פורום מומחיות

איך הופכים את העלייה לכיתה א’ לחוויה?

איך להקל על הילדה את המעבר מהגן לבית הספר, והאם צריך להתעקש עם הפעוט, או להרפות?

  • י"א אב התשפ"ב
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

יש לי ילדה שעולה לכיתה א', ויש לה המון חששות. כשאני משוחחת איתה על ההרגלים החדשים מול מורה, חברות חדשות וכן הלאה, היא מסתגרת מהר מאוד. ניסיתי להסביר לה כמה שזה חווייתי להרגיש גדולה, עם ילקוט ומחברות, אך היא עדין בשלה. איך אפשר להפוך את הקושי לחוויה?

קודם כול, חשוב להבין את הילדה, להיות שם בשבילה ולתת לה מקום בטוח מול הבלבול שהיא חווה.

כפי הנראה, לבתך קשה עם שינויים, וכדאי לתווך לה את השינוי בהדרגה, לאט-לאט. כך, למשל, לשוחח איתה בתחילה רק על הדברים הנחמדים והמעניינים שיהיו בכיתה א' – כמו מסיבת סידור, תלבושת שאף פעם לא לבשה וכן הלאה. אחר כך, בהדרגה, אפשר לדבר ולהסביר על שיעורי הבית, ולהדגיש לה שהיא לא לבד, שאת כאן בשבילה ושתעזרי לה כשתצטרך.

מומלץ לתת לה לשוחח עם שכנה, אחות או מישהי קרובה אחרת שכבר סיימה את כיתה א', שתוכל להראות לה שזה לא באמת מפחיד ומאיים. דווקא מישהי מהעולם הילדותי שלה יכולה להראות לה זאת בצורה שתתקבל על לבה. הרבה נחת וסיעתא דשמיא מרובה.

(רבקה בר שלום, מטפלת רגשית בהבעה ויצירה ובפסיכודרמה)

* * *

אנו הורים לפעוט כבן שנתיים. בשעת הליכה רגלית הוא מבקש שנישא אותו על הידיים, ובשעת הכניסה לאמבטיה הוא מתנגד. האם עלינו להתעקש עמו, או להרפות מפאת גילו הצעיר?

חשוב להבין כי משימת החינוך מוטלת עליכם מהרגע בו הפך אתכם ילדכם להורים. תוכלו לשים לב שכשהוא מבקש לפעול כאוות נפשו, הוא עושה זאת במקומות בהם נדרש ממנו מאמץ. שם הוא נוהג בדיוק כמבוגר, אשר יבחר בדרך הקלה, שדורשת ממנו מינימום מאמץ ונותנת מקסימום רווח.

אולם על מנת לבנות ילד איתן ויציב נפשית אין להקל ולאפשר לו לפעול כאוות נפשו, משום שכך לעולם לא ילמד להוציא את הכוחות הטמונים בו. אם ננהג במדיניות של פינוק יתר, הוא יתרגל לקבל את מה שהוא רוצה, ולא יבנה כלים להתמודדות במצבים בהם אין מה שהוא רוצה. מצד שני, אל לנו לפעול עמו בכפייה או בשליטה יתרה, כי אז נקבל ילד כנוע אשר אינו מסוגל להביע רצונותיו, כי ברור לו שייתקל בהתנגדות חמורה מצד הוריו. מצב זה מונע את ביטויו העצמי ומוביל לביטול קיומו.

המקום האידיאלי שלכם כהורים הוא לאפשר מרחב ליצירתיות מצדכם, שתשאיר מקום לביטוי רצונכם מולו, וגם לביטוי רצונו מולכם. לדוגמא, במקום לשאת אותו על כפיים, ניתן יהיה לאפשר לו להמשיך ללכת, תוך שאתם אוחזים בו בידכם ומשתעשעים עמו, ובמקום סתם אמבטיה שגרתית - ניתן לאפשר אמבטיה עם קצף

(ענבל אלחייאני, MA, מטפלת מוסמכת ב-NLP ובדמיון מודרך)

תגיות:כיתה א'פורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה