הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק: איפה יושבים לאכול עם החבר'ה?

האם בכל בית קפה או מסעדה אפשר לאכול, בתנאי שמזמינים מבין מנות התפריט מנה הנראת כשרה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מנה הנראת תמימה לחלוטין עלולה לכלול בעיות כשרותיות רבות. לדוגמא, מנת תפו"א לצד שניצל, יכולה להוות איסור של בשר בחלב, במידה ותפו"א טוגן בחמאה, או אם השניצל טוגן במחבת חלבית, שכן במסעדה ללא כשרות סביר להניח שאין הפרדה בכלי המטבח; לחם פשוט הנאפה בתנור שבו מבשלים בשר וחלב בו זמנית הינו אסור לאכילה; פיצה יכולה להכיל תולעים אם הקמח בו נעשה שימוש עבור הבצק לא עבר ניפוי; סלט עם קוביות גבינה מטוגנות יכול להיות בעייתי גם כן, מכיוון שייתכן וקוביות הגבינה טוגנו בשמן בו בישלו פירות ים או שאר מאכלים אסורים, וכן החסה והעלים שבסלט מכילים עשרות חרקים משום שלא נקנו מגידול מיוחד ללא חרקים, וכן הלאה.

כשאתם מבררים אם קיימת תעודת כשרות במקום, אל תקנו תשובות מסוג "אין לנו תעודת כשרות, אבל הכול כאן כשר". סביר להניח שהם עצמם אינם מודעים לבעיות הכשרותיות הרבות הקיימות במנות האוכל אותן הם מגישים.

שמירת הכשרות הינה אחד מעמודי היסוד של חיים יהודיים כהלכה. רש"י מבאר על הציווי האלוקי "וְאַנְשֵׁי קֹדֶשׁ תִּהְיוּן לִי" (שמות כב, ל( - "אם אתם קדושים ופְרושים משיקוצי נבלות וטרפות הרי אתם שלי, ואם לאו – אינכם שלי". כלומר, הדרך להיות קדוש לקב"ה, מובדל לו מיתר אומות העולם, עוברת בין היתר בהקפדה על חוקי הכשרות.
וכן נאמר "אַל תְּשַׁקְּצוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּכָל הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ וְלֹא תִטַּמְּאוּ בָּהֶם וְנִטְמֵתֶם בָּם" (ויקרא יא, מג), כשהכוונה היא שכאשר יהודי אוכל מזון שאינו כשר הוא גורם לעצמו לאטימה רוחנית שעוטפת את נשמתו כחציצה, ומונעת ממנו להגיע את הקדושה. וכל זאת בנוסף לעצם העבירה שבדבר, אלא כשהשפעה ישירה על האדם עצמו בעקבות צריכת המזון הלא כשר. ולכן ביהדות מעניקים חשיבות גדולה לשמירת הכשרות.

האתגר השבועי

כשמזמינים משלוח הביתה ממסעדה בררו תחילה אם קיימת ברשותם תעודת כשרות. כשנמצאים בחוץ ומחפשים מקום לאכול בו, שימו לב תחילה אם מופיע על גבי שלט המסעדה הכיתוב "כשר". אם כן, אל תסתמכו על כך וחפשו בכניסת המסעדה את תעודת הכשרות – שימו לב אם קיימת תעודת כשרות של הרבנות הראשית, ובדקו אם התאריך המופיע על גבי התעודה אינו פג תוקף.

כשרות הרבנות הינה לרוב כשרות ברמה מינימלית. העדיפו תמיד כשרות של אחד הבד"צים, בהם רמת הכשרות הינה גבוהה ומפוקחת יותר.

בדקו השבוע מהן המסעדות, בתי הקפה, פיצריות ושאר בתי עסק המזון בעלי תעודת כשרות באזור מגוריכם, וכך תוכלו בקלות להיות מוכנים עבור כל יציאה או משלוח ספונטני הביתה. למרות זאת, חשוב לדעת כי לעיתים בתי עסק אינם מחדשים את תעודת הכשרות, וכן לעיתים בגין בעיות כשרות שנמצאו על ידי המשגיח, התעודה מוסרת. ולכן לא ניתן לסמוך על בדיקה חד פעמית, ויש לוודא תמיד כי אכן קיימת תעודת כשרות.
 

תגיות:כשרותהדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה