חדשות בארץ

איראן הגבירה את העשרת האורניום, לפיד שוחח עם מלך ירדן. סיכום חדשות השבת

יפן ממשיכה במערכת הבחירות למרות ההתנקשות בחיי ראש הממשלה לשעבר, איילת שקד מתכוונת לרוץ לכנסת עד הסוף. כל מה שחשוב לדעת

אא

איראן הגבירה את רמת העשרת האורניום באמצעות שימוש בצנטריפוגות מתקדמות, כך עולה מדו"ח חדש של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שדלף ופורסם היום (שבת) בסוכנות הידיעות רויטרס.

על פי הדיווח, הצנטריפוגות המתקדמות הוצבו במתקן התת-קרקעי בפורדו. מדובר בצעד שמאפשר למשטר האייתוללות להאיץ את רמת העשרת האורניום, ובכך להגיע במהירות רבה יותר ליכולת לפתח פצצה גרעינית.

ראש הממשלה יאיר לפיד ומלך ירדן עבדאללה השני שוחחו הערב בטלפון. לפיד בירך את המלך ואת אזרחי הממלכה ההאשמית לרגל חג הקורבן המוסלמי והביע את תנחומיו בשם ממשלת ישראל על האסון בדליפת הגז בעקבה. המלך עבדאללה בירך את לפיד על כניסתו לתפקיד ראש הממשלה ואיחל לו הצלחה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר, כי "בשיחה דנו השניים על הצורך לחזק ולהעמיק את שיתוף הפעולה והיחסים בין ישראל וירדן, על ביקורו הקרוב של נשיא ארצות הברית ביידן ועל האתגרים וההזדמנויות האזוריים".

ראש ממשלת יפן לשעבר, שינזו אבה, נרצח אתמול מכדורי מתנקש. אבה נורה במהלך נאום שנשא בעצרת בחירות בעיר נארה שבדרום המדינה. הוא הובהל במצב אנוש לבית החולים, ומותו נקבע כעבור מספר שעות. המתנקש, חייל לשעבר בחיל הים בן 41, נעצר. למרות ההתנקשות, ביפן הוחלט להמשיך במערכת הבחירות לבית העליון של הפרלמנט היפני.

במערכת הפוליטית בישראל ספדו לאבה. ראש הממשלה יאיר לפיד מסר: "בשם ממשלת ישראל ועם ישראל, אני שולח את תנחומיי לעם היפני ולממשלתו על מותו הטרגי של ראש הממשלה לשעבר, שינזו אבה".

"אבה היה ממנהיגיה החשובים של יפן בעידן המודרני, ידיד ישראל שהוביל את היחסים עם מדינת ישראל לפריחה ושגשוג. הרצח המתועב לא יקטע את מורשת חייו המפוארת. ישראל מרכינה ראשה היום ומתאבלת עם יפן על לכתו של אבה".

ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, ספד: ''רעייתי שרה ואני, יחד עם כל אזרחי ישראל, אבלים על הירצחו של מנהיג דגול של יפן וידיד ענק של ישראל, יקירנו שינזו אבה. אנו שולחים תנחומים מעומק ליבנו לרעייתו אקיה ולעם היפני. אזכור אותו תמיד בהערכה עצומה ובהוקרה גדולה על הידידות האמיצה בינינו''.

ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח אתמול עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. מדובר בשיחה ראשונה מזה חמש שנים בין ראש ממשלה בישראל ליו"ר הרשות.

מלשכתו של לפיד נמסר כי "יו"ר הרשות בירך את ראש הממשלה על כניסתו לתפקיד, וראש הממשלה בירך את יו"ר הרשות לרגל חג הקורבן. השניים שוחחו על המשך שיתוף הפעולה, והצורך להבטיח שקט ורגיעה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח אף הוא עם אבו מאזן, לרגל חג הקורבן המוסלמי. מבית הנשיא נמסר כי השיחה עסקה, בין היתר, בהיערכות לקראת ביקורו של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן.

שיחות הטלפון של לפיד והרצוג באו לאחר שביום חמישי בערב נועד שר הביטחון בני גנץ עם אבו מאזן ברמאללה. בלשכת שר הביטחון אמרו כי "הפגישה נערכה לרגל חג הקורבן, וכן לצורך תיאום ביטחוני ואזרחי לקראת ביקור נשיא ארצות הברית  ביידן. הפגישה התנהלה ברוח טובה ובאווירה חיובית. השניים דנו במהלך פגישתם על האתגרים הביטחוניים והאזרחיים באזור. שר הביטחון עדכן את אבו מאזן על המורכבות של התקופה הקרובה בישראל, והשניים סיכמו להמשיך בתיאום ביטחוני הדוק והימנעות מצעדים שיפגעו ביציבות".

השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', הגיב על השיחות עם אבו מאזן בהצהרה כי מדובר ביממה חשובה: "הממשלה הזו החליפה את מדיניות ההתעלמות בהידברות, בקידום שיח בין המנהיגים, שהוא הבסיס לרגיעה ובסופו של דבר גם להתקדמות מדינית".

מנגד, באופוזיציה הגיבו במתקפה חריפה על לפיד וגנץ. מהליכוד נמסר כי "אחרי עשור שבו נתניהו הוריד את הסוגיה הפלסטינית מסדר היום העולמי, לפיד וגנץ מחזירים למרכז הבמה העולמית את אבו מאזן שלא מפסיק להסית לרצח ישראלים. לפיד סגר ממשלה עם האחים המוסלמים והרשימה המשותפת, ולכן הוא מחויב לאבו מאזן. רק ממשלה לאומית חזקה ויציבה של הליכוד בהנהגת נתניהו תשמור על מדינת ישראל ותחזיר את הביטחון והתקווה לכל אזרחי ישראל".

בציונות הדתית אמרו: "אנחנו כבר שנה מזהירים שלפיד וגנץ מכינים את הקרקע מתחת לפני השטח להחזרת אוסלו למרכז סדר היום. כעת, עם הכנסתו על ידי בנט ללשכת ראש הממשלה, לפיד עובר לציר הגלוי, מכין מחוות לקראת ביקורו של ביידן, והוא וגנץ עולים לרגל לאבו מאזן שממשיך לרדוף את לוחמי צה"ל בהאג ולשלם משכורות למשפחות מחבלים. אסור לתת ללפיד ולגנץ להישאר בתפקידיהם, הימין חייב לעשות הכל כדי לנצח בעזרת ה' בבחירות ולשמור על ביטחון ישראל ושלמותה".

ראש הממשלה החליפי, נפתלי בנט, הטיל וטו על כוונתה של השרה לאיכות הסביבה, תמר זנדברג, להעלות מחר להצבעה בממשלה את מינויו של יו"ר מרצ לשעבר, יוסי ביילין, לתפקיד יו"ר רשות הטבע והגנים (רט"ג). בנט השתמש לראשונה בזכות הווטו המוקנית לו, ועדכן את זנדברג כי המינוי לא יובא לאישור הממשלה.

הווטו של בנט הוטל לאחר שיו"ר ימינה, שרת הפנים איילת שקד, הודיעה כי תתנגד למינוי של ביילין ופנתה לבנט בדרישה לבטל או לעכב את המינוי עד שביילין יתחייב במפורש כי שום אתר בירושלים או ביהודה ושומרון לא ייפגע ופיתוחו לא יעוכב.

גם שר התקשורת יועז הנדל (תקווה חדשה) הבהיר כי יתנגד למינוי. "אין שום סיבה להביא מינוי כזה בתקופת בחירות, וללא ודאות כי היו"ר הנכנס ישמור על האתרים הלאומיים בירושלים וביהודה ושומרון".

באופוזיציה הביעו התנגדות חריפה למינויו של ביילין לתפקיד יו"ר רשות הטבע והגנים. ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, חברי הכנסת אורית סטרוק (הציונות הדתית) ויואב קיש (הליכוד) שיגרו מכתב בהול לשרי הממשלה שנבחרו בקולות הימין, בדרישה לעשות שימוש בזכות הווטו ולעצור את המינוי.

"אין ספק שמינוי כזה ימיט אסון על אתרים של הרט"ג הנמצאים ביהודה ושומרון או בחלקה המזרחי של ירושלים, שביילין, כאיש שמאל קיצוני וממובילי אוסלו, יעשה כל שלאל ידו על מנת לפגוע בהם", כתבו קיש וסטרוק. "סעיף 18א לתקנון עבודת הממשלה מאפשר לכם, באמצעות ראש הממשלה החליפי מטעמכם, להוריד את הנושא מסדר היום של הממשלה. במאמר מוסגר: תמוה כיצד הצליח בכלל הנושא להיכנס לסדר היום של הממשלה. אנו דורשים מכם לפעול מיידית לביטול המינוי השערורייתי הזה, באמצעות הזכות המוקנית לראש הממשלה החליפי".

חבר הכנסת אופיר סופר (הציונות הדתית) פנה ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, בדרישה לעצור את המינוי: "לאור העובדה כי המינוי מתבצע על ידי ממשלת מעבר, וכי אורך הקדנציה של יו"ר רט"ג נבחר הינה לארבע שנים מלאות, ישנו טעם לפגם בעצם הצעת המחליטים העולה לישיבת הממשלה. אבקשך להפעיל את סמכותך ולדחות את ההחלטה בדבר המינוי של יו"ר רט"ג עד שתוקם ממשלה קבועה בישראל".

יו"ר הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', כתב: "אני לא בונה על היועמ"שית שתמנע. גם כי אני לא מאמין באקטיביזם ייעוצי, גם כשהוא משרת אותי, ובעיקר כי השנה האחרונה לימדה אותנו שכשמדובר בשמאל הכל מותר. ‏אזכיר רק שלבנט יש זכות וטו על העלאת החלטות בממשלה והוא יכול למנוע את זה, וששקד עדיין איתו באותה מפלגה".

יו"ר ימינה, שרת הפנים איילת שקד, הצהירה הערב כי אינה מתכוונת לוותר על ההתמודדות בבחירות הקרובות. "אני מתכוונת לכנסת לרוץ לכנסת", כתבה בפייסבוק, "להוביל מפלגה שתהיה מורכבת מאנשי ימין, שחותרים לביצוע, עשייה וחיבור בין אנשים, בדיוק כמו שתמיד היינו ונהגנו לעשות – למען המדינה שכולנו אוהבים".

מהומות בסרי לנקה: אלפי בני אדם אדם הסתערו הבוקר על מעונו הרשמי של הנשיא גוטביה רג'פקסה בבירה קולומבו, במחאה על המצב הכלכלי במדינה, ופרצו לתוכו. כלי תקשורת בסרי לנקה דיווחו, כי רג'פקסה הודיע על כוונתו להתפטר מתפקידו. מוקדם יותר הודיע ראש הממשלה רניל ויקרמסינגה הודיע על נכונותו להתפטר, אולם למרות הודעתו חדרו מפגינים לביתו הפרטי והעלו אותו באש. במשרד החוץ הזהירו את אזרחי ישראל לשקול את הגעתם לקולומבו.

תגיות:איראןאיילת שקדהגרעין האיראנישינזו אבהיאיר לפיד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה