חדשות בעולם

תחזית אימים באוקראינה: אנשים רועדים מפחד. אין אינטרנט

אנשים רצים ברחובות, פיצוצים ואזעקות, רשת האינטרנט קרסה. "לה' הישועה", אומר בתקווה רבה הראשי של לבוב

  • כ"ג אדר א' התשפ"ב
אא

מלחמה באוקראינה: צבא רוסיה פתח במתקפה משולבת נגד אוקראינה לפנות בוקר (חמישי), זאת לאחר הודעתו של פוטין על "מבצע מיוחד להגנת תושבי חבל דונבאס". הרוסים מנחיתים מכות כואבות על האוקראינים, וביניהם פיצוצים בקייב, פינוי שדה התעופה, כוחות הונחתו מהים באודסה.

הרב יונתן מרקוביץ', רבה הראשי של קייב, מציין שאף אחד לא האמין שהמלחמה תגיע כל כך מהר לעיר הבירה האוקראינית. "אני בדרכי למקלט, אנשים רצים ברחובות. היה אפשר לראות עשן מהבית, אף אחד לא האמין שזה יקרה. יש פיצוצים ואזעקות באזורים צבאיים, אנשים בורחים ורצים פה ברחובות", סיפר ל-FM103.

הרב מרקוביץ' מספר ש"מי שיכול היה לעזוב כבר עשה את זה. חלק גדול מהיהודים שנמצאים פה הם מי שלא יכלו לעזוב כמו נכים ללא משפחה, אנשים המרותקים למיטות, מבוגרים מעל גיל 80 שאי אפשר היה לדבר איתם על לעזוב, למרות שניסינו לשכנע אותם ולנסות לשנע אותם למקומות קרובים יותר לאירופה, שם הסיכוי למתקפה היה נמוך יותר".

הרב מרדכי שלמה בולד, רבה הראשי של לבוב, תיאר אף הוא את המתרחש. "כמה פעמים כבר היו אזעקות. אין אינטרנט. אמרו לנו: 'תקשיבו לרדיו'. לה' הישועה, זה הכול", הוא אומר. "כל אחד רועד עכשיו, פשוט רועד".

"אני חשבתי שהוא (פוטין) לא יגיע למערב אוקראינה. פה שונאים אותו שנאת מוות, פה זה 'תמות נפשי עם פלישתים'. בצד המזרחי של אוקראינה לא כל כך נוקשים, אבל פה (במערב) שונאים אותו ממש, זה משהו בדם, זה משהו שאי אפשר להסביר. עם כל הרגישות, ועם כל הרגשות, זה חסר שליטה השנאה פה", מסביר הרב בולד את השנאה של מערב אוקראינה לנשיא רוסיה פוטין.

שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי, אמר: "אנחנו מוצפים בטלפונים, כולל טלפונים ניידים של כל אחד מאיתנו שלא מפסיקים לצלצל מחמש בבוקר. המסר שאנחנו מעבירים לכולם - מי שצריך סיוע שלנו, שיגיע ללבוב, אנחנו נשתדל לתת סיוע לכולם, לכל האזרחים הישראלים". בדברים שאמר ל-ynet, הדגיש השגריר: "אנחנו כרגע נשארים פה, אבל הכל תלוי בהתפתחויות בשטח וכמובן שאם תהיה סכנה לשליחים, אנחנו גם נפנה אותם מכאן". גם בלבוב מרגישים את המלחמה. "אכן שמענו פיצוצים, היו פה אזעקות ובתקשורת דווח על פגיעות בכמה אתרים צבאיים כאן באזור", מציין ברודסקי, ומוסיף: "האמת שלא חשבנו שזה יגיע עד כדי כך אבל זו המציאות החדשה".

הבוקר פרסמו רבני 160 הקהילות היהודיות באוקראינה הנחיות למנהיגי הקהילות במדינה. הם ביקשו לשמור על כלל ההנחיות והדגישו כי הם נשארים במדינה לצידם. הרבנים הדגישו כי מי שיכול לעזוב את אוקראינה בצורה בטוחה – שיעשה זאת בהקדם, תוך עדיפות לכך שיעזוב את המדינה המדממת דרך מעברי היבשה.

בין ההנחיות שהורתה הפדרציה היהודית לאזרחים הם:

* במקרה של ירי מסיבי לכיוון הבתים – יש לכבות את האור לשכב ולהתחבא בחדרים/מעברים ללא חלונות.

* יש להיות מוכנים לקבלת חברי הקהילה שאולי יבחרו להימלט אל ביתכם, בית הכנסת, או בית הספר של הקהילה – בכאלה מצבים, העדיפות הראשונה היא לרדת עם כולם למרתף.

* יש להיות ערוכים עם כמות מים ואוכל יבש למספר ימים.

* על המצרכים להיות במקום נגיש ללא הפרעות בגישה, בכדי למנוע פאניקה ופגיעות.

* יש להיות ערוכים לנפילות של רשתות התקשורת, החשמל, המים והגז וכן לחסר בדלק בתחנות.

* יש צורך להכין תיק עם כל המסמכים/ציוד למספר ימים למקרה ויתבצע פינוי.

"אנחנו קוראים ליהודי העולם להתפלל לשלום, ומקווים שהמלחמה הזו תסתיים ללא נפגעים בנפש", מוסרת הפדרציה. "אנו בטוחים שבקרוב נזכה לייעוד התנ"כי 'וכיתתו חרבותם לאיתים וחנינותיהם למזמרות'". בשעות הקרובות יקיימו הרבנים פגישת חירום שבמהלכה תישקל האפשרות לשלוח נשים וילדים מהקהילות במזרח אוקראינה למקום מבטחים במערב המדינה. יודגש כי למרות שרוב הרבנים ושלוחי חב"ד במדינה, בעלי אזרחות ישראלית או אמריקאית, הם נשארו בה כדי להיות לצד בני קהילותיהם ברגעים קשים אלו, מתוך אחריות כבדה ומנהיגות.

מרגש: מה אמר הגאון מוילנה על מלחמת רוסיה - אוקראינה? אתם לא מפספסים:

 
אנא התפללו לשלומם של יהודי אוקראינה:
(א) שִׁיר הַמַּעֲלוֹת מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ יְהוָה. (ב) אֲדֹנָי שִׁמְעָה בְקוֹלִי תִּהְיֶינָה אָזְנֶיךָ קַשֻּׁבוֹת לְקוֹל תַּחֲנוּנָי. (ג) אִם עֲו‍ֹנוֹת תִּשְׁמָר יָהּ אֲדֹנָי מִי יַעֲמֹד. (ד) כִּי עִמְּךָ הַסְּלִיחָה לְמַעַן תִּוָּרֵא. (ה) קִוִּיתִי יְהוָה קִוְּתָה נַפְשִׁי וְלִדְבָרוֹ הוֹחָלְתִּי. (ו) נַפְשִׁי לַאדֹנָי מִשֹּׁמְרִים לַבֹּקֶר שֹׁמְרִים לַבֹּקֶר. (ז) יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה כִּי עִם יְהוָה הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת. (ח) וְהוּא יִפְדֶּה אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל עֲו‍ֹנֹתָיו.

אַחֵינוּ כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל הַנְּתוּנִים בַּצָּרָה וּבַשִּׁבְיָה הָעוֹמְדִים בֵּין בַּיָּם וּבֵין בַּיַּבָּשָׁה. הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָה וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה הָשָׁתָא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב וְאִמְרוּ אָמֵן.
תגיות:מלחמהרוסיהאוקראינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה