מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל

מאלו מצוות נשים פטורות, ומדוע? הרב עובדיה יוסף עושה סדר

האם אישה מחויבת להגיע לתפילה בית הכנסת? ומדוע נשים אסורות בהנחת תפילין? הדברים מלוקטים משיעורי הרב, ומובאים בלשון קדשו הטהורה

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

האשה פטורה ממצוות עשה התלויות בזמן, מכיון שיש עליה את עול עבודות הבית, ועול בעלה עליה, היא צריכה להכין תבשילים ולסדר את כל צרכי הבית, אם לא תעשה את מלאכות הבית יבטל שלום הבית, יבוא בעלה ויכעס על שהבית מוזנח ואין אוכל וכדו', האשה צריכה לעשות את צרכי הבית, ולכן התורה פטרה אותה ממצוות עשה שהזמן גרמן, בכדי שתעשה את כל מה שמוטל עליה ויהיה שלום בבית .

 

נחשבת כעוסק במצוה פטור מן המצוה

על האשה להשגיח על ילדיה, להתמסר לגידולם ולחינוכם לתורה, עליה להיות בבית לשמור עליהם, אם תעזובם ותלך לבית הכנסת הם יעשו שערוריה, וזו גם כן מצוה, לכן התורה פטרה אותה, כיון שהיא משועבדת לבעלה ולחינוך הילדים וצריכה להיות מסורה למצוות אלה, וקיימא לן "העוסק במצוה פטור מהמצוה", כפי שההולך לדבר מצוה פטור מקיום סוכה, כגון שהולך לקבל פני רבו, שמצוה לקבל פני רבו ברגל, כמובא בגמרא ראש השנה דף טז (ע"ב) מהפסוק 'מדוע את הולכת אליו היום לא חדש ולא שבת' . ונחלקו הפוסקים האם העוסק במצוה דרבנן פטור ממצוה דאורייתא כיון שזו גם כן מצוה או לא.

 

ברכה על מצוות עשה שהזמן גרמן

עיקר מצות ציצית היא ביום ולא בלילה, ולכן נחשבת מצות עשה שהזמן גרמא, ועל כן נשים פטורות מללבוש טלית. וגם אם רוצה ללבוש, יש אומרים שעוברת על הפסוק  'לא יהיה כלי גבר על אשה', כיון שהוא מלבוש מיוחד לגברים. ובגמרא עירובין דף צ"ו (ע"א), מיכל בת שאול היתה מנחת תפילין ולא מיחו בה חכמים. אך בפסיקתא אמרו שמיחו בה חכמים, וזהו מהטעם שהזכרנו כעת 'לא יהיה כלי גבר', ורק הגברים חייבים בתפילין ולכן מיחו בה חכמים.

ובאמת שהתפילין מצד עצמם יש בהם קדושה, הם צריכים גוף נקי, כמובא בשבת דף מט (ע"א), תפילין צריכים גוף נקי כאלישע בעל כנפיים. היה זה בזמן הגזירות שגזרה מלכות הרשעה כל מי שיניח תפילין מנקרים את מוחו, והוא לא התייחס אליהם והיה מניח של יד ושל ראש והיה יוצא כך אפילו בשוק. יום אחד יצא ראה אותו שוטר אחד, רץ אחריו ובנתיים הוא הוציא אותם ושם אותם בידו, אמר לו, מה יש בידך? אמר לו כנפי יונה, 'כנפי יונה נחפה בכסף', כמו שהיונה כנפיה מגינות עליה כך ישראל המצוות מגינות עליהם, פשט את ידו ונעשה נס והנה כנפי יונה בידו ועזבו לנפשו. אמרו, למה נעשה לו נס כזה, כיון שהיה זהיר בהם לשמור על קדושתם בגוף נקי. והנשים קשה להן להיות עם גוף נקי, כיון שיש להן ילדים קטנים שצריך לנקותם תמיד, מלבד ענין הדם, ולכן אינן מניחות תפילין.

אך מיכל לא היו לה ילדים מיום שהלעיגה על דוד המלך  'מה נכבד היום מלך ישראל אשר נגלה היום לעיני אמהות עבדיו כהגלות נגלות אחד הרקים', כיון שדוד היה מרקד ומפזז ומכרכר לפני ארון הברית, היה מזלזל בכבודו לכבוד התורה ומרקד לפני כולם, והיא הלעיגה עליו, זה כבוד שאתה עומד ומרקד כמו איש פשוט הדיוט לפני כולם? אמר לה, אני מזלזל בכבודי לכבודו של הקב"ה, 'ולמיכל בת שאול לא היה לה ילד עד יום מותה' . ולכן לא היה אצלה הטעם של הנקיון והיתה מנחת תפילין, אך חכמים לא הסכימו עמה.

ומהו 'עד יום מותה'? ביום מותה המליטה את ולדה, פעתה כעגלה ומתה, ומסכנה לא זכתה לגדלו. והיתה אשה צדקת שכל כונתה לשם שמים, ובכל זאת גערו בה חכמים, שלא לחלק בין אשה לאשה.

ולכן בכל מצות עשה שהזמן גרמא שנשים פטורות ממנה כגון לולב, היא יכולה ליטול ולנענע רק לא תברך, אם רוצה להחמיר על עצמה. אך במצוה שצריכה נקיון, כמו התפילין, אינה רשאית להחמיר, שלדברי יונתן בן עזיאל, הן בטלית והן בתפילין נקרא 'לא יהיה כלי גבר', ואסור לה להחמיר על עצמה.

 

צביעות הרפורמים

והרפורמיות שרוצות ללבוש טלית ולבוא להתפלל כאילו ביחד, אין כוונתן לשם שמים, אלא כדי לנגח את היהדות שפוטרת את הנשים ממצוות עשה שהזמן גרמן, הם קיימו כבר את כל המצוות ונשאר להם רק ללבוש ציצית ולהתפלל בכותל? כל כוונתם רק לנגח ולהתריס כלפי היהדות שמחלקת בין זכרים לנקבות, ולכן צריך להתנגד להם בכל תוקף. היסוד שלהם רפורמי, שאינו מקבל דברי חכמים אלא מה ששכלם אומר להם, שכאילו הם מפרשים בתורה ולא מה שבאמת כתוב בתורה. ראשיהם הולכים לכנסיות של גוים עובדי עבודה זרה ויושבים יחד עם כומר ועושים קידושין ליהודי עם גויה או גוי עם יהודיה, וכי זה תואם ליהדות ? אלא רצונם רק לנגח את היהדות, הם פרקו מעליהם את עול היהדות, וצריך להתנגד להם ולעמוד כנגדם. על כך נאמר  'ראיתי בוגדים ואתקוטטה אשר אמרתך לא שמרו'. על אנשים אלה שבונים במה לעצמם ועושים את כל התועבות בשם היהדות ח"ו, לא תהיה כזאת בישראל! לכן חסר לרפורמיות רק ללבוש ציצית ולבוא לכותל, וכי הן מברכות ברכת המזון?! וכי בביתן הן מתפללות את שאר התפילות?! צריך לצאת כנגדן.

אך מיכל בת שאול היתה צדקת וכונתה לשם שמים, ובכל זאת מיחו בה חכמים מטעם לא יהיה כלי גבר על אשה, ולדעת רש"י יש בזה איסור 'בל תוסיף', התורה חייבה אותנו מספר מצוות לאנשים, ולנשים גם כן מצוות המיוחדות להן, והן פטורות ממצוות עשה שהזמן גרמן, וכשהן עושות אותן עוברות על התורה שנאמר  'לא תוסף עליו ולא תגרע ממנו'. רבנו תם חולק עליו שלא שייך 'בל תוסיף' אלא כשמוסיף במצוה עצמה, כגון שהתורה חייבה לעשות ציצית בבגד עם ארבע כנפות והוא עושה עם חמש כנפות, או בתפילין יש ארבע פרשיות והוא עושה חמש פרשיות, אך אם עושה מצוה שאינו מחויב בה לא נקרא 'בל תוסיף'.

ואפילו לרש"י אם אינה מברכת ניכר שאינה עושה לשם מצוה, ואין בזה בל תוסיף, ולכן אם האשה לוקחת לולב בידה מודה רש"י שאין בזה איסור אם אינה מברכת, וכשמברכת אומרת "וציונו להתעטף בציצית" והיא אינה מצווה אלא פטורה, אז נקרא בל תוסיף. וכך כתב רבנו ישעיה מטראני בספר המכריע כדעת רש"י.

ולכן למעשה נשים יכולות לקיים מצוות עשה שהזמן גרמן, רק בלי ברכה. איך היא תאמר "אשר קדשנו במצוותיו וצונו על נטילת לולב", מי ציוה אותך? היא משקרת. וכן כתב באמת רבי משה מקוצי - הסמ"ג, שסברתו של רבנו תם שמתיר לברך קשה מאוד, איך תאמר אשר קדשנו במצוותיו וצונו, הרי היא דוברת שקרים?

אמנם אמרנו בכוונת רבנו תם, שהואיל והאנשים נצטוו, היא מתכוונת על כלל ישראל שנצטוו במצות עשה, ואינה מתכוונת דוקא על עצמה. אך מה יעשו הפולניות שאומרות "וציוני", דמשמע על עצמה... רבנו תם לא היה פולני, הוא היה צרפתי... 

הדברים לקוחים מתוך הספר "מעדני המלך". לרכישת הספר היכנסו להידברות שופס או הקליקו כאן.

תגיות:הרב עובדיה יוסףנשיםמעדני המלך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה