מקבצי שו"ת - שאל את הרב

איך מחשבים מעשר כספים? מה יקרה ליולדות בביאת המשיח? והאם מותר להתפלל על זיווג מסוים?

מקבץ שו"ת 227 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • י"ח כסלו התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. מדוע קושרים את התפילין על האמה ולא על אצבע אחרת?

הסיבה בפשטות - מאחר שזו האצבע הבולטת בין כל האצבעות.

*  *  *

2. האם מעשר כספים יש לתת ממשכורת ברוטו או משכורת נטו (מה שנכנס בפועל לבנק)? האם מורידים שכ"ד / משכתא לפני שמחשבים עשירית?

מעשרות מורידים מהנטו.

שכירות ומשכנתא לא מחשבים לפני מעשרות.

*  *  *

3. האם אדם יודע 30 ימים לפני שהוא עומד למות?

ראה את דברי האור החיים בראשית פרשת ויחי פרק מ"ז פסוק כ"ט: "...אומרם ז"ל בספר הזוהר (ח"א רי"ז ב') כי שלשים יום קודם מותו מעבירין ממנו הצלם ומעשה הובא שם שראה רשב"י ר' יצחק שעבר צלמו ממנו, והגם כי ידיעה זו מושללת מבני אדם הצדיקים מרגישים ויודעים כל דבר רוחני".

*  *  *

4. מרגרינה פרווה היתה באותה שקית עם חמאה. האם המרגרינה נהיתה חלבית?

מאחר ששניהם עטופים, אין כל חשש.

*  *  *

5. האם זה באמת נכון שזה סימן טוב כאשר יונה עושה את צרכיה על אדם?

אין מקור לכך שזה סימן טוב, אלא שזה מועיל לכפרת עוונות כמו כל צער אחר שבא על האדם (ראה מסכת ערכין דף טז עמוד ב' עד היכן תכלית יסורין וכו').

*  *  *

6. יצאתי עם בחור צדיק לשידוך, ואחרי כמה זמן הוא גמר את זה. עבר כבר כמה חודשים, ואני עדין בטוחה שהוא הזיווג שלי. האם מותר לי להתפלל להשם שיחזיר לי אותו ?כי כמו שמסופר על לאה אמנו שהייתה צריכה להתחתן עם עשיו, והוא היה הזיווג שלה אבל היא רצתה בעל צדיק אז התפללה לקבל את יעקב אף על פי שלא היה מיועד לה.

אין להתעקש יותר מידי על בן זוג אחד. אפשר להתפלל על זיווג מסוים ספציפי, אבל בהגבלת זמן. זאת אומרת לעשות לעצמך סימן, שאם נניח עד פסח הבחור לא חוזר אליך, את תביני שזה לא הזיווג שלך, ותדעי שבורא עולם הכין לך זיווג טוב יותר, שמתאים לך באמת. במקרים רבים אנשים שהתעקשו על זיווג, בחשבם שזה הגבר הכי נכון להם עלי אדמות, התאכזבו אחר כך קשות. לכן על האדם לזכור שהוא לא יודע מה באמת טוב לו, ולכן צריך לתת לבורא עולם לנהל את העולם ולנסות לקבל את מה שאת רוצה, אבל לא להתעקש.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

*  *  *

7. אם אישה בהריון לפני ביאת המשיח ובאמצע הריונה מגיע המשיח האם היא ישר תלד או תמתין עד סוף התשעה חודשים? כי כתוב שהאישה תלד כתרנגולת בבוא המשיח.

שאלה טובה.

וז"ל הרמב"ם בהלכות מלכים (פרק י"ב הלכה ב'): "וכל אלו הדברים וכיוצא בהן, לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו. שדברים סתומין בהן אצל הנביאים. גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו".

 ולכן לא נוכל לדעת בדיוק האיך תהיה התהליך עד בוא הזמן. 

*  *  *

8. למי הכי טוב לתת מעשרות?

הכי טוב לתת לעניים בני תורה או לזיכוי הרבים.

*  *  *

9. האם מראש נקבע לאדם כמה ילדים יהיו לו? ומהי הסגולה לזרע של קיימא? האם יש תפילות מיוחדות או סגולה מיוחדת?

אכן נגזר מראש על כל אחד כמה ילדים יהיו לו, אבל לאחר מכן דנים את האדם בכל שנה לראות אם יש לשנות את גזר דינו או לא. תפילה לקבלת הריון - תאמרי את ובעלך את התפילה המצורפת מיסודו של הרמב"ן ז"ל. יהי רצון מלפניך צור כל העולמים צדיק בכל הדורות, למען שמך הגדול היוצא מפסוק ה` זכרנו יברך, שתתן לי זרע חדש זרע קודש, רצוי והגון טוב ויפה מתוקן ומקובל, וראוי לחיות ולהתקיים בלי עון ואשמה, ותברכני בשמך ותברך את ביתי בזכרים, ואדע כי שלום אהלי.

ותמשוך משך זרעי וכל מעייני ממקור ישראל, וטהר גופי וקדש נפשי ומחשבותי ושכלי ודעתי ויתר הרגשותי, אתחזק ואתאמץ ואתלבש ברוחך הטובה הזכה והנדיבה בכוונת תחינתי, כדי שאשלים רצונך, ותשלים זרעי ויבנה ויחיה ויצטייר ויעשה באמת ויושר, וימשך ויותך ויעמוד במקום הצלחתו. ותכונן כל הנאותיי כדי להשלימו ולקיימו ולהעמידו בטעם בחן בחסד בכח בבריאות באומץ ובחוזק ובתוקף בגבורה. ותרחם עליו בהעשותו בהתרקמו בהתמתחו בהתלבשו והציגתו על בוריו על מכונו בהוייתו ובבריאתו ביצירתו בעשייתו, בנפשו ברוחו ובנשמתו, בקרביו וביצוריו, ולא יהא בו ולא באחד מאבריו לא נזק ולא חסרון לא פגע ולא מקרה לא חולי ולא מדוה לא כאב ולא צער לא נגע ולא מחלה, לא חלי ולא רפיון, ולא יחסר כל טוב כל ימי חייו.

ותברכני אני וביתי וזרעי בכל דבר המשלים דעתנו ושכלנו והרגשותנו לעשות כל מעשים לרצונך, ותברכנו ברכות שמים מעל ברכות תהום רובצת תחת, ומברכותיך יבורך בית עבדך לעולם, אמן נצח סלה. [לאחר שתזכי ללדת בן, תוכלי להוסיף בלשון התפילה: "ותברך את ביתי בזכרים ובנקבות"]. ככה תאמרי את ובעלך בהתעוררות לב ובטהרת נשמה לאחר תיקון המעשים, לפני קיום היחסים, וראוי ליתן צדקה מקודם. את הצדקה מומלץ מאוד לתת לאחרגונים המסייעים להבאת ילדים לעולם כדוגמת אפרת וכדו`. וה` יעזור שתיוושעי בקרוב בזרע של קיימא. כמובן שראשית לכל יש להקפיד על הלכות הטהרה של בת ישראל.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

*  *  *

10. אני גר בבניין של 14 דיירים, ויש כמה דיירים שלא משלמים ועד בית. האם מותר לתלות בלוח המודעות את מספר הדירה של הדיירים שלא שילמו, ולכתוב כמה הם חייבים, או שיש בזה משום להלבין פניהם ברבים?

צריך קודם להתריע בפניהם על החוב שלא משולם, ושאם החוב לא ישולם ניאלץ לפרסם את זה בבניין.

תגיות:הלכותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה