יהודה אייזיקוביץ

הצביעות מאחורי התביעה ללימודי ליבה במגזר החרדי

אילו התביעה ללימודי ליבה נועדה לטובת עתידה הכלכלי של המדינה – ניחא. אבל העובדות מלמדות שמדובר בטענה ריקה שנועדה אך ורק לנגח את החרדים

(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

רודפי החרדים המתינו להזדמנות הזאת בציפורניים שלופות כדי לנעוץ אותן בהם, והנה היא הגיעה: במסגרת ההסכם לריצה משותפת של הסיעות המרכיבות את מפלגת יהדות התורה, התחייב רה"מ לשעבר נתניהו לפעול על מנת לתקן עוול תקציבי שפגע קשות במוסדות הלימוד החרדיים. המשמעות של התיקון המתוכנן היא הזרמת תקציבים מוגדלים לטובת מוסדות לימוד אלו, שכידוע נמנעים מלימודי ליבה בהיקף מלא. וכך, תוך התעלמות מכך שמדובר בכספים המגיעים למוסדות כחוק, מיהרו רודפי החרדים לזעוק חמס על התמיכה של נתניהו במוסדות לימוד שמונעים לימודי ליבה מתלמידיהם ובכך, לדבריהם, גוזרים עליהם חיי עוני ודחק שיפגעו במשפחותיהם ובכלכלת המדינה.

פוליטיקאים חמורי סבר התייצבו באולפנים והביעו את זעזועם מהתנהלותם של נתניהו והחרדים. פרשנים כלכליים מיהרו להסביר, באמצעות מצגות צבעוניות, את גודל הנטל הכלכלי שהחרדים נטולי ההשכלה מהווים ויהוו על הכלכלה הישראלית. כל זאת נועד לייצר מצג לפיו לימודי ליבה מלאים במוסדות הלימוד החרדיים הם, ורק הם, הפתרון לעתיד קיומה הכלכלי של מדינת ישראל.

מבחינת המציאות בשטח, נראה כי הדברים רחוקים מלהיות חד-משמעיים. אני מתבונן במשפחתי המורחבת: כל האחים והגיסים שלי עברו את המסלול נטול הליבה המלאה של חיידר-ישיבה-כולל, וכיום הם עובדים במגוון תחומים כעצמאים או כשכירים לאחר שעברו הכשרות וקורסים ייעודיים. ברוך השם כולם מפרנסים משפחות גדולות, משלמים מיסים וחיים ברמה סבירה. נראה, אם כן, כי לימודי ליבה מלאים הם לא הערובה היחידה לפרנסה.

לצד זאת, עבור בוגרי הישיבות והכוללים המעוניינים להשתלב בעולם ההייטק קיימת משוכה משמעותית שדורשת לימודי אנגלית ומתמטיקה ברמה גבוהה. טענה רווחת היא, שבגיל מבוגר יחסית ובמציאות של משפחה מורחבת קשה מאוד להשלים את החסרים הללו בהשכלה הנדרשת להייטק. אולם מתברר שבמהלך השנים קמו מיזמים, שמאפשרים לבני תורה בעלי כישורים ויכולות לעבור תוכנית לימודים אינטנסיבית של כשנה וחצי עם מלגת קיום מכובדת. בתום תקופה זו, עוברים התלמידים הכשרה מעשית, שבסיומה הם יכולים לעסוק בתחומם באופן מקצועי וברמה גבוהה. מאות אברכים כבר הוכשרו, השתלבו בעולם ההייטק ומפרנסים את משפחותיהם בהרווחה.

אם עד כה טרם התרשמתם שיש פתרון אמיתי ומקיף לשיפור המצב הכלכלי של המגזר החרדי, אז הנה: בשנים האחרונות יצרו מספר עסקנים חרדים, יחד עם בכירים באקדמיה ובשיתוף פעולה עם מנהלי חברות ההייטק הגדולות במשק, תוכנית ייחודית של לימודי מחשב לסמינרים החרדיים ברמה המקבילה לזו שבאקדמיה. מסלול לימודים זה נועד להכשיר אלפי בנות סמינר חרדיות, על מנת שבסופו ישתלבו בענף ההייטק הסובל ממחסור עצום בעובדים איכותיים. על פי יעדי התוכנית, כ-3,000 בנות חרדיות, בוגרות שנות לימוד אינטנסיביות, היו צפויות להשתלב מדי שנה בעולם ההייטק במסגרת המותאמת לאורח החיים החרדי תמורת שכר גבוה כמקובל. התוכנית הזאת מעולה לכולם: מנהלי החברות היו מקבלים מענה מושלם לביקושים הנואשים לעובדים איכותיים; המדינה הייתה מזרימה לקופתה סכומים נאים ממיסים על ההכנסות מהענף הכי רווחי במדינת ישראל; ובנות הסמינר היו זוכות למשכורת גבוהות כפי המקובל בענף ההייטק ומפרנסות את משפחותיהן ללא תלות בכספי התמיכה של המדינה. גדולי ישראל הביעו את תמיכתם בתוכנית, ובתנאי שלא תתבצע במסגרת לימודי תואר אקדמאי כפי שהורו מאז ומתמיד.

לצורך מימוש התוכנית משרד האוצר נדרש לממן את הפרויקט בכמה מאות מיליוני שקלים בשנה – סכום זניח בהשוואה לתשואה האדירה שהיא צפויה להביא. למרות כל הסיבות המוצדקות והראויות התוכנית לא יצאה לפועל עד כה, זאת בגלל פקידים נמוכי מצח המתעקשים שהלימודים בסמינרים ייעשו דווקא במסגרת לימודי תואר אקדמי. כל הניסיונות לשכנע אותם עלו בתוהו. על פי פקידי האוצר, אם החרדים רוצים מימון ללימודים הם יוכלו לקבל זאת אך רק אם יעשו זאת בדרך החילונית.

כך נמנע מאזרחי המדינה פתרון מושלם שהיה מקנה עתיד כלכלי מבטיח למדינת ישראל תוך יצירת שיתוף פעולה נדיר בין חילונים וחרדים.

תזכרו את זה בפעם הבאה שהצבועים יתקפו את החרדים על היעדר לימודי הליבה וסיכון עתידה הכלכלי של מדינת ישראל.

תגיות:לימודי ליבההחברה החרדיתטורים אישייםיהודה אייזיקוביץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה