כתבות מגזין

"האישה האילמת התפללה בקבר במשך שבוע, ויצאה כשהיא מדברת"

איך מצליחים לתחזק קבר של צדיק שנמצא בתוך כפר דרוזי, מדוע התפללה אישה בקבר במשך שבוע בלי להפסיק, ואיך ניתן להסביר שאחרי שנים בהן הקבר היה במבנה רעוע, הוא הפך לאחד הקברים הגדולים והיפים באזור הצפון? נריה גץ, האחראי על קבר רבי ישמעאל כהן גדול, בסיפורים מרגשים

קבר רבי ישמעאל כהן גדולקבר רבי ישמעאל כהן גדול
אא

בלב-ליבו של היישוב הדרוזי אל סאג'ור שוכן לו קברו של רבי ישמעאל כהן גדול. אם רק תגיעו לשם, מסתבר שלא תתקשו במציאת המיקום המדויק של הקבר, שכן כל תושב במקום ידע להצביע ולהפנותכם אל קצהו של שביל נקי ומטופח, סמוך מאוד למטע זיתים.

האיש שאחראי על הקבר במשך 18 השנים האחרונות, הוא נריה גץ. גץ מתגורר במושב חזון, במרחק של 15 ק"מ נסיעה, ובכל יום הוא מגיע אל הקבר, שם הוא שוהה במשך מרבית שעות יומו.

"אני מגיע לכאן בקביעות", הוא מספר, "אין יום שאני לא מבקר בו בציון, אפילו בימי מלחמת לבנון השנייה הגעתי. לא חששתי גם כשהיו אזעקות. ידעתי שמקום קבורתו של צדיק הוא מקום שמור, ובאמת נפלו טילים בכל האזור, אך בכפר סאג'ור לא נפל אף טיל".

אגב, גץ מציין כי השם סאג'ור לקוח כנראה משמה הקדום של העיר 'שזור' שככל הנראה הייתה קיימת באזור בתקופת המשנה, ובה התגורר רבי שמעון שזורי.

 

קבר קטן – סיפור גדול

גץ מספר כי כאשר נכנס לתפקידו לפני כ-18 שנה, מטעם המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, היה המבנה של הקבר קטן מאוד. "מבנה קטן עם סיפור גדול", הוא אומר, ומספר: "באזור סאג'ור התגורר אדם שסבל מטרגדיה קשה – בכל פעם שנולדו לו ילדים הם נפטרו בעודם תינוקות קטנים. הוא היה מגיע בקביעות לקברו של רבי ישמעאל, בוכה ומתפלל, עד שבאחד הלילות התגלה אליו רבי ישמעאל בחלום ואמר לו: 'אם תבנה לי מבנה, ילדיך יחיו'. הוא מיהר לעשות זאת, ועוד באותה שנה נולד לו בן שהאריך ימים. אחריו נולדו גם כמה ילדים נוספים, שאגב, כולם מבקרים בקבר עד היום ומפיצים את הסיפור המרגש שלהם. האבא נפטר לפני כמה שנים, בגיל 105".

וזה אינו הסיפור המרגש היחיד בו נתקל גץ. "לפני כמה שנים", הוא מספר, "הגיעה לכאן אישה אילמת יחד עם בניה הגדולים, שאמרו שאמא שלהם רוצה להתפלל בקבר במשך שבוע ולא לצאת ממנו. הם עצמם נשארו בלילות מחוץ לקבר, כדי לשמור על בטיחותה. אחרי שבוע שלם של תפילות היא יצאה משם כשהיא מדברת כאחד האדם. אחר כך היא גם סיפרה שאליהו הנביא בא ודרך על צווארה, וכך היא התחילה לדבר".

נריה גץנריה גץ

לדבריו, מאז אותם ימים, עבר הקבר במהלך השנים התפתחות נוספת, כאשר הגיע השר אריה דרעי שבזמנו כיהן כשר הפנים, ויזם הקמת מבנה גדול וחדיש – זהו המבנה שאותו ניתן לראות היום כשמגיעים למקום.

"בקרוב מאוד יתחילו במקום שיפוצים מטעם המרכז הארצי למקומות הקדושים, בעלות של שבעה מיליון שקלים", הוא מבשר.

 

ימים מיוחדים בקבר

הקבר אינו נמצא בסביבה יהודית. זה לא מקשה על אחזקתו?

"סאג'ור הוא כפר דרוזי, והדרוזים מאוד מעריכים את הצדיק ומכירים בקדושתו", מסביר גץ, "לפעמים הם בעצמם באים לכאן כדי לנקות את המקום ולסדר אותו. אחד האנשים שמתגוררים בסמוך לקבר אפילו קרא לבנו 'ישמעאל' על שמו של הצדיק, גם המועצה עוזרת לנו  מאוד בכל מה שאנחנו מבקשים". 

גץ מציין כי בשנים האחרונות יש מודעות גבוהה לקברו של רבי ישמעאל, וניתן לראות כי יותר ויותר אנשים באים להתפלל בו. "בעיקר מגיעים לכאן בערב ראש חודש ובראש חודש, וכמובן ביום ההילולא של הצדיק – כ"ה סיון, אז מגיעים מאות רבות של אנשים, מארגנים סעודה גדולה ותפילות לאורך כל שעות היממה.

"גם בערב יום כיפור, שזהו יום בו מובא בתפילה סיפורו של רבי ישמעאל כהן גדול כאחד מעשרת הרוגי מלכות, מגיעים לכאן אנשים רבים להתפלל. באחת השנים הגיעה קבוצת בחורים מירושלים ששהתה במקום במשך כל יום כיפור. כולם באותו זמן היו רווקים, ובתוך שנה התארסו כולם ואפילו התחתנו".

ומה התפקיד שלך בקבר?

"אני אחראי על הסדר והניקיון, וכן על קבלת האנשים בסבר פנים יפות. יש הרבה תנועה במקום, ויש גם הרבה שאלות ואנשים שמתעניינים ורוצים לשמוע. לכל מי שמגיע אני ממליץ: 'תקרא בכל יום את התפילה של רבי ישמעאל, ותיוושע', ובאמת ישנם סיפורי ניסים ונפלאות על אנשים שקראו את התפילה הזו.

"בזמנים שבהם לא מגיעים אנשים אני מתפלל, קורא תהילים ולומד קצת. לא תמיד קל להיות כאן. למשל בתקופה האחרונה היה קר מאוד, אבל אני מרגיש שזו זכות כל כך גדולה. אני לא מסוגל לוותר עליה".

ויש לו גם סיפור אישי: "לפני מספר שבועות עברתי אירוע מוחי והייתי במצב קשה מאוד. כשאושפזתי בבית החולים בא לבקר אותי רבי דוד אבוחצירה, שאגב מתפלל בקבר בכל יום שישי, והוא הבטיח לי שבזכות הקשר שלי לצדיק, הכל יסתיים בבריאות איתנה. ובאמת שוחררתי ברוך ה' בתוך כמה ימים, כשאני מרגיש כמו אדם חדש. עוד באותו יום הגעתי להתפלל על הקבר ולהודות על הניסים".

תגיות:רבי ישמעאל כהן גדולהצדיק ואני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה