נטורופתיה ורפואה טבעית

יוצר אור ובורא חושך: איזה אור בריא לנו, ומאיזה אור מומלץ להימנע?

כיצד מסייעת החשיפה לשמש או לאש לשינה בריאה ויעילה? ומה קורה כשיושבים יותר מדי שעות מול מסך?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הקב"ה ברא לנו ברחמיו את השמש, שבה חבויים כל צבעי הקשת, המתגלים כשנשברת קרן האור ע"י טיפות הגשם (זה נקרא "ספקטרום האור הנראה"). האור האדום מהספקטרום והאינפרה-אדום מהשמש, טובים מאוד לכל הבריאה. לכן, חשיפה לשמש כ-20 דקות, בשעות הבוקר, הינה מועילה מאוד לבריאות שלנו, מעבר לייצור ויטמין D. החשיפה לשמש מועילה לייצור גאבא (חומר מרגיע), וגם לייצור הורמון המלטונין, שעוזר להירדם בלילה. הוא חסר להמון אנשים כיום. חשוב לדעת כי הורמון זה התגלה כאנטי סרטני, שעוזר לנטרל רדיקלים חופשיים בגופנו (מולקולות היוצרות מחלות ומזקינות), והוא גם מוריד את ייצור הורמוני הסטרס (מתח). על מנת שהורמון המלטונין יוכל להשתחרר מגופנו בערב לצורך הירדמות קלה, צריך להחשיך את הבית בטרם השינה, ולישון בחושך מוחלט. המלטונין מיוצר ברשתית העין, בבוקר, כלומר, הגוף מכין את עצמו, ע"י חשיפה לשמש בבוקר, לשעות השינה בערב. פלאי הבריאה בהשגחתו יתברך. כמו כן, חשוב לדעת כי אנשים הולכים עם משקפי שמש כהים בחוץ, שלא מאפשרות מספיק את ייצור המלטונין ברשתית העין.

האור האינפרה-אדום חודר לגופנו עד לעומק של 40-10 מ"מ. האור הזה מחמם אותנו מבפנים, ולכן חם בשמש. זה מאפשר ריפוי פנימי לגוף. כיום יש סאונות עם אור אינפרה-אדום המועילות לדלקות, הוצאת רעלים ע"י הזעה, ניקוי לימפה, שיקום גוף, ריפוי צלקות, בריאות השיניים, הפחתת נשירת שיער ועוד.

בזמננו, העיניים נחלשו ואינן רגילות לאור השמש אצל רוב האנשים, כי רובנו מצויים, רוב היום, במבנים סגורים עם תאורות מלאכותיות המקרינות לחלל החדר בעיקר את הצבע (תדר) הכחול, ופחות את התדר האדום שבריא לנו, כפי שציינו לעיל. התדר האדום הבריא לנו נפלט מנורות להט, כמו של פעם, מנורות הלוגן ומתוך הנרות (פעם החיים היו בריאים יותר...). לעומת זאת, התדר הכחול נפלט מתאורות לד ופלורסנט (שהוא בעייתי מסיבות נוספות). אם נעביר את אורם דרך מנסרה, לא נראה את כל צבעי הקשת כמו שיש בשמש, אלא רק חלק מהם, ובעיקר את האור הכחול. לצערי, גם בחנויות וברחובות רבים כיום נעשה שימוש בתאורה כזו, שהפכה למזהם הפוגע בבריאות מאוד (פרופ’ אברהם חיים ז"ל).

גם בלהבת הנר יש הרבה מהתדר האדום, ולכן נשמרת רמה גבוהה של מלטונין בשימוש בו. נורות הלהט שהיו בבתים לפני שנים לא רבות, ונורות הלוגן, מורידות את הייצור של המלטונין ב-40%, בגלל שיש שם מעט תדר כחול (והרבה מהאדום). לגבי התאורה של היום, לדים ופלורוסנטים, הפולטים לרוב את התדר הכחול, וגם חשיפה לאור הכחול ממחשבים ומטלפונים ניידים – כל אלו תורמים מאוד להורדת כמות הורמון המלטונין בגוף, וזה עלול לגרום לנזקים רבים בבריאות ברבות השנים.

גם המועצה הלאומית לבריאות העובד של משרד הבריאות תומכת בכך: "...השימוש הרב במכשירים מקרוב כמו מחשבים, טאבלטים וסמארטפונים מגביר את החשיפה שלנו לאורכי גל קצרים – (התדר הכחול). חשיפה ארוכת שנים לאור הכחול תורמת להתפתחות ניוון הרשתית בעין הגורם לאובדן ראייה בגיל מתקדם".

במחקרים נמצא כי 90% מהעובדים מעל 3 שעות ליום מול מסך מחשב חווים בעיה בעיניים. כל אדם עשירי במרפאות עיניים בארה”ב ובאנגליה מגיע עקב בעיות בגלל עבודה מול מחשב. להלן נזקי האור הכחול בשימוש רב: תסמונת ראיית מחשב - CVS שורת בעיות בעיניים המופיעות בעקבות עבודה ממושכת מול מסכים - קוצר ראייה, עייפות העין (עקב התמקדות במסך) ואימוץ שרירים. בנוסף, רבים סובלים מדלקות, מירידה והפרעות בראייה, מבעיות בקרנית שהופכת להיות דקה יותר, מבעיות ברשתית עד אובדן ראייה, מדלקת בלחמית (החלק הלבן), מגירוי ואודם, מבעיות בבלוטות שומן בעפעפיים שגורמות ליובש בעין (עקב מצמוץ מופחת), מעייפות ומהזדקנות העור. כמו כן, עלולים לסבול ברבות השנים מקטרקט, סוגי סרטן שונים, איזון הורמונלי משובש, קושי בהתעברות בגלל שיבוש הורמונלי, דיכאון, נדודי שינה, בעיות קשב וריכוז ועוד.

בנוסף, פרופ' אברהם חיים ז"ל גילה במחקריו הרבים כי חשיפה לתאורה מלאכותית (אור כחול של לד), בעיקר בשעות החשיכה, עלולה לגרום לסטרס, לאיכות שינה ירודה, להתפתחות סרטן בנשים וסרטן הערמונית בגברים, להשמנה, לדיכאון, לזיהומים ועוד.

 

המלצות ופתרונות מעשיים

* לגבי תאורות בבית, אם אין ברירה והנכם מוצאים רק נורות לד בחנויות (מי שמתאמץ יכול למצוא גם נורות רגילות או הלוגן בצורות שונות) ההמלצה היא לקנות נורות לד צהובות בלבד, שמתברגות לבית מנורה עד טמפרטורה של 3000 קלווין K (כפי שרשום על האריזה) ולא נורות לד מתברגות בצבע לבן! תאורת לד גדולה הצמודה לתקרה לבנה או צהובה לא רצויה מסיבות נוספות.

* נורת ניאון (פלורסנט) – התדר הכחול נפלט ממנה, ויש ממנה ריצוד של גלים המזיק לבריאות עד מאוד ומזיק לחולי אפילפסיה. נורות CFL  (פלוריסנט קטן) - נורות "חסכוניות" - פולטות שדה מגנטי וחשמלי בתדרים נמוכים סביב הנורה. נורת אלו פולטות גם קרינה אולטרה סגולה.

* רצוי להגיף את התריסים בלילה, בשביל חושך מוחלט. היחשפות לתאורת לד, בעיקר בשעות החשכה, מפסיקה את ייצור המלטונין ב-80%! אל תתפלאו אם תהיינה בעיות שינה.

* מסכים ותאורת לד בלילה = אור כחול לעיניים = ייבוש התאים בגוף, בעיות שינה, עייפות וכל מה שציינו. רצוי להימנע משימוש במסכים ובתאורות עם התדר הכחול משעות הערב. לעומת זאת, חשיפה לאור אדום = ערנות, חיות ובריאות.

* בסיום המקלחת החמה עשו מקלחת קרה בהדרגה למשך דקה כל יו., תחשבו לשבת למשך 20 דקות בבוקר, תפחיתו שימוש במסכים וכך תרגישו יותר אנרגיה ובריאות בגוף.

* רצוי שהבית יהיה מואר מאור השמש במשך היום, עם מינימום תאורה מלאכותית ביום ובלילה.

* ישנה תוכנת פילטר הניתנת להורדה למחשב -F.LUX  - שמורידה פליטת אור כחול ממסכים. גם ניתן למצוא ברשת מגני מסך לאור הכחול.

היו חכמים, צאו לשמש באופן מבוקר, השתמשו בתבונה בתאורות השונות ובמכשירים שלכם ולימדו את הנושא לעומק.

להזמנת חוגי בית בהשתתפות הנטורופתית רות ליאת פלץ (ללא עלות), חייגי 073-2221290

תגיות:חושךאורבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה