פעילות הידברות

"אני בעלת תשובה, ולא סוג ב’. תמיד אמשיך להאמין שמצאצאיי יצא גדול הדור"

נועה כהן אמנם התפכחה מהאשליה שבביתה אולי לא ישמעו רק דברי תורה זכים וטהורים, אבל היא כבר לא נבהלת מכל קרוב משפחה שקופץ לביקור, ומביא איתו גוועלדים למיניהם. איך היא הצליחה עד כה לגדל ילדים ליראת שמיים?

  • כ"ט חשון התשפ"ג
( צילום: shutterstock)( צילום: shutterstock)
אא

* חלק מהפרטים שונו על מנת למנוע זיהוי *

תמר הגיעה שוב אל ביתה של דודה נועה בלבוש לא צנוע. היא הגיעה כדי לשחק עם מיכל בת ה-4, בתה של נועה. זה נורא לראות ילדה בת 6 בבגדים כאלו. הצרימות באזניה של נועה היו כל כך חזקות. היא התמלאה כעס, ומחשבות בסגנון: 'איך הם לא מתחשבים כשהם שולחים את הבת שלהם ככה אלינו' התחילו למלא את ראשה. בפעם המי יודע כמה נועה הכריחה את עצמה בכוח גדול לא להישמע לעצת היצר. היא ניסתה להירגע, וקיוותה שלא יהיו מוקשים אחרים בזמן הביקור.

מה שהיא ראתה כבר הרתיח אותה מספיק, אך מסתבר שמה שהיא הולכת לשמוע בהמשך הביקור יביא את הכעסים שלה לסף נקודת רתיחה גבוה יותר.

 

"ההשפעה הזרה היא לא רק מהרחוב, אלא מהמשפחה ממש"

"אבא של תמר הוא אחיו הבכור של מתן, בעלי". מסבירה נועה את הקשר המשפחתי.

"אני יודעת היטב שאם ייוודע לגיסי ולגיסתי שכדאי שבתם תשנה את לבושה למען עיניה התמימות של מיכל בתנו – טוב לא ייצא מזה. הם אנשים טובים, אנחנו ביחסים טובים, אבל שום הורה לא רוצה להיות מוזמן לשיחת 'הבהרה', נעימה ככל שתהיה, שבה נותנים לאותו הורה להבין שהחינוך שהוא נותן לילדיו – לא מתאים לנו. זה מעליב, זה פוגע, והיחסים יכולים להתקלקל. מצד שני, הבחירה לא פשוטה. החשש מפני השפעה זרה על ילדינו קיים תמיד, אבל אצל חוזרים בתשובה ההשפעה הזרה יכולה להגיע ממש מהמשפחה, ולא רק מהרחוב".

נשמע שזה קשה: או יחסים טובים עם בני המשפחה המורחבת או ילדים שמתחנכים בדרך התורה

"נכון, זה באמת קשה, לפעמים זה רק נדמה כאילו זה קשה מנשוא, אבל שום דבר לא חייב לבוא האחד על חשבון השני". קובעת נועה בשלווה, ומקולה נשמע שהיא מנוסה בתחום.

"עצם השמירה על יחסים טובים עם קרובי המשפחה אינו מביא בהכרח מצב שבו הילדים יסטו מדרך התורה, חס וחלילה, ולהיפך – החלום לגדל ילדים בחינוך יהודי של נועם ואהבה אינו מצריך הקרבת קורבנות כמו גזירת בידוד חברתי ומשפחתי או ניתוק קשר משפחתי. קודם כל צריך להכניס את הקדוש ברוך הוא למשוואה הזו. הוא לא נעלם. הוא נוכח, והוא מסובב הסיבות. אם נפעל מתוך דמיונות הפחד, ייכנסו למשוואה הזו גם כעס ומריבות – וזה דבר שאנחנו לא רוצים אצלנו בבית.

אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

 

"אם ה' היה רוצה – הייתי נולדת למשפחה חרדית"

"נכון לעכשיו בני המשפחה המורחבת משני הצדדים אינם שומרי תורה ומצוות כמונו. זה נתון שאנחנו אמנם מקווים שהוא ישתנה בע"ה, אבל עד אז ובכלל – אני משתדלת להתחזק באמונה שזו עבודת ה' שלי. כאן ביתי, פה אני נולדתי. הרי אם ה' היה רוצה, הייתי נולדת למשפחה חרדית דור עשירי של שושלת רבנים, או שהייתי נולדת למשפחה אדוקה מחסידות נחשבת. ה' רצה שאיוולד למשפחה מסורתית, וזיכה אותי לשוב בתשובה. אני לא נחותה מאף אחד אחר. עבודת ה' שלי היא כאן, ולא בעולם הדמיונות".
נחזור רגע לאותו הביקור של תמר בת ה-6. איך התנהלת במהלכו, ומה שמעת שם שזעזע אותך כל כך?

"תמר היא ילדה חביבה ומתוקה. היא אוהבת מאוד את מיכל, הבת שלי. יש בין שתי הבנות האלו שפה משותפת, קרבה מיוחדת, וכמו שכבר אמרתי, חשוב לי שיהיו קשרים משפחתיים חמים למרות הפערים הדתיים התהומיים.

 

"זמרת שכל השומע את שיריה, תצילנה שתי אזניו"

לא עברו כמה דקות ואני, מיומנת בהאזנות סתר שכמותי, שמעתי את תמר שואלת את בתי האם היא מכירה שירים של זמרת כלשהי. זו זמרת שכל השומע את שיריה, תצילנה שני אזניו. נכנסתי לדריכות גבוהה: מדובר בזמרת שגם הורים לא דתיים מתנגדים בתוקף לתכנים של השירים, שהצניעות רחוקה מהם בלשון עדינה ביותר. 

"עם זאת, הבנתי באותו הרגע שאין שום שייכות להפסיק את הביקור, חלילה, להיות שוטרת ולהתערב בשיחה. חיכיתי לשעת הכושר המתאימה לדבר עם מיכל שלי. לא תמיד חייבים להגיב במיידיות. בינתיים אפשר לשאת תפילה שה' ישמור על ילדינו, והרגע שבו נפעל, יגיע בע"ה בצורה הטובה ביותר. חשוב לי לציין שאת כל התובנות האלה לא רכשתי ביום אחד. חלקן היו הארה שה' האיר לי וחלקן הן פרי של לימוד והדרכה שקיבלתי בנושא".

 

אם אתם מתמודדים עם קשיים ולבטים בנוגע להתנהגות ילדיכם, או אם אתם רוצים לרכוש כלים להורות מיטבית, צרו קשר עם המומחים של מחלקת יהלום. נשמח לעזור ולהתחיל בתהליך! התקשרו 073-3333-101 שלוחה 3, שלחו דוא"ל לכתובת: yahalom@htv.co.il או לחצו כאן

 

אז איך, בעצם, מדברים עם ילדה בת 4 על מה שהיא שמעה שם בשיחה עם בת דודתה?

"לפעמים הדברים הפשוטים פשוט מונחים מולנו. כשאני מביאה את הקב"ה לסיפור – זה הרבה יותר קל. נושאים תפילה שה' ישים בפי את המילים הנכונות ובאמת, זכיתי לשיחה מופלאה עם מיכל בתי. פירטתי במידת האפשר את סגנון הלבוש של הזמרת, ופתחתי את זה לשיחה: 'מיכלי, מעניין אותי לדעת, מה את אומרת: זה צנוע? למה את חושבת שזה לא צנוע? ה' שמח בבגדים האלה או לא? אילו בגדים את אוהבת ללבוש? נכון השמלה שלבשת בשבת האחרונה היתה פשוט יפהפיה? את נראית ממש כמו נסיכה אמיתית!' וכן על זה הדרך...

 

להראות את השמחה בחיים היהודיים – "אם לא אני – אז מי כן"?

"ובכלל, מיכל שואלת שאלות מעצמה. היא שואלת לפעמים למה תמר מתלבשת אחרת ממנה, ואני עונה: 'יש לתמר הורים. הם בוחרים מה היא תלבש. אנחנו לובשים בגדים צנועים, כי אנחנו אוהבים ללבוש צנוע, ואנחנו אוהבים לשמח את ה'. אני נמנעת כמה שיותר ממצבים שבהם יכול להתפרש גנאי על הזולת. אני מתמקדת יותר בנו וברצון שלנו לעשות את המצוות בשמחה. אני משתדלת ככל יכולתי להראות לה את השמחה בחיים היהודיים. אם לא אני - אז מי כן?"

מה יש לך לומר להורים שנמצאים במצב שלכם?

"הפקידו בחשבון בנק הלב של ילדיכם הרבה מילים טובות, הרבה מחמאות, והרבה דיבורים על לשון החיוב, ולא על לשון השלילה. לפני השינה – זה זמן טוב לנשמתם הזכה של הילדים לספוג תורה באהבה. אני אומרת להם משפטים כאלה:

  • אתם בני מלכים. ממש נסיכים ונסיכות של הקדוש ברוך הוא.
  • אוריאל שלי – אתה יודע כמה ה' שמח היום שעזרת ליהל?
  • איזו שמלה יפה וצנועה לבשת היום. את כל כך מכובדת כמו נסיכה בארמון!
  • אהבתי מאוד את החולצה שלך. היא מעניינת.
  • הכיפה שלך היא כתר של נסיך.
  • איזו ברכה מתוקה אמרת היום על התפוח – ממש ראיתי שאתה מאושר להגיד לה' תודה.
  • אמן שלך זה יהלום בכתר של ה'.
  • ה' אוהב אתכם תמיד.

 

 מה כבר יצא מילדים של חוזרת בתשובה?

בנוסף, נועה מדמה לילדיה מצבים מהעתיד לבוא, ממש סימולציות:

"אוריאלי שלי, איזה כיף שבע"ה תהיה רב גדול! כולם יבואו לשאול אותך שאלות, הם ירצו שתעזור להם:

'הרב אוריאל כהן – אני עצוב, וקשה לי, בבקשה תעשה לי שמח'

'הרב אוריאל כהן – למה צריך לשים כיפה על הראש?'

'הרב אוריאל כהן  - מתי יבוא המשיח?'

'תודה, הרב אוריאל. ממש עזרת לי'

"לבן שלי יש עיניים נוצצות וחיוך של אושר כשאני מראה לו שהעתיד יהיה טוב. זה עוזר גם לי להיאבק בקולות המחלישים, שלוחשים לי: מה כבר יצא מילדים של חוזרת בתשובה?

( צילום: shutterstock)( צילום: shutterstock)

הרב זמיר כהן דיבר פעם באחת ההרצאות שלו על כך שחשוב להכיר את סיפורם של גדולי ישראל עוד לפני שהם נהיו גדולים בתורה, ואני מבינה מכך שההתמודדות שלהם, הקשיים שלהם, האנושיות שבהם היא מה שמחברת את האדם הפשוט לרצות להיות גדול בתורה. כי הוא מבין, שגם הוא יכול.

"הסיפור המרגש הידוע לכל הוא על הרב עובדיה זצ"ל שהיה בנו של חנווני. הרי גם ענקי הרוח בסיפורי התורה שלנו הגיעו ממעמד חברתי פשוט: יעקב אבינו ומשה רבינו היו רועי צאן. לפעמים מנהיגי האומה היהודית גדלו במשפחה שמקיימת אורח חיים שהוא הפוך מהתורה: אברהם אבינו היה בנו של משווק עבודה זרה, יפתח הגלעדי הגיע מהמעמד החברתי הכי נמוך שרק אפשר. גם גדעון השופט היה בנו של מפיץ עבודה זרה, ויש עוד הרבה.

"זה יכול לעודד כל ילד וכל מבוגר שהוא מסוגל לקיים את 'בן אדם - עלה למעלה עלה', כמאמר הרב קוק זצ"ל. אני לחלוטין לא מתעלמת מהקשיים, ולא חושבת שאני אמא מושלמת. אין בטחונות לכלום, ודווקא בשל כך חייבים להתחזק באמונה. באמת, האתגרים היומיומיים במפגש עם קרובי המשפחה הלא דתיים הם לא פשוטים לתיווך לילדים, אבל מתאמנים בזה. הרי אין לנו משפחה אחרת. אנחנו אוהבים אותם, ורוצים לעשות קידוש שם שמיים מבלי לוותר על עתיד ילדינו. כדי לחזק את עצמי, אני אומרת לעצמי שאני בעלת תשובה, ולא סוג ב'. תמיד אמשיך להאמין שבעזרת ה' - מצאצאיי יצא גדול הדור"

ביקשנו מהיועצים המומחים של מחלקת יהלו"ם בהידברות – ייעוץ והכוונה להורים ולמחנכים לתאר את הנושא מזווית מקצועית, ולתת עצות ראשונות למתמודדים איתה:

יעל אלמליח, יועצת זוגית ומנחת הורים מוסמכת:

"במשפחות של בעלת תשובה קיימת לעיתים ההתלבטות עד כמה לשמור על קשר עם בני המשפחה המורחבת, שלא מנהלים אורח חיים דתי. יש חשש שתהייה השפעה שלילית על הילדים במשפחה. התופעה שכיחה במיוחד, כאשר ההורים עדיין לא מספיק יציבים בדרכם החדשה, ולא כל כך יודעים איך להתנהל מול המשפחה המורחבת. בדרך כלל כאשר היו יחסים טובים גם לפני החזרה בתשובה, ההורים והמשפחה ימצאו את הדרך להתקרב בצורה המתאימה.

 

נתק ממשפחת המוצא – דבר מסוכן

"משפחה אמורה להוות מקור של כוח, אהבה, חום, חוסן נפשי ואכפתיות. נתק ממשפחת המוצא גורמים לתחושה של חוסר שייכות, בדידות וחוסר תמיכה. השימוש בניתוק הוא מסוכן, כי כשמתחילים בניתוק, קשה לדעת מתי וכיצד הוא יסתיים.

( צילום: shutterstock)( צילום: shutterstock)

"כשהורים מעבירים לילדיהם מסר על כך, שאנחנו שונים מהמשפחה המורחבת: הם חילוניים, ואנחנו דתיים ולכן צריך להתרחק מהם, מסר זה גורם לילדים להרגיש תחושה של בדידות, החמצה וגם סקרנות - לדעת מה קורה בצד השני. לכן חשוב לדעת איך לדבר עם הילדים בצורה פתוחה על הנושא, ולבנות חוסן פנימי מול פיתויים שהמשפחה עלולה להביא ע"י חיזוק הילדים בסיפורי אמונה והשגחה פרטית, עידוד ומחמאות על קיום המצוות, ודיבור פתוח על נושאים הקשורים ליהדות ואמונה. כאשר ילד מרגיש שהיהדות היא דבר יפה, איכותי ותורם לחייו, הוא ירגיש מחובר לדת ממקום של בחירה ולא, חלילה, ממקום של כפייה.

"לכן, חשוב מאוד שמשפחות בעלות תשובה עם ילדים יקבלו בהדרכה מקצועית כלים כיצד להתמודד בצורה הנכונה מול האתגרים שמשפחת המוצא מהווים עבורם. כיצד לדעת לשמור על קשר מצד אחד, ומצד שני איך להציב גבולות בצורה הנכונה בלי לפגוע במערכת היחסים המורכבת.

 

"לא להיבהל – לכל בעיה יש פתרון"

אלה אופק יועצת זוגית ומשפחתית, מדריכת הורים ומנחת קבוצות הורים במחלקת יהלו"ם

בפני הורים בעלי תשובה ניצבים אתגרים לא פשוטים, בפרט ביחסים עם המשפחה המורחבת שאינה שומרת תורה ומצוות. המפגש הישיר והחשיפה לתרבות אותה נטשו ההורים מעוררת חרדה, והתגובה עשויה להיות הימנעות מקשר עד לניתוק קשר.

המשפחה הגרעינית והמורחבת מהווה מקור חשוב לתמיכה רגשית ומעשית להורים ולילדיהם. כמו כן, בעלי התשובה הופכים לסוכני שינוי בתודעה וביחס המשפחה לדת ליהדות.

ההבנה הזו חשובה, היא צריכה להיות נר לרגלינו, ועלינו לפעול על פיה.

כללים בסיסיים שיעזרו לנו לשמור על יחסים טובים וקרובים.

1. לא להיבהל. לכל בעיה יש פתרון.

2. כבוד הדדי - כל יהודי נברא בצלם אלוקים. נכבד את זה גם אם הוא חושב וחי אחרת. אבי האומה העברית גדל במשפחה עובדת אלילים.

3. האדם, נזר הבריאה, נברא עם בחירה חופשית - הדגימו לילדכם איזו בחירה אמיצה וחשובה עשיתם בחייכם, זה שווה אלף מילים.

4. תווכו לילדיכם את המציאות. דברו עם בני המשפחה הגרעינית והמורחבת בדילמות  – שתפו אותם, והתייעצו איתם, זה יוביל אתכם להבנה, לשיתוף פעולה, לכבוד ולהערכה.

הדרך הטובה ביותר למניעת טעויות ולשיפור האוירה והיחסים בבית היא פניה לייעוץ מקצועי ולהדרכה הורית על מנת לקבל כלים יעילים בחינוך הילדים ולהפחית את החרדה".

 

"הבעיה:נערים ונערות מגיעים לגיל ההתבגרות עם תסכולים רבים"

הרב אברהם בן אסולין, רב קהילה בחריש ובחולון, מרצה ותיק העוסק רבות בתחום בעלי תשובה, מנחה הורים בעל ניסיון רב עם נוער מתמודד במחלקת יהלו"ם:

"הבעיה האמיתית היא שכל אחד מהנערים ומהנערות מגיעים לחיים בגיל ההתבגרות עם תסכולים רבים שנובעים ממספר סיבות: חוסר התאמה למסגרות, לחץ רב שמופעל עליהם בבית, התמודדות לא נכונה עם אתגרים שלא צלחו בדרך ועוד. הם יודעים טוב להגדיר את הבעיות ואת הטעויות שלהם, אבל הם גם יודעים היטב מהן הטעויות שנעשו עליהם! ברור שהמקרים, רובם ככולם, ניתנים למניעה עם הדרכה נכונה שמצילה פשוט דורות, משפרת איכות חיים ומביאה לקרבת אלוקים שניתן להשיג בקלות בע"ה יתברך עם הדרכה נכונה".

 

אם אתם מתמודדים עם קשיים ולבטים בנוגע להתנהגות ילדיכם, או אם אתם רוצים לרכוש כלים להורות מיטבית, צרו קשר עם המומחים של מחלקת יהלום. נשמח לעזור ולהתחיל בתהליך! התקשרו 073-3333-101 שלוחה 3, שלחו דוא"ל לכתובת: yahalom@htv.co.il או לחצו כאן

תגיות:חינוך ילדיםדור שני לבעלי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה