כשרות

מה קורה כשאוכלים לא כשר? 5 תופעות המתרחשות מתחת לפני השטח, שתופתעו לגלות

מה קורה לגוף ולנשמה כשאוכלים מזון לא כשר? האם אוכל יכול להשפיע על האישיות, החוכמה והרגישות הרוחנית? חמש השפעות לצריכת מזון שאינו כשר

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. לב אטום. אין הכוונה שהופכים להיות אנשים חסרי אינטליגנציה רגשית, מן הסתם, אבל משהו אחר עובר על הנפש שלנו כשאוכלים מזון שאינו כשר.

בתורה נאמר "וְכָל הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ עַל הָאָרֶץ שֶׁקֶץ הוּא לֹא יֵאָכֵל... אַל תְּשַׁקְּצוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּכָל הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ וְלֹא תִטַּמְּאוּ בָּהֶם וְנִטְמֵתֶם בָּם: כִּי אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אָנִי וְלֹא תְטַמְּאוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּכָל הַשֶּׁרֶץ הָרֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ" (ויקרא י"א, מ"א-מ"ד).

רבנו בחיי מבאר מדוע המילה 'ונטמתם' מופיעה בתורה ללא האות א': "והמילה חסרה אל"ף שהוא לשון 'טמטום', והטעם שהלב מטמטם באכילת הדברים האסורים, ואין רוח הקודש שורה בו". וכן, מובא בתלמוד "תנא דבי רבי ישמעאל: עבירה מטמטמת לבו של אדם, שנאמר 'ולא תטמאו בהם ונטמתם בם' (ויקרא י"א, מ"ג). אל תקרי 'ונטמאתם' אלא 'ונטמטם'" (מסכת יומא, דף לט, עמ' א).

כלומר, על ידי אכילת מאכלים אסורים הלב 'מטמטם', מלשון 'אטימות'. הלב הופך להיות אטום לרוחניות, לקדושה, לחיבור אל התורה. אותה עבירה של אכילת מאכל אסור יוצרת חציצה רוחנית של טומאה סביב הנשמה, ובכך מקשה על האדם להתעלות ברוחניות, לרצות בהתחזקות וקירבת השם ולהרגיש חיבור אל המצוות.

הרמח"ל אף מכנה, בספרו 'מסילת ישרים' (פרק י"א), את המאכלים האסורים כרעל לנשמה, "מי שיש לו מוח בקודקודו, יחשוב איסורי המאכל כמאכלים הארסיים או כמאכל שנתערב בו איזה דבר ארסי... אף איסור המאכל כבר בארנו, שהוא ארס ממש ללב ולנפש. אם כן, מי אפוא יהיה המקל במקום חשש של איסור, אם בעל שכל הוא".

2. חשיבה רוחנית מעוותת. מאכלים אסורים פוגמים ביכולת האדם להבין מציאות רוחנית, וכן מסלקת סוג מסוים של 'חוכמה' רוחנית. והנה לשונו של הרמח"ל "המאכלות האסורות מכניסים טומאה בליבו ובנפשו של אדם עד שקדושתו של המקום ברוך הוא מסתלקת ומתרחקת ממנו. והוא מה שאמרו בש"ס גם כן (יומא לט): "ונטמאתם בם – אל תיקרי 'ונטמאתם', אלא 'ונטמתם'", שהעבירה מטמטמת לבו של אדם, כי מסלקת ממנו הדעה האמיתית ורוח השכל שהקדוש ברוך הוא נותן לחסידים".

3. האופי משתנה, ולא לטובה. המזון שאנו צורכים הופך בסופו של דבר להיות לבשר מבשרנו, וחז"ל מסבירים כי לטבעם של החיות יש השפעה על טבעו של האדם הצורך מהן. ולכן, החיות הכשרות אינן חיות טורפות, וזאת בכדי שלא תהיה תולדה של אכזריות בנפש האדם.

והנה דברי הרמב"ן על כך (דרשת תורת ה' תמימה): "ידענו כי העופות האסורים כולן דורסים, חוץ מפרס ועזניה, ואין בעולם עוף אחר דורס אלא הם, והם בעלי אכזריות, ודמם ובשרם מוליד אכזריות בנפש. וישראל, שנצטוו להיות רחמנים ואוהבים זה לזה, ראוי הוא להיאסר להם".

4. נזק רוחני. אדם שאינו שומר כשרות מפסיד שכר רוחני נצחי. מובא במדרש (ילקוט שמעוני, שמיני, סימן תקלז) כי לעתיד קורא הקב"ה לכל מי ששמר כשרות לבוא וליטול שכר רוחני נצחי.

5. נזק בריאותי. מזון כשר הוא מזון בריא יותר. במאמר המסכם סקירה של שישים מחקרים רפואיים, בנושא השפעת אכילת חרקים על בריאות הגוף, נכתב: "יותר ויותר מחקרים מצביעים על כך שחרקים עלולים לסכן את בריאות האדם בדרכים אחרות, מלבד העברת חיידקים פתוגניים לאדם. רצוי לעיין בכובד ראש בעדויות המצטברות בנוגע לפגיעות בבריאות האדם על ידי אנכרים (אלרגניים) תוך מגע בחרקים, בביציהם, בחלקיהם ובהפרשותיהם, הגורמים למחלות, כגון: גנחת, קדחת השחת, דלקת העור, גלדת, חרלת, חככת ועוד" ("חרקים במזון – סיכון בריאותי או פגם אסתטי בלבד?, מאת י. רוט).

בנוסף, ריבוי דם בבשר מביא להצטברות חיידקים ולזיהומים. בשר כשר עובר מליחה, השואבת את הדם מהבשר, ובכך מבטיחה מוצר נקי ואיכותי יותר.

וכן, המתנה של אכילת מוצרי חלב לאחר אכילת בשר מונעת דלקות וזיהומים במערכת העיכול. וזאת מכיוון שתהליך עיכול הבשר הוא ממושך, ומוצרי חלב הנצרכים לאחר אכילת הבשר מחמיצים, ועלולים להביא למחלות מעיים. 

לקריאה נוספת: מזון כשר הוא גם בריא

למה זה משנה איזה אוכל אנחנו צורכים, ומה התועלת שאנו מרוויחים בהקפדה על כשרות? הרב זמיר כהן מסביר את הנושא מההיבט הרוחני והבריאותי:

 

"פה בארץ, אמרו לסועדים שזה בשר עגל, ובפועל הגישו להם בשר סוס". על מה צריך לשים לב כשנכנסים למסעדה? הרב זמיר כהן משיב:

 
קראו גם:

מאחורי הקלעים של המסעדות ובתי המלון: התקלה הקריטית בכשרות

הונאת הכשרות שלא מספרים לכם עליה

מעדיפים שלא לאכול בורקס עם ג'וקים? את זה אתם חייבים לקרוא

המדריך למתחזק, והפעם: איך שומרים כשרות?

המדריך למתחזק: איפה יושבים לאכול עם החבר'ה?

יוצאים לחופשת נופש בצימר? טסים לחו"ל? מזה אתם צריכים להיזהר

הרב יוסף זריצקי: "אני מכיר את כל המסעדות הכשרות בארץ, וגם את אלו שמציגות את עצמן ככשרות, והן אינן כאלו"

תגיות:אוכל כשרכשרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה