נוער מתמודד

"נסיך של אמא" או "צדיק של אמא"?

באלו מילים אתם מחמיאים לילדים שלכם, ועל מה בדיוק? זה לא רק עניין של סגנון

  • כ"ז סיון התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בניגוד לציבור הרחב, בו המחמאות שניתנות לילדים נעות בין "גיבור של אמא", "מלך של אבא", ל-"איזה נסיך!" או "איזו יפה!", במגזר שומר המצוות נוכל לשמוע יותר את "צדיק שלי", או "אילו מידות!".

נשמע סתם ענין של סגנון? תחשבו שוב. יש כאן משהו עמוק הרבה מעבר.

אם הילד הוא מלך, למשל, הרי שממלך מצופה לשבת רגל על רגל, ועל כל הסביבה לשרת אותו ולהיענות לרצונו, לא? כך גם נסיך בן תפנוקים, שמצופה ממנו באופן עקרוני לא להתאמץ או לעשות משהו שלא מתחשק לו. גם להיות "יפה" זה תיאור מצב של נתון מולד שלא דורש ממך להשתפר, להתייעל או להתקדם.

לעומת זאת, בשביל להגיע למידות טובות נדרשת עבודה. נדרש ממך להשתפר ולהיות טוב יותר. אפילו הכינוי "צדיק שלי" אומר במילים אחרות - עבדת על עצמך, אתה מתנהג בצורה טובה ומכובדת. אלו מחמאות שמניעות את הילד לפעולה, מעודדות אותו להמשיך לבחור טוב ונכון ולעבוד על עצמו.

כמה טיפים:

1. תחמיאו על העבודה. לא על התוצאה.

לומר- "איזה ציור מושלם" זה להתייחס לתוצאה (וזה אומר שאם הציור לא יצא יפה, אז העבודה לא היתה שווה). לומר - "איך אתה עובד יפה ובריכוז", זו מחמאה על עבודה.

2. מספיק להיות חרוץ, טוב, כשרוני. לא צריך להיות הכי חרוץ, הכי טוב והכי כשרוני. "הכי" זו מחמאה מלחיצה ומחייבת יותר מדי, והיא גם מורידה ומקטינה בעיני הילד את הילדים האחרים שסביבו.

3. תפרגנו לילד באמת. בלי רצון לטובות הנאה. אל תאמרו "את תמיד מסדרת כל כך יפה. תסדרי את המטבח גם היום?". אלא תאמרו "כמה את מסדרת בחריצות! שימחת אותי".

4. חשבו היטב על מה ואיך אתם בוחרים להחמיא. לפי התחומים עליהם אתם בוחרים להחמיא שוב ושוב, הילד מבין מהם הערכים החשובים לכם. אם אתם מחמיאים בעיקר על מראה חיצוני, למשל, הילדה שלכם תפנים כי זה מה שחשוב ומצופה ממנה. אם תחמיאו על כישרונות, היא תתאמץ לפתח אותם יותר, ואם תחמיאו על מידות טובות, היא תבין שזה מה שבאמת חשוב בעיניכם.

5. מחמאות לא עולות כסף, אבל שוות זהב. תחמיאו ותפרגנו לכל מי שסביבכם, ואל תשכחו - גם לעצמכם.

ייעוץ והכוונה ללא עלות להורים ולצוותי הוראה לנוער מתמודד - etgar@htv.co.il

תגיות:פנינה לשםנוער מתמודד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה