יהודה אייזיקוביץ

עכשיו זה רשמי: עיתון הארץ משמש כדף מסרים פוליטי

עיתון הארץ מתיימר להציג את עצמו כסמל לעיתונות מקצועית, אך לא עוד. מו"ל העיתון הבהיר כי מערכת הארץ תפעל במוצהר לטובת קידום המסרים של כת "רק לא ביבי"

(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

מבין העיתונים בישראל עיתון הארץ נחשב דל במנויים, כאשר לפי המדווח רק 5% מאזרחי המדינה קוראים אותו. למרות זאת, יש לעיתון השפעה רבה על הציבור שכן בשל הסטנדרטים המקצועיים הגבוהים של הכותבים והתכנים שלו, הוא זוכה ליחס מיוחד בקרב מקבלי ההחלטות בישראל.

את המוניטין שלו בנה עיתון הארץ במהלך מאה שנות קיומו. הוא התמיד להציב לעצמו רף גבוה של מקצועיות ואתיקה והצליח לגייס עיתונאים בעלי שם, וכך נבנתה התדמית שזיכתה לו את השפעתו הרבה.

עבור ציבור שומרי התורה והמצוות, ניתן להגדיר את העיתון כמוקצה מחמת מיאוס. תחת ההגדרה המוצהרת כעיתון ליברלי, הוא נוהג לפרסם באורח קבע כתבות ומאמרי דעה שכל בעל נפש רגישה יתקשה לקרוא אותם. חלק מהעיתונאים שלו נוהגים להשתלח ברשתות החברתיות בצורה בוטה נגד היהדות ושומרי התורה והמצוות. מבחינה פוליטית העיתון נוקט קו שמאלני קיצוני, וכותביו השתמשו במילים חריפות כלפי מתיישבים ולובשי מדים וזכו על כך לביקורת ציבורית נוקבת. בשל כל אלה, נחשב העיתון לבעייתי ומזיק עבור מרבית הציבור בישראל.

אלא שהשבוע קרה משהו שמלמד שתהילתו של עיתון הארץ שייכת כנראה לעבר. בצעד חריג שלח מו"ל העיתון, עמוס שוקן, מכתב לכל המנויים והבהיר להם באופן רשמי כי העיתון מייצג דעה פוליטית וחד-צדדית שדוגלת בכך שיש למנוע את בחירתו של בנימין נתניהו לראשות הממשלה. שוקן הסביר כי ההחלטה התקבלה "מתוך ראיית אינטרס הציבור כפי שאנו מבינים אותו". בהמשך שוקן אף מודה למנויים על כך שדמי המינוי שלהם מאפשרים לקדם את האג'נדה הזאת.

מכתב זה מעמיד את עיתון הארץ בסתירה מוחלטת לכלל הראשון באתיקה עיתונאית שהוא אובייקטיביות, כלומר הצגת העובדות בצורה הוגנת וללא הטיה. למעשה, בכך שומט הארץ את הבסיס להגדרתו כעיתון והופך אותו לביטאון שמשמעותו קובץ ספרותי המבטא דעות של חוג מסוים. המכתב הזה הופך למגוחך במיוחד כאשר בודקים את הארכיון ומוצאים שעיתון הארץ פרסם מאמרי דעה רבים שתקפו את עיתון ישראל היום והאשימו אותו שהוא מוטה לטובת נתניהו, מה שאף זיכה אותו לכינוי הנלעג "ביביתון". אז מה, כאשר עיתון אחד מוטה לטובת ביבי זה לא תקין וכאשר עיתון אחר מוטה לטובת "רק לא ביבי" זה כן תקין?! למו"ל הארץ הפתרונים.

שוקן כותב את המכתב בלשון רבים, כביכול בשם חברי המערכת. אך האם באמת כולם מזדהים עם הפיכת העיתון לדף המסרים של חברי כת "רק לא ביבי"? ומה לגבי המנויים? האם מישהו שאל אותם האם חשים בנוח עם הפניית דמי המינוי שהם משלמים לטובת קמפיין פוליטי?

אבל אולי זה מוגזם לצפות משוקן להטריד את עצמו בשאלות כאלה. האיש הרי החליט שהאינטרס הציבורי הוא למנוע מנתניהו להגיע לתפקיד ראשות הממשלה, גם כאשר הציבור הרחב הוכיח כי הוא חושב אחרת. נראה לכם שלגבי העיתון שלו הוא צריך לשאול מישהו? ברור שעמוס שוקן יודע טוב מכולם מה נכון עבור חברי המערכת והמנויים.

יש לקוות, שבעקבות המכתב המתנשא הזה הקוראים הלא רבים של עיתון הארץ יפתחו חשיבה עצמאית וינטשו אותו לטובת מקורות מידע אובייקטיבים ואמינים יותר.

תגיות:עיתון הארץבנימין נתניהודף מסרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה