יהודה אייזיקוביץ

ארץ נהדרת: התקשורת במלוא עליבותה

מופעי הסאטירה מעוררי החלחלה, שהופכים דמויות ציבוריות לקריקטורות נלעגות, הינם בידור מסוג שפל במיוחד. כאשר הלעג הזה מופנה לדמויות לא ציבוריות, זה כבר התחתית של התחתית

(צילום: משה שי / פלאש 90)(צילום: משה שי / פלאש 90)
אא

נראה כי עבור מפיקי התוכנית "ארץ נהדרת", בשם המטרה להשיג אחוזי רייטינג כל האמצעים כשרים ואין גבול שאסור לחצות. במרדף הבלתי פוסק לספק בידור לצופים, הם מוכנים לרדת עד לדיוטה תחתונה ולהציג מערכונים בהם דמויות ציבוריות מושפלות ומוגחכות באורח קבע, וכל זאת תוך גלגול עיניים מצטדקות כאילו מדובר בסאטירה לגיטימית. מעת לעת התוכנית הולכת ומידרדרת, ונרשמים שיאים חדשים של גועל שחושפים את עומק השפל המוסרי אליו הגיעו מפיקיה. כל בעל נפש רגישה שייחשף לתכנים אלו לא יכול יהיה שלא לחוש סלידה עזה ובחילה כלפי התוכנית, תכניה ומשתתפיה.

העובדה, כי ערוץ תקשורת ישראלי נחשב מוכן לשדר את התוכן המזוויע הזה, מלמדת הרבה על המניעים הלא כל כך סמויים של עורכי הערוץ ועל נכונותם ללכת עד לקצה ומעבר לו כדי להציג בפני הצופים את מה שהם רוצים שהציבור יראה ויחוש כלפי דמויות ציבוריות מסוימות.

לא בכדי אנשי ימין, דתיים וחרדים זוכים ב"ארץ נהדרת" למנה גדושה במיוחד של לעג ארסי, שגובל לעיתים באנטישמיות של ממש. עורכי התוכנית מכירים היטב בכוחה של הסאטירה ומשתמשים בה ביעילות רבה כדי לקדם את האג'נדה שלהם. על המסך הם יהפכו דמויות של חרדים לנלעגות במיוחד, כדי שציבור הצופים יחוש כך כלפי החרדים גם במציאות. את אנשי הימין הם ידמו לנאצים כדי לעורר פחד אמיתי בציבור מאותם אנשים. הם פשוט מרעילים את מוחם של הצופים.

השבוע נחצה קו אדום נוסף בשפל אליו ירדו מפיקי התוכנית, כאשר בחרו לחקות באופן נלעג במיוחד נשים שאינן דמויות פוליטיות או ציבוריות. כל חטאן של אותן נשים הוא שהן אינן משתייכות למחנה הנכון, ומכיוון שכך הותר דמן וניתן להשפיל ולבזות אותן קבל עם ועולם.

רק שנבין, מדובר בערוץ שבתוכניותיו האחרות תשמעו שדרנים ושדרניות מדברים גבוהה-גבוהה על החובה לדאוג לשוויון מגדרי ודורשים יחס מכבד כלפי נשים. הם גם רגילים לבוז למפלגות החרדיות על כך שאין נשים בין נציגיהן, ויביעו תדיר דאגה צדקנית לנשים החרדיות שלטענתם מושפלות ומושתקות. אולם מתברר כי כל הסיסמאות היפות על שוויון וכבוד ראוי לנשים הן סתם סיסמאות ריקות מתוכן, וכל הדיבורים הגבוהים על הדאגה לנשים החרדיות ה"אומללות" מתגלים בשעת אמת כדאגה מזויפת שאין מאחוריה כלום מלבד טיעון ריק שרק נועד לנגח את החרדים ה"פרימיטיביים" בשם הקידמה הנאורה. פתאום, כאשר יש צורך לדאוג לצרכי הרייטינג של הערוץ, כל הסיסמאות נשכחות ונעשה לגיטימי לחלוטין לבזות נשים רק בשל היותן חרדיות. כך מתגלית לעין כל "גדולתה" של הנאורות המזויפת שהם מבקשים לייצג. אין מילים להביע את גודל הבוז כלפי הצבועים הללו.

בהזדמנות הזאת חשוב להזכיר כי העיסוק בסאטירה ככלל דורש זהירות רבה. חז"ל התייחסו בדבריהם לנושא וקבעו גבולות ברורים, באומרם כי המלבין פני חברו וכן המתכבד בקלון חברו אין להם חלק לעולם הבא. לכן, על מנת לייצר סאטירה ראויה יש להיזהר מאוד מהשפלת בני אדם, וכן צריך גם להיזהר מלצפות בסאטירה שאינה ראויה. 

יש לקוות שהציבור הרחב יביע את סלידתו מהתוכנית הבזויה והשפלה הזאת ויחדול מלצפות בה. בשורה התחתונה, התנאי היחיד שמאפשר את המשך שידורה הוא אחוזי הרייטינג שהיא מייצרת. ככל שהציבור ידיר את עיניו מהצפייה בה, כך יגברו הסיכויים שבסופו של דבר היא תרד מהמסך וכולנו נרוויח מרחב תקשורתי מזוהם פחות.

תגיות:ארץ נהדרתהתקשורת הישראלית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה