נוער מתמודד

כיצד נער אלים, ששותה ומנותק מהמשפחה, הפך לבוגר אחראי שלומד עם אחיו הקטנים?

ההורים היו שבורים, האחים התבלבלו והושפעו מהאח, הבית הפך שדה קרב, וכל זה קרה דווקא למשפחה שהשקיעה בילד וטיפחה אותו. הרב אייל אונגר בסיפור על הדרך שהחזירה את המשפחה למסלול השמחה

  • כ' חשון התשפ"ג
(איור: shutterstock)(איור: shutterstock)
אא

**חלק מהפרטים שונו על מנת למנוע זיהוי**

שולחן השבת של משפחת כהן ידע ימים טובים יותר. נריה, האח הבכור, ישב וגלגל את עיניו בחוסר סבלנות. הוא נראה משועמם, לא התחבר, ויחד עם חוסר הסבלנות שלו הוא גילה אדישות למתרחש. התמונה הזו היא רק סימפטום, תסמין, לבעיה האמיתית: הוריו של נריה מרגישים איך בנם היקר והאהוב בורח להם מבין הידיים, ופשוט הולך לאיבוד בדרך אפלה ומפחידה.

"ההורים השקיעו בנריה, טיפחו אותו, אהבו אותו והעניקו לו את נשמתם, כך שהם היו בטוחים שהם מצמיחים את מרכז האור והשמחה של הבית – ילד מחונך, מוסרי ותורני", מספר הרב אייל אונגר להידברות.

אכן, בתחילת הדרך הבן הבכור במשפחת כהן גדל לתפארת, אבל אז החלה התקופה שמדירה שינה מעיניהם של הורים רבים: גיל ההתבגרות.

 

שיא הייאוש: הנער הפך אלים, שתה משקאות אסורים והכניס לבית סכנות רוחניות

"הנער התחבר לחברה רעה. הוא היה חוזר הביתה בשעות מאוחרות, ונעדר יותר מהבית. בשולחן השבת הוא, כאמור, גילה אדישות וחוסר סבלנות כאחד, הפגין שעמום והחצין את העובדה שהוא לא מתחבר לאווירה. בנוסף, היה נראה שהאירועים המשפחתיים מכבידים עליו, ובכלל, המשפחה, הערכים והמסורת נראו לו ישנים ולא מתאימים לחייו", כך מתאר הרב אונגר את שגרת החיים החדשה שנכפתה על בני משפחת כהן, וממשיך להכניס אותנו אל תוך התמונה המשפחתית הכאובה, ובה המתח עולה הילוך.

"נריה חי באשליה שהוא גילה עולם חדש. הוא הרגיש שהוא פתח את העיניים ואת הלב, ואילו להורים נקרע הלב. הם היו מתוסכלים, מיואשים ושבורים. בנם היקר, נריה המתבגר, בניגוד לנריה הילד שהיה לפני מספר שנים, השתנה לבלי היכר: הוא הפך אלים, היה שותה משקאות אסורים, והשתמש במכשיר טלפון שהביא הביתה סכנות רוחניות.

ההורים בכעס ובאימפולסיביות והאחים מבולבלים ומושפעים

הלחצים והמתחים היו כבדים מנשוא. הרב אונגר מתאר כיצד להורים כבר לא היה טעם בחיי השגרה, כיצד הם הרגישו שאין להם כוח לחנך ולהשקיע מחדש, וכיצד המצב העצוב שאליו נקלעה המשפחה השפיע גם על האחים והאחיות של נריה: "ההורים היו כועסים, אימפולסיביים, הגיבו מהבטן באופן קבוע, ואילו אחיו ואחיותיו של נריה הושפעו, והיו מבולבלים. הם לא ידעו לאן לפנות: האם להידבק בדרך התורה, כפי שההורים התוו במסירות לאורך השנים, או האם לנסות לטעום את מה שאחיהם מציע?".

ההורים היו חסרי אונים, והם הבינו שהם מאבדים את הבן שלהם: "כשהם ניסו לדבר איתו, הוא התנגד יותר ויותר. כשהם ניסו להעניק לו יותר ולהיות נחמדים מבלי להיכנס לעימותים, הם הרגישו שהם רק נותנים, ונריה כמו העביר להם מסר שהוא נהנה מהעצמאות, ולא צריך אותם יותר. היה ניכר שנריה מחפש את עצמו, את העצמאות שלו, ולא את הטובות שלהם".

הורים - את הערב הזה אתם חייבים למתבגרים שלכם: הרב אייל אונגר, מומחה לחינוך ילדים, והרב דן טיומקין, מומחה לנוער מתמודד, ישתתפו בסדנת גיל ההתגברות בבית הידברות. יום שני הקרוב, כ"ז חשוון, 21.11.22 ב-19:30 לחצו כאן או התקשרו 073-222-1300

 

מעכשיו חותמים על חוזה מחודש: הכללים החדשים של הבית

כך, כשההורים היו שקועים בייאוש כבד, הם הגיעו לסדנה בנושא נוער מתמודד, ושם נפתח בפניהם השער לתקווה: הרב אונגר דיבר איתם בסדנה על החוזה המחודש בין ההורים לבין בנם המתבגר: "מערכת הקשרים החדשה שהותוותה להם, עזרה להם להבחין מתי אפשר לדבר עם בנם, ומתי אי אפשר לדבר איתו. מתי הוא פתוח לקשר ומתי לא. מתי אפשר לצאת לטיולים ומתי לא. בנוסף ההורים קיבלו כלים, כיצד לפנות אליו וכיצד להתייחס אליו באופן כללי, וכמובן גם איך להתייחס לעצמם. מדובר באנשים רוחניים, בעלי תפקידים חשובים בעבודתם, שהדימוי העצמי שלהם נפגע, שכן הם לא רק איבדו את בנם מבחינה רוחנית, אלא גם את הזהות שלהם ואת התפיסה שלהם כלפי עצמם. הייאוש גרם להם לרפיון בעבודת ה', וזה כילה כל חלקה טובה בשגרת חייהם".

בסדנה הם קיבלו זוויות ראייה מרעננת ומעודדת, בעניין סיכויי ההצלחה של פרויקט חייהם ועל האפשרות הקיימת להתמודד ולהסתדר.

הרב אייל אונגר נותן כלים שימושיים להתמודדות עם מתבגרים:

 

עשה ואל תעשה: הנקודות החשובות שהאירו למשפחת כהן את הדרך

"ההורים רשמו לעצמם את משפטי המפתח. הם הבינו מתי הם אחראים למה שקרה, ומתי הם לא אחראים למה שקרה. ההורים ידעו להתמקד במה אפשר לתקן, והיכן צריכים להרפות. זה היה מסע ותהליך של שינוי הגישה", משתף הרב אונגר בנקודות הציון החשובות שהאירו למשפחת כהן את הדרך, ומביא דוגמה מוחשית להפרדה הבריאה שההורים צריכים לעשות בדרכי החשיבה והפעולה: "במקרים שבהם הילד מתפרץ מול כל בני המשפחה כאילו הוא יודע מה הדרך הנכונה לחיות לפיה, והוא צועק על ההורים שהם 'עושים כפייה דתית', כי הוא גילה עולם ועדיין לא יודע שזה עולם השקר, הפתרון הוא להתייחס למה שהמתבגר אומר, אבל לא במסגרת שבה הוא מבקש לומר את הדברים. לא מול כל בני המשפחה. על ההורים להיות חזקים ונחושים, ולשדר בנועם שמסר כזה לא יעבור בבית, אלא תתקיים שיחה בשש עיניים: אבא, אמא והמתבגר".

(איור: shutterstock)(איור: shutterstock)

 

קחו אותו לים, למסעדה טובה או לכל מקום שבו יש שקט מרעשי רקע

"למעשה, המתבגר רוצה לבצע 'מהפך' בתוך הבית. הוא רגשי, הוא טעון, ואסור להורים להגיב באותו האופן", מדגיש הרב אונגר. "לא יתקיים דיון של התפוצצות רגשות מול כל בני המשפחה, ועל ההורים להיות עקביים ולשדר מסר חד וברור: 'פה זה לא יהיה', עד שהמתבגר מבין שאין סיכוי, אבל נפתח לו צוהר – שיחה עם אבא ואמא במקום נעים".

ואם הילד מסרב, כי הוא רוצה את הבמה של הבית מול כל אחיו ואחיותיו?

"יש להוציא את העוקץ. ההורים חוזרים על המסר יום יום במילות אהבה. שולחים הודעה, מתקשרים ומזכירים שהם רוצים להיפגש ולהקשיב למתבגר. כך שהוא יקבל במה, אבל לא את הציבור, וזו העקביות הבריאה של הורים ששמים גבולות ובד בבד מבקשים לתת לנער המתבגר מרחב ביטוי לקשיים שלו", מסביר הרב אונגר.

המאמץ הניב פירות. "במקרה של משפחת כהן, ההורים סיפרו שהם כמובן לא מאחלים לאף אחד את הסבל שהם עברו עם נריה, ואת הסבל שנריה עבר בעצמו כשהוא צנח מבחינה רוחנית, אבל מצד שני הם גם לא היו רוצים לוותר על הרווח ועל המשמעות שהם קיבלו מתכנית ההבראה למשפחה: הם קיבלו את עצמם, את הילד שלהם, ואת כל בני המשפחה מחוזקים הרבה יותר".

לסיום מבקש הרב להדגיש מסר חשוב ומעודד לכל ההורים שמתמודדים עם נוער מתמודד: "הערך המחודש שניתן למשפחה הגביר את רגשות האהבה בין בני המשפחה".

"פעמים מגיעים אנשים לסדנה עם מעין דעה קדומה שמקורה בייאוש כאילו חלילה מכאן רווח לא יהיה. למודי קרבות וניסיונות מרים הם מבקשים אולי לפגוש הורים שיהיו להם כמו אחים לצרה, אבל הם מופתעים ולטובה. ההורים יוצאים עם גישה מורמת ועם זווית ראייה חדשה על החיים".

ומה קרה עם הסוף הטוב של משפחת כהן?

"ההורים לא רק הרגישו את הבן שחזר הביתה. הם קיבלו את כל המשפחה במתנה. הערך המחודש שניתן למשפחה הגביר את רגשות האהבה בין בני המשפחה, ואילו נריה נמצא בתוך תהליך תשובה. הוא היה לומד עם האחים הקטנים שלו, נעשה בוגר, הבין מהי אחריות, והתחיל לאהוב יותר ויותר את מושג האחריות".

הורים - את הערב הזה אתם חייבים למתבגרים שלכם: הרב אייל אונגר, מומחה לחינוך ילדים, והרב דן טיומקין, מומחה לנוער מתמודד, ישתתפו בסדנת גיל ההתגברות בבית הידברות. יום שני הקרוב, כ"ז חשוון, 21.11.22 ב-19:30 לחצו כאן או התקשרו 073-222-1300

תגיות:הורים וילדיםנוער מתמודד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה