים – כך לדעת הרב משה פיינשטיין: "כי סתם נשים בעולם אינם עשירות ועליהן מוטל גידול הילדים והילדות שהיא מלאכה היותר חשובה להשי"ת ולהתורה... שגם טבע הנשים מסוגל יותר לגידול הילדים שמצד זה הקל עליהן שלא לחייבן בלמוד התורה, ובמ"ע שהזמ"ג (ובמצוות עשה שהזמן גרמה)... אין זה בשביל שנשים פחותות במדרגת הקדושה מאנשים, דלעניין הקדושה שוות לאנשים..." ((שו"ת אגרות משה או"ח חלק ד' סימן מט').

 

מרן הרב יצחק יוסף - למה נשים מברכות "שעשני כרצונו"?

 

6.רבים שואלים, האם בפטור לנשים ממצוות עשה שהזמן גרמן, יש פחיתות כבוד במעלת האישה?

בנוסף לדברי הרב משה פיינשטיין, ראוי להביא את דבריו של הרב אליהו כי טוב שאף הוא מונה את סיבת גידול הילדים, באופן שמורה על מעלת האישה:

 ”אף האשה, כיון שהושוותה לאיש לכל המצוות שבתורה ואחר כך יצאה להפטר מחלק אחד של המצוות שהזמן גרמן – פטור זה מעלה הוא אצלה, שהוא בא להעיד כמה חשובים הם התפקידים המיוחדים שהיא עמוסה בהם עד שדוחים הרבה גופי מצווה הכתובים בתורה” (איש וביתו, פרק ח')

כמו כן, הרש"ר הירש בפירושו לתורה:

פטור הנשים משאר מצוות עשה שהזמן גרמן איננו יכול להיות תלוי בפחיתותן; כאילו התורה סבורה, שאין הן ראויות לקיים אותן מצוות. אלא נראה לנו לומר כך: התורה לא חייבה את הנשים במצוות אלה, מפני שאין הן זקוקות להן. שהרי זה כל עצמן של מצוות עשה שהזמן גרמן: הן מבטאות אמיתות, מחשבות, עקרונות והחלטות על ידי מעשים סמליים; והן מחדשות ערכים אלה מפרק לפרק, למען נשיב אותם אל ליבנו ונגשים אותם במעשינו, והתורה מניחה שיש לאשה דביקות יתירה ונאמנות של התלהבות לייעודה; והנסיונות המזומנים לה בתחום ייעודה – סכנה מועטת נשקפת לה מהם; משום כך לא היה צורך להטיל עליה את כל המצוות, המוטלות אל האיש; כי האיש טעון זירוז חוזר ונשנה לנאמנות בקיום ייעודו; ויש צורך לחזור ולהזהיר אותו מפני כל רפיון במילוי תפקידו.

(פירוש הרש"ר הירש לתורה, ויקרא כג' מג')

 

הרב אברהם יוסף - מדוע גברים מברכים "שלא עשני אישה"?

7. לעומת זאת, ישנן מצוות החורגות מכלל זה, כיוון שתלויות בזמן ובכל זאת נשים חייבות לקיימן כגון מילת הבן ביום השמיני, פדיון הבן ביום השלושים, שמחה (בשלוש רגלים), מצוות הקהל, קידוש בשבת וחג, תענית יום הכיפורים, ואכילת מצה בליל הסדר.

8. ישנן מצוות נוספות מדברי חכמים שחוייבו בהן הנשים, אף על פי שהזמן גרמן, בנימוק "שאף הן היו באותו הנס". כגון, הדלקת נרות חנוכה, קריאת מגילה בפורים, ושתיית ארבע כוסות בליל הסדר.

9.האם הפטור מפקיע מהאישה לקיים לחלוטין את המצוה?

אין איסור על האישה לקיים מצוות עשה שהזמן גרמן. ברצונה היא יכולה לקיימה, אם כי ראוי לזכור כי "גדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה".

10. האם נשים מברכות על מצוות עשה שהזמן גרמה?

מנהגן של רוב הנשים הספרדיות לא לברך, כך על פי השו"ע בעקבות הרמב"ם שפסק להלכה שאין לנשים לברך על קיום מצוות עשה שהזמן גרמא, כיוון שנשים שפטורות ממצוות אלה, אינן  יכולות לומר "אשר קידשנו במצוותיו וציוונו".

מנהג האשכנזיות לברך, כיוון שהרמ"א פסק להלכה כדעת ר"ת שהנשים יכולות לקיים את המצווה ואף לברך, למרות שפטורות, משום שהן שייכות בקיום המצוות וזוכות לשכר על קיומן.

עוד בנושא:

הרב עובדיה יוסף זצ"ל - מאלו מצוות נשים פטורות, ומדוע?

 מדוע הגבר מברך "שלא עשני אישה"? 5 נקודות למחשבה

תגיות:נשיםעובדות ביהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה