מצוות

ששת הפלאים: 10 עובדות על ברכת "אשר יצר"

כיצד נהגו גדולי ישראל לברך את ברכת "אשר יצר", כיצד הבריא החולה בתוך יום וחצי ללא אף תרופה, מהי הדרך לפעול ישועות ולזכות לבריאות שלמה?

  • י"ט אדר א' התשע"ו
אא

1. בספר "תולדות יעקב" מסופר שאחד מגדולי המשגיחים סיפר שנכנס פעם אחת לביתו של מרן רבי יעקב ישראל קנייבסקי זצ"ל (ה'סטייפלר'), עמד בחדר אחר וניגב את ידיו, ובירך ברכת "אשר יצר". נדמה היה שעומד בתפילת שמונה עשרה. הברכת "אשר יצר" שלו היה נראה יותר טוב מ"שמונה עשרה" שלי. מי יודע כמה נושעו רק בזכות ברכת "אשר יצר" שלו...

2. הגאון רבי חיים ברים זצ"ל (בספרו "מרבה חיים" עמוד רפא) סיפר על החזון איש זצ"ל: "ראיתי בעיני אצל מרן החזון איש זצ"ל, בכל פעם שבירך ברכת "אשר יצר", היה נעמד ליד הקיר כשפניו מוסבים אל הקיר, והתאמץ כל כך בברכתו, עד שכל פניו נתאדמו ממאמץ הברכה. וראו עליו את מה שכתב בעל "חובות הלבבות" כיצד צריך לומר ברכת השבח להשם יתברך, שיפנה גופו מכל מעשי עולם הזה והעולם הבא, ויפנה לבו מכל המחשבות המטרידות.

3. גם בספר "מעשה איש" כתב: "החזון איש היה נוהג לומר ברכת "אשר יצר" בעמידה בפינה, ולא עשה שום דבר בשעה זו, לא הלך, לא ניגב את ידיו, כאילו עומד בתפילת שמונה עשרה. ("מעשה איש" ח"ד י"ד)

4. רבי שמואל דרייכטער זצ"ל סיפר כי נסע לצאנז ורצה להיכנס ל"דברי חיים" זצ"ל, אך המשמשים עצרו אותו. כאשר כמד מאחורי הדלת שמע אותו מברך ברכת "אשר יצר" כעשרים דקות בקול ובהתלהבות.

לאחר מכן פתח הרבי את הדלת, ואמר: "שמע בני יקירי! צריך יותר לכון ב"אשר יצר" מאשר ב"נתנה תוקף", "נתנה תוקף" זה מנהג, וברכת "אשר יצר" זה מתקנת חז"ל, ואפשר לפעול ישועות ותיקונים בכוחן של תקנת חז"ל יותר מב"ונתנה תוקף".

5. הגאון רבי יהודה זאב סגל זצ"ל – ראש ישיבת מנצ'סטר - היה נוהג לומר כל ברכה בכוונה גדולה מתוך הכתב. אפילו ברכת "אשר יצר" היה מקפיד לאומרה מתוך הכתב והיה אומרה בכוונה גדולה וריכוז, מה שאדם רגיל היה מצפה לומר כן בתפילת נעילה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ומי ששמע את ברכת "אשר יצר" ממנו, לא היה יכול שלא לקבל הכרה עמוקה יותר, בעצם הווייתו, ופלאי תפקודי הגוף.

ואירע פעם שירד קומה של מדרגות כדי שיהיה לו מספיק אור לקרוא נוסח הברכה של אשר עצר. (מתוך הספר "חיי הגרי"ז סגל").

6. הרה"צ רבי מאיר גרינוולד שליט"א שמזכה הרבים בדרשותיו, ששח לו יהודי מבית שמש שבנו חלה בחולי שלא יכול היה לעשות צרכיו. ולדעת הרופאים הוצרך לניתוח. אך האמא אמרה: 'אנו לא הולכים לרופאים, אלא נלך לרופא כל בשר, בהחלטה לומר ברכת ""אשר יצר"" וכן בנה החולה עמה. וכשאמרה ברכת "אשר יצר" מרוב התרגשות וכוונה חתמה את הברכה מתוך בכי, שנמשך כרבע שעה, ותוך זמן קצר הבריא לחלוטין, ללא ניתוח וללא תרופה.

7. הרב גרינוולד סיפר כי כאשר סיפר את הסיפור הנ"ל במקסיקו, ניגש אליו יהודי אחר הדרשה ואמר: ברצוני לספר לרב מה שבדידי הוי עובדא, שבני בן שבע עשרה חלה וביציאותיו הוציא דם, הרופאים החלו בבדיקות ולצורך כך אושפז בבית החולים בליווי תרופות וכדומה – בהיותי בבית החולים – התקשר אלי אחד הרבנים ואמר לי: קבל על עצמך לכל החיים אחד מהשניים: לומר "אשר יצר" או מתוך סידור או בעיניים עצומות, והמשיך הלה ואמר: "קיבלתי על עצמי לומר ברכת 'אשר יצר' בעיניים עצומות. לאחר יום וחצי, בני הבריא לחלוטין".

8. הרה"ח רבי אליהו ראטה זצ"ל היה מברך ברכת "אשר יצר" במתינות ומתיקות, שכל שומעיו מעידים שאי אפשר להם לשכוח נעימות ברכה זו, ובסיום הברכה היה אומר בהתרגשות: "עברתי ניתוח המסובך ביותר, אצל הרופא הגדול בעולם, ובלי הרדמה".

9. תלמידיו של רבי אלי' מספרים שהיה דורש מכל תלמידיו לשנן את "ששת הפלאים" שאנו מודים בברכת "אשר יצר" והם: א. הצלה מניתוח לסילוק גוף זר – פסולת מהגוף. ב. באופן הקל ביותר. ג. ללא הרדמה. ד. ללא כאבים. ה. אצל הפרופסור הגדול ביותר. ו. ללא כל תשלום – כי רופא חינם אתה.

10. ומרוב חביבותו, היה לובש מעיל עליון ומגבעת לפני כל ברכת "אשר יצר". והיה אומר כי מן הראוי אף ללבוש שטריימל ובקיטשע – בגדי שבת, מגודל השמחה על הפלאות שאנו מודים בברכה זו.  

הסגולה לאיכות חיים - אשר יצר:

 

תגיות:מחלותבריאותאשר יצר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה