בריאות ותזונה

האם אתם יודעים איך לקחת את הוויטמינים שלכם?

ויטמינים ותוספי תזונה הם שימושיים וחשובים מאד, אבל חשוב גם לדעת מתי ואיך ליטול אותם, כדי להשיג מהם תוצאות מקסימאליות. כמה טיפים חשובים

  • כ"ט תמוז התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כמה תוספי תזונה או ויטמינים אתם לוקחים כל יום?

הרבה מאד אנשים נוטלים ויטמינים כאלה ואחרים באופן יומיומי, כדי להשלים חוסרים נדרשים בגוף, לחזק את המערכת החיסונית וכן הלאה. כאשר עורכים בדיקות דם, אפשר לדעת על פיהן אלו ויטמינים או מינרלים חסרים בגוף, ולבחור את תוספי התזונה בהתאם.

בדרך כלל, אנחנו נוטים לקחת את כל סוגי הוויטמינים בבת אחת, באותו זמן. בבוקר עם הקפה, או בערב לפני השינה, או בשעה אחרת כלשהי – לוקחים את כל הכדורים ומסיימים עם העניין.

אלא שלכל סוג של ויטמינים ישנו זמן מסוים במהלך היום שבו הנטילה שלהם יעילה יותר. ישנם גם ויטמינים שמומלץ לקחת יחד, ואחרים שעדיף להפריד ביניהם לפחות כמה שעות. אז אמנם זה נוח ליטול את כל תוספי התזונה ביחד, אבל זה לא בהכרח יעיל.

הכנו לכם פירוט של תוספי התזונה הנפוצים והזמנים או השילובים המתאימים להם.

 

כשקמים בבוקר: ויטמין B1, B12, ברזל וקו-אנזים Q10

ויטמין B1 מסייע בייצור של חומרים מתווכים במערכת העצבים, ובחילוף חומרים של הפחמימות בגוף. ויטמין B12 מסייע בייצור של כדוריות הדם האדומות, וכן בפעילות של הברזל והחומצה הפולית. הוא גם מסייע במצבים של עצבנות או שכחה. הברזל נושא את החמצן שבתאי הדם לחלקי הגוף השונים. קו-אנזים Q10 מסייע במניעה של מחלות לב.

את כל תוספי התזונה הללו מומלץ ליטול בשעות הבוקר ועד הצהריים. הסיבה היא שכולם בעלי השפעה מעוררת על הגוף, במיוחד כשלוקחים כמות גדולה שלהם. כאשר נוטלים אותם בבוקר, האנרגיה שנוצרת בזכותם משפיעה על היום כולו.

 

לפני שהולכים לישון: סידן ומגנזיום

הסידן הוא מינרל חשוב לחיזוק העצמות ולמטרות רבות אחרות. המגנזיום מסייע בפעילות השרירים ובתהליכים של פירוק ובנייה בגוף.

את שניהם מומלץ ליטול בשעות הערב, לפני שהולכים לישון. הסיבה היא שהמינרלים הללו שניהם מסייעים לגוף לנוח. הסידן, למשל, הופך בגוף למרגיע טבעי לשרירים. מחקרים אף גילו שרמות נמוכות של סידן בגוף קשורות להפרעות שונות בדפוסי שינה. נטילה של סידן ומגנזיום לפני השינה תעזור לכם לישון היטב.

 

רק עם אוכל שומני: ויטמין A, D ו-K, ליקופן, לוטאין ואסטקסנתין

ויטמין A משפר את התפקוד של מערכת הראייה, של העור ועוד. ויטמין E מקטין את הסיכון למחלות לב, ומגן על קרומי התאים. ויטמין D חשוב לחיזוק המערכת החיסונית, ומסייע במניעת סוכרת וסרטן. ויטמין K מסייע בתהליכי קרישת הדם, בבניית כלי הדם ובחיזוק העצמות. ליקופן מפחית סיכון למחלות לב וכלי דם, ולסרטן. לוטאין מסייע בתפקוד של מערכת הראייה, ומקטין את הסיכון לסרטן המעי הגס. אסטקסנתין הוא קרוטנואין אשר מסייע בהגנה על הראייה ובהגנה כללית על הגוף מפני רדיקלים חופשיים.

כל הוויטמינים והמינרלים הללו מסיסים בשמן, ולכן מומלץ ליטול אותם עם מאכלים שמכילים שומן, מן החי או מן הצומח – כדי שיוכלו להיספג היטב בגוף. לרשימה זו, אגב, מצטרף גם קו-אנזים Q10, שהזכרנו לפני כן.

 

להפריד או לחבר: סידן, ברזל וויטמין C

ויטמין C מחזק את המערכת החיסונית, שומר על השיניים ועל נימי הדם, ומסייע בייצור של רקמות ושל עצמות.

אחד היתרונות של ויטמין C הוא שהוא משפר את הספיגה של הברזל בגוף. לכן אם אתם נוטלים ברזל, כדאי שתיטלו אותו יחד עם ויטמין D.

לעומת זאת, סידן וברזל נוגדים זה את זה, ומונעים את הספיגה זה של זה. לכן מומלץ להפריד ביניהם לפחות 4 שעות.

המלצות נוספות – מומלץ ליטול ברזל בצורה נוזלית, ולא בכדור, ומלבד תוספי סידן – מומלץ להרחיק מהנטילה שלו גם צריכה של מוצרי חלב, לפחות שעתיים.

 

בלי משקאות מוגזים

הכלל הזה נכון כמעט לכל תוסף תזונה שהוא: הפוליפנולים, שנמצאים במשקאות קלים וגם במשקאות כמו תה או קפה, מעכבים את הספיגה של הוויטמינים והמינרלים בגוף. לכן כאשר נוטלים תוספי תזונה, יש לעשות זאת עם מים או עם מיץ תפוזים טבעי.

לפני נטילה של תוספי תזונה מכל סוג שהוא, יש להתייעץ עם רופא המשפחה.

תגיות:ויטמיניםתוספי תזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה