פוריות

פוריות והשמנת יתר - האם יש קשר?

מתברר שלהשמנה יש השפעה נרחבת על הפוריות – הן של הגבר והן של האישה, אך גם השפעה על בריאות ההריון עצמו ועל בריאותם של הילדים העתידיים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אימא במטבח זאת אימא עם נוכחות, אימא של מלכות. אני הודחתי מזה כמה שנים מכס המלכות ובנותי תופסות פיקוד, כשהמטבח אומר שיר הלל.

יום שישי. אני נכנסת הביתה לאחר יום עמוס במרפאה, ומריחה את הריחות המשכרים של הקינמון והשמרים שמרקדים יחדיו. תבניות עם בצק, סוכר וקקאו ממתינות להתארח בתנור הביתי שלנו. קעריות צבעוניות ענקיות רצופות שוקולד וקצפת עומדות בשורה כחיילים במסדר, עד שיתחיל המקצף לחולל בהם מערבולות. בועות של קצפת מלטפות את הכיורים. צנצנות הדבש לובשות מלכות. הבצק תופח ונוזל אל מעבר לשולי הקערה, מרפד את השיש בתבליל דביק. חלות תפוחות בטן, צבען חום-ערמוני, קלועות צורות צורות.

אני מבקשת מהבנות למתן את המתיקות. אני לא עומדת בפיתוי. מיישרת פה, מלקקת שם. חלב ודבש תחת לשוני. אבל השלתי מעליי את גלימת המלכה. אז מה אומר ומה אדבר?

יש פתגם ידוע שתפור על הדור שלנו: חצי מהעולם מת מרעב, והחצי השני – מהשמנה. אכן, ההשמנה היא מגפת המאה. המחקר מכוון היום לפיתוח תרופות שתמגרנה את החיידק הקטלני ששמו השמנת יתר. יש חוקרים שטוענים כי הם כבר מצאו אותו. שמו לפטין, והוא השחקן הראשי בתהליך ההשמנה.

הורמון הלפטין מופרש מרקמת השומן ומווסת את המשקל. הטענה היא שהעמידות ללפטין היא אשר משבשת את יכולתו של האדם למתן את יצר האכילה. ברגע שיימצא גורם שישלוט בהפרשת הלפטין באופן מאוזן וחיובי – ניצחנו. כך חושבים כמה חוקרים, ולכך מצפים לא מעט שמנמנים.

 

השפעה על פוריות

אבל להיות שמן זה לפעמים גם להרחיק את ברכת ההורות, הן אצל האיש והן אצל האישה.

בשני העשורים האחרונים ישנה ירידה עולמית באיכות הזרע, ובמקביל ישנה כאמור עלייה עולמית במשקל. כמה חוקרים ניסו למצוא קשר בין שתי התופעות הללו. אצל אנשים עם עודף משקל נצפות יותר הפסקות נשימה בשינה, שנמצאות בקורלציה ישירה עם הפרעות בזקפה, הפרעות בחמצון ועלייה בטמפרטורה של האשך – ולפיכך פגיעה ישירה בזרע.

במעבדת הזרע, שבה מתבוננים בהגדלה בעזרת מיקרוסקופ על אופיים של תאי הזרע – נפחם, צורתם, זריזותם, מספרם וכו', מוצאים אצל אנשים שמנים ירידה בכל הפרמטרים – מספרית, תנועה ומורפולוגיה, וכן נצפית תופעה של שבירות ב‑DNA של התאים.

ישנה גם פגיעה במיטוכונדריה של הזרע על ידי רדיקלים חופשיים שמסתובבים בדם. מחקרים מצביעים על כך שלכל עלייה של יחידת BMI (משקל חלקי גובה בריבוע) ישנה ירידה של 12 אחוזים בסיכוי להרות. עבודות אחרות מדווחות כי לוקח פי שלושה יותר זמן להרות עם עלייה ב‑BMI של הגבר. זאת ועוד, הספרות הרפואית מציינת שמי שמשמין בגיל צעיר מפחית את סיכוייו להיות אבא בעתיד.

ומה קורה אצל נשים מרופדות? אצלן נבדק ונמצא שההמתנה להיריון מתארכת, כאשר הסיכוי יורד ליניארית (קווית) עם העלייה ב‑BMI. לעתים לא מדובר רק בהמתנה, אלא שלאחר תהליך של בירור וטיפול מתיש הזוג נדרש לקיים הפריה חוץ-גופית אם רצונו להשיג היריון, וגם שם ישנן תוצאות פחות טובות אצל בני זוג בעלי עודף משקל מאשר אצל זוגות מאותגרי פריון אחרים.

ראשית כול, שלב האינדוקציה (מתן ההורמונים) קשה, כי יש צורך ביותר הורמונים כדי להצליח בהנעת התהליך אצל האישה. ההסבר לכך הוא שהורמוני השחלה נפגעים מהלפטין הגבוה שמפריע לסיגנלים להורמון ה‑AMH, וכך הפוריות מתעכב.

נוסף על כך נמצא כי משקל גבוה גם מוריד את איכות הביציות. במעבדה אכן נצפות פחות הפריות של ביציות אצל נשים שמנות, ונוצרים אצלן פחות עוברים. וגם כשמושג היריון, המסע עוד ארוך ומייגע – ישנן יותר כישלונות בהשרשה, ויותר הפלות.

והצרות לא נגמרות כאן. אישה הרה שסובלת מעודף משקל עלולה לחלות בסוכרת וביתר לחץ דם באחוז גבוה יותר משאר הנשים. לכן, למרות הרגישות לנושא הזה אצל נשים בריאות בשר, אני מאוד משתדלת לשכנע את הנשים מאותגרות הפוריות הסובלות ממשקל עודף לטפל קודם בגופן, ורק אחרי הגעה למשקל סביר לעבור לטפל בפריון.

 

השפעה על הדור הבא

מתברר שאימהות אכלו בוסר (מתוק) ושיני בנים תכהינה. אצל נשים שסובלות מעודף משקל ישנה בדרך כלל עלייה גם ב‑BMI של היילוד, כך שצריך לטפל בעניין. הטיפול הקלאסי הוא דיאטה, אך כשמדובר בהורדת משקל מאסיבית לא תמיד זהו פתרון ישים.

היום ישנה תנועה ברוכה לכיוון של ניתוחים בריאטריים. אישה שמנמונת צעירה מאותגרת פריון אכן תרוויח אם תדחה את טיפולי הפריון ותשקיע בירידה במשקל. הגוף שמגיע לאיזון עשוי אף להפתיע אותה בהיריון ספונטני, בלי כל סיוע של שותף רביעי. ירידה בשומן גורמת לירידה באסטרוגן ועלייה ב‑GNRH, ירידה בטסטוסטרון חופשי עקב עלייה ב‑SHBG (החלבון שקושר את הורמון הטסטוסטרון החופשי) וכך הכניסה להיריון היא ספונטנית. גם במהלך ההיריון נמצא פחות סיבוכים.

מחקרים מראים שההיריון הוא דווקא זמן טוב לעבוד עם הנשים האלה על שינוי היחס שלהן כלפי גופן, כי האישה ההרה נוטה ליטול אחריות על העובר. גם קל יותר לרדת במשקל עקב הצריכה האנרגטית הגבוהה שההיריון זוקק, ולכן דווקא בתקופה זו יש סיכוי שדברים שלא חדרו ללבה במשך השנים יתקבלו על הלב עכשיו.

הרשמו עכשיו למפגש LIVE ללא עלות, עבור זוגות המנסים להרות עם ד"ר חנה קטן>>>

תגיות:פוריותד"ר חנה קטןשחלה פוליציסטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה