נוער מתמודד

איך זה שכל אדם מגיב לסיטואציות דומות בצורה שונה?

למה החוויות שאנחנו עוברים משפיעות עלינו דווקא כך ולא אחרת? וגם: כך יוצאים מעבדות לחירות

  • כ"ב אייר התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חשבתם פעם איך יכול להיות ששני אנשים יעברו אותה חוויה, וכל אחד יגיב בצורה שונה, ויושפע ממנה בצורה שונה? מאותו המשפט, אדם אחד יכול להיפגע, ולאחר זה לא יפריע, והוא לא יבין בכלל על מה המהומה. שני אנשים עשויים להיות באותו אירוע קשה. האחד, עם כל אי הנעימות, יתגבר ויחזור לחיים, ואילו האחר ישבר, ויתקשה מאוד לאסוף את עצמו.

ההבדל נעוץ בחוויות הקודמות שאותן אנו "סוחבים" מלפני כן. כל אחד והחיים שלו, והחוויות שעבר, כל אחד והרישומים שהם הותירו בו.

סיטואציה מסוימת יכולה להעלות בנו תחושות שלכאורה אינן קשורות, שאיננו מבינים מנין הן הגיעו, כשלמעשה אלו ההקשרים שנבנו אצלינו במוח בעבר, כשחווינו סיטואציה דומה, והתחושות שעלו בנו אז - מתעוררות כעת.

למי שעבר חוויות שליליות משמעותיות בחיים, לא פשוט לסחוב את שק החוויות הזה. השק הזה הולך אחריו לכל מקום, מתעקש להתערב בכל מקרה ומעורר קשת רחבה של רגשות שליליים עוצמתיים, תחושות לא טובות כמו חרדה, זעם, עלבון או פחד קשה, שאין בינם לבין המציאות הטהורה שום קשר.

אז מה עושים? הבשורה הטובה היא שיש דרך לצאת לחירות. טיפול נכון ומקצועי מסייע לשחרר ולהשתחרר מכל זה. זה דורש זמן. זה דורש כוח. אבל זה שווה את ההשקעה. זו יציאה מעבדות לחירות.

אז מה ההמלצות שלי להיום?

1. אם את מזדהה עם הדברים, וחוויה שלילית מהעבר מלווה אותך בהווה ומפריעה להתנהלות הבריאה של חייך, פני לטיפול וצאי לחופשי.

2. אם את עוברת בהווה חוויה שלא פשוטה לך, טיפול נכון ייתן לך כוח לעבד את החוויה בצורה נכונה, להמשיך ולצאת ממנה בעזרת ה' מחוזקת.

3. גם ילדים עשויים לחוות חוויות קשות שעלולות להשפיע עליהם (גם סרט מפחיד לדוגמה עלול להיות חוויה מטלטלת ולא בריאה). לא תמיד ילד מסוגל או מעז לשתף. פקחו עיניים. אם הילד השתנה, ולא לטובה, שבו איתו לשיחה רגועה ובעדינות נסו לברר מה קרה. לפעמים אפילו שיחה כזו תספיק בכדי לשחרר ולהרגיע.

4. נער/ה בגיל ההתבגרות עובר/ת מטבע הדברים הרבה חוויות מטלטלות של שינויים דרמטיים ומהירים (במישור האישי, החברתי, הפיזי ומה לא...). מניסיוני ראיתי כי אינה דומה נערה שהוצמדה לה מטפלת בגיל ההתבגרות, לנערה שעברה את טלטלות הגיל לבדה. ישנם מצבים בהם מנטורית אישית שמלווה את הנערה מהווה כתובת בטוחה ובוגרת בשבילה לכל שאלה, חשש או התלבטות, ובפרט שמחקרים כבר הוכיחו מזמן כי בגיל ההתבגרות נערים נמנעים מלשתף את ההורים בדילמות שלהם בגלל הבושה או הרגשה שההורים אינם מבינים באמת את ההתמודדויות שלהם. הפנו את הנער/ה שלכם לחונכ/ת מקצועי/ת המונח/ת בטיפול בגיל הזה ובהתמודדויותיו. באופן הזה תחסכו להם הרבה טעויות וחרטות, ותאפשרו למתבגרים שלכם לעבור את הגיל בצורה חלקה, ובלי לסחוב בעתיד משקעים מגיל הטיפש עשרה...

פנו עכשיו להתאמת מטפלת מקצועית לנערה המתבגרת. התמחות בנוער מתמודד. פריסה ארצית. etgar@htv.co.il

תגיות:חירותעבדותנוער מתמודד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה