פיתוח האישיות

ששת השלבים לשינוי שיצליח

כדי לעשות שינוי, כדאי להסתכל לא רק על התוצאה הסופית, אלא גם להכיר את השלבים שבדרך

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כדי להצליח לעשות שינוי אמיתי, שיצליח לאורך זמן, ישנם שישה שלבים שאותם כולנו עוברים: א. קדם הרהור, ב. הרהור, ג. החלטה, ד. מעשים, ה. שימור ומניעת נפילה, ו. נפילה (על פי הספר Changing to Thrive).

כולם עוברים שינויים, ולכן בראשית הדברים חשוב לומר שלפעמים אנו עושים טעות כאשר אנו מסתכלים על התוצאה הסופית של אלו שהצליחו בחייהם והגיעו לדרגות גבוהות. אך אנו לא בהכרח יודעים הרבה על הדרך שלהם, והדבר מחליש אותנו, שכן זה נראה שלהם היה קל יותר, ולכן הם הצליחו. אך לנו זה קשה, וממילא לא נצליח. כך כותב הרב יצחק הוטנר זצ"ל בספרו "פחד יצחק", אגרות וכתבים עמ' רי"ז: "רעה חולה היא אצלנו, שכאשר מתעסקים אנו בצדדי השלימות של גדולינו (גדולי הדור), הננו מטפלים בסיכום אחרון של מעלתם. מספרים אנו על דרכי השלימות שלהם, בשעה שאנחנו מדלגים על המאבק הפנימי שהתחולל בנפשם. הרושם של שיחתנו על הגדולים מתקבל כאילו יצאו מיד בקומתם ובצביונם. הכול משוחחים, מתפעלים ומרימים על נס את טהרת הלשון של בעל החפץ חיים זצ"ל, אבל מי יודע מן כל המלחמות, המאבקים והמכשולים שמצא החפץ חיים בדרך המלחמה שלו, עם יצרו הרע" (הגר"י הוטנר, פחד יצחק, אגרות ומכתבים עמ' רי"ז).

ששת השלבים של השינוי הם:

א. קדם הרהור. ב. הרהור. ג. החלטה והכנה. ד. מעשים. ה. שימור ומניעת נפילה. ו. נפילה.

השלבים אינם בנויים בצורה ליניארית, (כמדרגות עולות), אלא יותר בצורה מעגלית, כאשר "נפילה", לצורך העניין, היא חלק מהתהליך, עד שהיא כמעט חלק בלתי נפרד מהתהליך. לא תמיד אנו מצליחים להתקדם בלי למעוד בדרך, אך אם נהיה נחושים - נמשיך הלאה עד להשגת היעד הרצוי.

בשבועות הבאים ננתח את השלבים, ובעיקר ננסה:

א. לבדוק היכן אנו נמצאים בשלבי השינוי ביחס להתנהגות שלנו.

ב. כיצד ניתן להתקדם ולעבור לשלב הבא, כי העיקר בחיים הוא להתקדם, להתעלות.

האם אתה במצב של עליה או ירידה?

הסבא מסלבודקה היה אומר שעיקר הדין על האדם – האם המצב הוא בכיוון צמיחה או בכיוון כמישה. התפתחות או הסתאבות. בימי הדין אנו באים לבקש אשראי, וכשמבקשים אשראי - בוחנים נקודה אחת – האם העסק בפריחה, האם הוא במגמת צמיחה. אז יינתן האשראי ביד רחבה.

מתוך ספרו החדש של הרב יצחק פנגר 'זה אפשרי'. לרכישה היכנסו להידברות שופס או חייגו: 073-222-1250

תגיות:פיתוח האישיותשלבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה