הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק, והפעם: ברכת 'אשר יצר' | איך אומרים תודה לה’ על המכונה המשוכללת בבריאה – גוף האדם?

מה יהודי עושה לאחר יציאה מן השירותים, ומתי זה הופך להיות לא מובן מאליו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חסימת מעיים הוא מצב בו ישנה חסימה לאורך המעי, ומעבר של מזון ונוזלים לא מתאפשר. במצב כזה סובלים מכאבי בטן קשים, ויש להתפנות לבית החולים באופן מיידי, משום שמצב זה מהוות מצב חירום של סכנת חיים. באם חלילה המעיים יקרעו, תוכן המעיים ישפך אל חלל הבטן ויביא חלילה לזיהום בטני ומוות.

לשמחתנו הרבה, במצב תקין גופנו מתפקד בצורה מפליאה, ללא שום צורך בניתוחים, התערבות חיצונית או כאבים. הגוף מעכל את המזון, סופג את החומרים לו הוא זקוק, ומשליך את הפסולת. והנה עוד כמה עובדות מדהימות, מבין רבות, על מערכת העיכול:

א. קיבה שלא מעכלת את עצמה. מיצי הקיבה חומצתיים ביותר, ובזכות כך מתאפשר העיכול של המזון והבשרים הגסים שאנו אוכלים. אך בשר הקיבה עצמו לא ניזוק כלל מאותם מיצי קיבה, וזה בזכות תאים ריריים שמצפים את הקיבה ומגנים עליה.

ב. קיבה שיודעת לבחור. הקיבה שלנו ניחנה בכושר ספיגה סלקטיבי, כך שאת החומרים הטובים שנמצאים במזון שלנו מערכת העיכול סופגת, ואת החומרים המזיקים מערכת העיכול דוחה ומוציאה כפסולת.

ג. להפוך את האוכל לחומר שנספג. מערכת העיכול מפרקת את אבות המזון שאנו צורכים באמצעות אנזימים לחומרים הנספגים בגופנו. את הפחמימות מפרקת מערכת העיכול לסוכרים, את החלבונים לחומצות אמינו ופפטידים, ואת השומנים למונוגליצרידים.

ד. האוכל יודע לאן ללכת. האחראי לכך שהמזון שאנו אוכלים יכנס אל הוושט ולא אל קנה הנשימה הוא רפלקס הבליעה, שנשלט על ידי מרכז הבליעה הממוקם בגזע המח. רפלקס זה הוא מהמורכבים בגוף האדם, ונדרש עבורו את פעילותם של כ-50 שרירים וחמישה עצבים.

ה. כאן רצון האדם שולט. למרות שכל תהליך העיכול מתבצע בצורה אוטומטית ובלתי נשלטת על ידי האדם, את השלב האחרון הקב"ה בחסדו השאיר לשליטתנו. הפסולת נפלטת אך ורק לאחר הוראה רצונית הנשלחת מהמוח. וכל זאת מעיד כמה גופנו תוכנן בתבונה על ידי יוצר עליון.

לאחר כל פעם שאדם עושה את צרכיו, לאחר צאתו מחדר השירותים ורחיצת ידיו, מברכים ברכת הנהנין מיוחדת שמטרתה להלל ולהודות לה' על היצירה המורכבת והמתוחכמת לאין ערוך – גוף האדם, וברכה זו נקראת 'אשר יצר'. בברכה זו אנו מודים לה' על האיברים ומערכות הגוף הפועלים בסינכרוניות ובתיאום מלא, על השכלול המדהים הקיים בגוף האדם, על פלאי תפקודי הגוף, ועל כך שאם אחד מן האיברים בהם יש נקבים פתוחים (אף, פה, איברי הוצאת הפסולת) היה נסתם, או אחד מן האיברים שבהם יש חלל (לב, מעיים ועוד) היה נפתח, לא היינו יכולים להתקיים לאורך זמן.

הרמב"ם והמקובל רבי משה בן יהודה מכיר כותבים (הרמב"ם, הלכות דעות, פרק ד; רבי משה בן יהודה מכיר, סדר היום) כי הקב"ה ברא את גוף האדם בצורה מתוקנת, כך שמי שינהל את אורחות חייו לשמירת הגוף על פי ההנהגות אותם כותב הרמב"ם, לא יצטרך לעולם לרופא (פרט למספר מקרים ספציפיים אותם מציין הרמב"ם). ועל כך יש להודות לקב"ה, שברא אותנו באופן שאם נשמור על עצמנו נזכה בכל עת לבריאות איתנה.

 

האתגר השבועי

ישנם מתחזקים הנרתעים בתחילה לברך מול סביבת חברתם, ולכן התחילו לברך כשאתם נמצאים בבית, עד שתתרגלו ותברכו בכל עת. התפניתם בחדר השירותים? טלו ידיים, וברכו ברכת 'אשר יצר'. מומלץ לתלות את נוסח הברכה על גבי המקרר, או בכל מקום אחר שנוח לכם (אבל לא בתוך חדר מקלחת ושירותים).

נוסח הברכה

בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּחָכְמָה, וּבָרָא בוֹ נְקָבִים נְקָבִים חֲלוּלִים חֲלוּלִים. גָּלוּי וְיָדוּעַ לִפְנֵי כִסֵּא כְבוֹדֶךָ, שֶׁאִם יִסָּתֵם אֶחָד מֵהֶם, אוֹ אִם יִפָּתֵחַ אֶחָד מֵהֶם, אִי אֶפְשָׁר לְהִתְקַיֵּם אֲפִלּוּ שָׁעָה אֶחָת. בָּרוּךְ אַתָּה ה', רוֹפֵא כָל בָּשָׂר וּמַפְלִיא לַעֲשׂוֹת.

ללכת לשירותים – לא מובן מאליו. בחור בריא בן 40 קם בבוקר, הולך להתפנות ומגלה...

קראו גם:

נפלאות מערכת העיכול: ראיון מרתק עם פרופ' שמואל אדלר, מומחה גסטרואנטרולוגיה

הרב זמיר כהן – איך נשמור על בריאות גופנו? הכלל השני והשלישי: ויסות וניקיון

ברכת 'אשר יצר' – סגולה לרפואה

ששת הפלאים: 10 עובדות על ברכת "אשר יצר"

מהי המשמעות של מילות הברכה "אשר יצר"?

הלכות בנושא אשר יצר לאחר הטלת מים – מתוך ילקוט יוסף

תגיות:אשר יצרהמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה