מקבצי שו"ת - שאל את הרב

איך מתפללים באוטובוס? איזו סגולה יש למציאת אבידה? והאם אפשר לצאת ידי חובת מתנות לאביונים מחו"ל?

מקבץ שו"ת 210 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • י"ג אדר א' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אם מכריחים מישהו להתפלל או ללכת לבית כנסת, או בכללי לעשות מצוות, והבן אדם עצמו לא רוצה. האם הוא יקבל שכר על הדברים שעשה?

נפסק בשלחן ערוך אורח חיים (סימן תעה סעיף ד) אכל מצה בלא כוונה, כגון: שאנסוהו נכרים או לסטים לאכול, יצא ידי חובתו, כיוון שהוא יודע שהלילה פסח ושהוא חייב באכילת מצה, אבל אם היה סבור שהוא חול או שאין זו מצה לא יצא. ע"כ. הרי שגם כשקיים את המצווה לאונסו, יצא ידי חובה, ומסתבר שגם יקבל שכר.

* * *

2. האם מותר לאכול שוקולד קינדר של הארץ עם הכשר הרבנות שרשום אבקת חלב נוכרי?

מעיקר הדין אין איסור לאכול אבקת חלב נוכרי עם הכשר, אולם ראוי ונכון להחמיר בזה.

מקורות: יעויין ילקוט יוסף יורה דעה (סימן פ"א סעיף י"ד).

* * *

3. בשבת אני משתדלת לקרוא פרשות מחומש דברים וקריאת ספר תהילים. רציתי לדעת אם זה נחשב ללימוד תורה, ואם לא - מה כן נחשב.

שני הדברים נחשבים לימוד תורה. וכתב הבן איש חי (שנה ב' בפתיחה לפרשת שמות) בשם המקובלים ז"ל, שגדול הפועל הנעשה מעסק התורה ביום שבת אלף פעמים יותר מן הנעשה מעסק התורה של ימי החול.

מקורות: לגבי קריאת תהילים, יעויין במדרש שוחר טוב על תהילים (פרק א' אות ח') ובפירוש התפילות לרבי יהודה בן יקר (עמוד ע"ד) ובספר נפש החיים (שער ד' פרק ב') ובאשל אברהם מבוטשאטש (סימן רל"ח).

* * *

4. איך אפשר להתפלל באוטובוס מבחינת ההשתחוויות לאן משתחווים?

באמת לכתחילה אין להתפלל שמונה עשרה באוטובוס בגלל שלא מתפללים בכיוון הנכון, ובעיקר בגלל שזה מאלץ להתפלל בישיבה.

אכן אם אין לך אפשרות אחרת, אפשר להקל בזה, ויש להקפיד שהרגליים תהיינה צמודות זו לזו. וכן יש להשתדל במידת האפשר לעמוד לפחות בעת הכריעות ובג' פסיעות שבגמר התפילה.
 

מקורות: יעויין שלחן ערוך ורמ"א אורח חיים (סימן צ"ד סעיף ה') ומשנה ברורה (שם סק"כ, וסימן צ"ה סק"ב).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

5. מה עושים בחופה בזמן קורונה, כאשר הרב, הכלה והחתן שותים יין מאותה כוס? האם יש פתרון לכך שלא ידביקו אחד את השני? יש לי מערכת חיסונית חלשה ואני לא רוצה לסכן את עצמי. אולי אפשר לוותר על היין? או שהוא חובה?

אפשר למזוג מראש עבורך בכוס נפרדת לפני שהחתן והרב שותים.

* * *

6. אני עובד כשכיר. קורה לי לא מעט פעמים שלקראת סוף יום העבודה אין לי כבר מה לעשות. סיימתי את העבודה בפועל, אך אני מחויב להישאר כדי להשלים את שעות העבודה של היום. השאלה היא אם מותר לי ללמוד קצת תורה בזמן הזה, כמו למשל לימוד כמה משניות או הלכות?

אם מבחינת מקום העבודה אתה חייב להישאר אף כשאין מה לעשות, מותר לך ללמוד בשעות שאין לך מה לעשות ללא כל חשש.

* * *

7. האם מותר לזרוק כדורי שלג בשבת, או להרים גוש שלג ולזרות אותו כלפי מעלה?

מותר לגעת בשלג. אסור לעשות כדור שלג בשבת.

מותר לזרוק גוש שלג בלי לדחוס אותו, כמו כן מותר להשתמש בכדור שלג מוכן בשבת.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

8. האם אני, בתור אחד שגר בניו יורק, שזה שבע שעות אחורה, יכול לצאת ידי חובת מתנות לאביונים דרך קופת-העיר או דרך אתרא קדישא הדין, שהרי כאשר אצלכם זה יום הפורים אצלי זה עדיין ליל פורים ואילו כאשר אצלי זה יום הפורים אצלכם זה כבר קרוב למוצאי פורים?

כבר דן בזה הרב יעקב ישראל קניבסקי זצ"ל (בעל הקהלות יעקב) במכתב הנדפס בספר ישמח ישראל על הלכות פורים (עמודים קע"ד-קע"ה) אם אפשר לשלוח מתנות לאביונים מאמריקה לארץ ישראל, שהרי נמצא שהמתנות לאביונים מחולקות בשעה שאצלם הוא עדיין לילה, והרי המצווה היא לשלוח ביום, כמו שאמרו סעודת פורים שאכלו בלילה לא יצא, משום שכתוב "ימי משתה ושמחה", והרי שם כתוב גם כן "ומשלוח מנות ומתנות לאביונים", משמע שצריך לעשות הכל ביום דווקא. וכתב שם שיש עצה פשוטה לתת את המתנות לאביונים שנשלחו מאמריקה אחר השעה שתיים, באופן שגם שם כבר יום.

וכ"כ הרב משה שטרנבוך שליט"א בשו"ת תשובות והנהגות חלק ג' (סוף סימן רל"ח) שמי שגר באמריקה, יש לו להיזהר אם שולח מתנות לאביונים בי"ד לארץ ישראל לחלקו עבורו, ומחלקים בשעה שבאמריקה עוד לילה, משום שלדעת כמה פוסקים ביטל המצווה, שחיובו לא חל כלל אלא ביום, שנאמר "ימי הפורים", וגמר הנותן מצוותו לפני הזמן. ע"ש.

* * *

9. האם יש סגולה למציאת אבידה?

יש סגולה לומר את דברי המדרש (בראשית רבה נ"ג, י"ד) "אמר רבי בנימין הכל בחזקת סומין עד שהקדוש ברוך הוא מאיר את עיניהם, מן הכא (בראשית כ"א י"ט) 'ויפקח אלקים את עיניה ותלך ותמלא את החמת'".

מקורות: כן כתב בספר מעשה איש חלק ב' (עמוד קכ"ז) שלמציאת אבידה יעץ מרן ה"קהלות יעקב" זצ"ל לומר מאמר ר' בנימין במדרש רבה הנ"ל, ואמר שהחזון איש היה משתמש בזה.

* * *

10. שאלתי בהקשר לאיסור ולא תעשה לך פסל: א. האם מותר לילדים להשתתף בחוג יצירה שבו הם עושים דמויות מחומרים/חימר? ב. האם מותר לצייר שמש, ירח, דינוזאורים וכו'?

א. אסור לעשות צורת אדם כשהיא שלמה בכל איבריה, אבל מותר לפסל צורת ראש לבד, או גוף בלא ראש. וכן אם מחסירים אבר אחד - מותר (שלחן ערוך ורמ"א יורה דעה סימן קמא סעיף ז', שו"ת יביע אומר חלק ג' חלק יורה דעה סימן ח', וחלק י' חלק יורה דעה עמוד שעב ד"ה והנה).

ב. אסור לצייר שמש וירח וכוכבים (שלחן ערוך שם סעיף ד'), אבל מותר לצייר דינוזאורים וכו', ואפילו לעשות צורה בולטת שלהם, וכמו שכתב השלחן ערוך יורה דעה (שם סעיף ו') צורות הבהמות חיות ועופות ודגים וצורות אילנות ודשאים וכיוצא בהם מותר לצור אותם, ואפילו הייתה הצורה בולטת.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה