יהודה אייזיקוביץ

מלחמת הרשויות בפתח: האם אנו לקראת התנגשות חזיתית בין בג"ץ לממשלה החדשה?

מול החלטת מליאת הכנסת לאשר את התיקון לחוק היסוד שעוקף את מערכת המשפט, בג"ץ הוציא צו על תנאי בנוגע למעמדו המשפטי של אריה דרעי. האם בתגובה הממשלה תחוקק בהקדם את פסקת ההתגברות? 

בית המשפט העליון בירושלים (צילום: Nati Shohat/Flash90)בית המשפט העליון בירושלים (צילום: Nati Shohat/Flash90)
אא

לפנות בוקר הושלמה העברת החוק המכונה "חוק דרעי". החוק, שהינו תיקון לחוק יסוד הממשלה, נועד להבטיח את מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לתפקיד שר מבלי להידרש לאישור יו"ר ועדת הבחירות המרכזית. אלא שבית המשפט העליון מיהר להוציא צו על תנאי בעתירה שהוגשה נגד מינויו של דרעי ונגד התיקון לחוק, וידון בשבוע הבא בסוגיה בהרכב מורחב של 11 שופטים.

למרבה האירוניה, את ההחלטה להוצאת הצו קיבל השופט יצחק עמית, שמשמש בימים אלה במקביל גם כיו"ר ועדת הבחירות וגם כשופט בבית המשפט העליון, וצפוי להתמנות בשנה הבאה לנשיא בית המשפט. עד כמה שזה נראה מוזר שאדם אחד משמש בשני כובעים שיש ביניהם ניגוד עניינים בסוגיה האמורה, הדבר לא הפריע לעמית להוציא את הצו.

השופט עמית אינו מחדש משהו בהתנהלות הזאת. שופטים נוהגים לא אחת להתעלם מניגודי עניינים מוסדיים, ככל שהדבר נוגע להם, ואפילו בניגודי עניינים אישיים הם נוהגים באופן גמיש למדי.

המשמעות של הוצאת צו על תנאי היא אמירה שהעתירה נגד מינוי דרעי אינה נטולת בסיס ונטל השכנוע עובר צד. לפני הוצאת הצו נדרשים העותרים לשכנע שיש בעתירתם ממש, בעוד שלאחר הוצאתו נדרשים המשיבים להסביר מדוע הם מתנגדים להפיכתו למוחלט. ההיפוך הזה איננו סתם עניין פרוצדורלי אלא מהותי.

ההחלטה להוציא צו על תנאי נגד תיקון לחוק יסוד, עוד טרם השבעת הממשלה, היא איתות משמעותי מאוד. בית המשפט מביע בכך עמדה לפיה העתירה ראויה עקרונית להתקבל, במידה ולא יועלו נימוקי נגד משמעותיים, ולכך יש השלכות מרחיקות לכת.

השופט עמית יכול היה יכול ללכת בין הטיפות, לקיים קודם כל דיון מקדמי בעתירה ולהציג לפחות חזות של דיון מעמיק בנושא. החלטתו להוציא צו נגד התיקון לחוק היסוד, והחלטת נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, להרחיב את ההרכב ל-11 שופטים, מלמדות שפני השופטים להחלטות דרמטיות, או שלכל הפחות הם מעוניינים לפתוח את השער להחלטות כאלו. במילים אחרות, נראה כי פני בית המשפט העליון למלחמה מול הרשות המחוקקת.

שופטי בג"ץ לא חיים בבועה. הם יודעים היטב מה האווירה הציבורית, ועל אילו הבטחות נבחרה הממשלה החדשה, כאשר פסקת ההתגברות היא אחד הנושאים המרכזיים שהיא מתכוונת להעביר.  

במהלך המשא ומתן הקואליציוני הממושך נדמה היה כי הטיפול בפסקת ההתגברות יידחה לעת עתה, עד להעברת רפורמה רחבה שתעסוק בכל הסוגיות המשפטיות במהלך מושב הקיץ. אלא שהצעד הקיצוני שעשה הבוקר בית המשפט העליון עלול להניע מהלך תגובה מהיר ותכליתי, שיקדים את העברת פסקת ההתגברות באופן מיידי ויעמיד כבר עכשיו את בג"ץ במקומו הראוי.

תגיות:בג"ץאריה דרעיפסקת ההתגברותיהודה אייזיקוביץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה