יהודה אייזיקוביץ

ההתעלמות מאלפי המתים מקורונה בישראל: הממשלה מחללת את קדושת החיים

בזמן שבמדינת ישראל נחצה הרף המזעזע של עשרת אלפים מתים מקורונה, שר האוצר ליברמן מצהיר באדישות כי הוא שלם עם מספר המתים הגבוה, ובלבד שהכלכלה לא נפגעה. הטור של יהודה אייזיקוביץ

(צילום: Ohad Zwigenberg/POOL)(צילום: Ohad Zwigenberg/POOL)
אא

בוועידת "מקור ראשון" שנערכה השבוע, אמר שר האוצר אביגדור ליברמן כי הוא שלם עם ההחלטה שלא להטיל סגרים בשל משבר הקורונה, על אף מספר המתים הגבוה, ונימק: "בסוף, כל החיים שלנו זה ניהול סיכונים, ואתה חייב לקבל החלטות לא פשוטות לא פעם. זה לא רק ביציאה למלחמה, אלא נניח אנחנו יודעים שבכל שנה בתאונות דרכים לצערי ימותו 350 אנשים. אנחנו יודעים את זה מראש, ואף אחד לא מוציא את הרכב מחוץ לחוק".

ליברמן בדבריו העדיף להתעלם מכך שבמלחמה נגד תאונות הדרכים הממשלה משקיעה מיליארדי שקלים כדי להציל את חייהם של אזרחים, בעוד מול גלי הקורונה האחרונים הממשלה לא עשתה כל מאמץ משמעותי כדי להציל את חייהם. הממשלה לא נערכה כראוי להתמודדות מול הגל הצפוי של האומיקרון, והיו לכך השלכות ברורות על מספר המתים. כפי שאמר השבוע מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת, כי "לעומסים בבתי החולים היה מחיר בחיי אדם".

איש התקשורת נדב איל כתב כי גל הקורונה אומנם החל לדעוך, אבל באיחור ובמחיר כבד. הממשלה מנסה לתאר את התמודדותה עם הקורונה כהצלחה, אך הנתונים אומרים אחרת. שר הבריאות הגרמני אף אמר כי "אם היינו מיישמים את המדיניות של ישראל, היו לנו עוד מאות מתים".

נראה כי הגישה המזלזלת בחיי אדם הוא מאפיין מובהק של הממשלה הנוכחית. רק לפני מספר ימים התגאה ראש הממשלה נפתלי בנט בחוות הדעת החיובית שקיבל ממזכ״ל ה-OECD מתיאס קורמן על הניהול המוצלח של משבר הקורונה. לדברי קורמן, השמירה על ישראל פתוחה במלואה לאורך הגל הרביעי והחמישי הייתה "השראה עבור מדינות אחרות", כאשר בזכות זאת התמ"ג בישראל עולה כעת על רמתו מלפני המשבר. עבור בנט, המדד להצלחה הינו המצב הכלכלי בלבד ותו לא. העובדה כי תחת הממשלה בראשותו מספר המתים היומי מקורונה בממוצע זינק לרמתו הגבוהה ביותר מאז החלה המגפה – פשוט לא מעניינת אותו.

הגישה המתעלמת של חברי הממשלה ממספרם של המתים היא לא עניין מקרי. כבר לפני מספר חודשים אמרה שרת הפנים איילת שקד, כי הממשלה קיבלה "החלטה אסטרטגית – לחיות ליד הקורונה. לדעת גם להכיל חולים קשים, גם להכיל מתים. כי זו מגפה, ובמגפה אנשים מתים".

בעקבות הביקורת הציבורית החריפה על דבריה, שקד אומנם מיהרה לפרסם הבהרה בה כתבה כי "כל נפטר הוא עולם ומלואו, וחיי אדם הם ערך עליון מקודש". אך לנוכח התנהלות הממשלה, נראה כי הבהרה זאת הייתה אך ורק מס שפתיים שנועד להרגיע את הרוחות בעוד ההחלטה האסטרטגית של הממשלה נותרה בעינה.

על פי היהדות, פיקוח נפש דוחה את כל התורה כולה – כי ערך החיים הוא מעל לכל. הציווי "לא תעמוד על דם רעך" הוא שאין "לראות במיתתו ואתה יכול להצילו" כפי שמפרש רש"י – כך יהודים מצווים לנהוג, וברוח זו גם פעלו ממשלות ישראל לדורותיהן מול כל אירוע של סכנת חיים.

אולם בממשלה הנוכחית – המורכבת ממפלגות שמייצגות ערב רב של תפיסות הרחוקות מהיהדות, ושחבריה ויתרו כמעט על כל ערך יהודי עבור תאוות שלטון – התקבלה "החלטה אסטרטגית" כי עבור תקציבים ניתן לחלל גם את הערך היהודי הנעלה של קדושת החיים.

כאשר הממשלה הזאת תגיע לסוף דרכה, לפני שיקום יתר הנזקים החמורים האחרים שהיא גרמה, יידרש קודם לתקן את העיוות החמור הזה שעולה בחיי אדם. זו חובתנו כיהודים – להוציא את ערך השמירה על החיים מכל ויכוח, להשיבו למקומו הראוי ולהדגיש את מחויבותנו העמוקה אליו.

תגיות:נפתלי בנטקדושת החייםאביגדור ליברמןקורונהיהודה אייזיקוביץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה