בריאות ותזונה

כדאי שתשמרו על הילדים שלכם

השפעה על דפוסי אכילה, מתכון במוצרי מזון, חשיפה לרעלים: כדאי שתשימו לב להתפתחות של הילדים שלכם

  • ו' אדר א' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הנה שלושה נושאים חשובים שעוסקים בבריאות ובבטיחות תינוקות וילדים.

 

גרסה דינקותא

בשנת 2019 פורסמו בכמה אוניברסיטאות, ובראשן במחלקה לבריאות, התנהגות וחברה באוניברסיטת בולטימור בארה"ב, סקירה של 21 מחקרים שעסקו בשאלה האם קיים קשר בין דפוסי האכלה של התינוק, לבין מצב בריאותו והעדפותיו התזונתיות. החוקרים ראו שפעוטות בגילאי 4 חודשים עד שנתיים, שטעמו ירק בודד, או פרי בודד, במשך לפחות 8-10 ימים, העדיפו את המזון שטעמו, והדבר בא לידי ביטוי גם מבחינת כמות הצריכה שלו וגם מבחינת מהירות האכילה שלו. מעניין לציין שההעדפה של התינוק כללה גם מזונות אחרים ששייכים לאותה קבוצת מזון.

בנוסף פורסמה סקירה של 27 מחקרים, שעסקו בהשפעה של דפוסי ההאכלה של המטפל העיקרי, לבין העלייה במשקל ובריאות התינוק. תוצאות המחקרים הראו שמענה לרמזים של רעב ושובע מצד התינוק, ותגובה בהתאם, הביאה לעלייה תקינה במשקל התינוקות עד גיל שנתיים, ואילו האכלה מגבילה גרמה למשקל יתר, והאכלה לוחצת גרמה למשקל נמוך.

 

מה בצלחת?

בשנת 2019 פורסם מחקר, שנערך על ידי ארגון מדענים אמריקאי - HBBF (Healthy Babies Bright Futures). המחקר בדק את הימצאותן של ארבע מתכות: ארסן, עופרת, כספית וקדמיום ב-168 מזונות לתינוקות. החוקרים ביקשו מהורים לקנות את מזונות התינוקות הכי פופולריים, כך שהמזונות שנבדקו כללו 61 מותגים ו-13 סוגי מזון, וביניהם פורמולות לתינוקות, ביסקוויטים, דגנים, מחיות של ירקות ומיצי פירות.

החוקרים גילו שב-95 אחוזים ממזונות התינוקות היו לפחות אחת מהמתכות. בנוסף, אחד מכל ארבעה מהמזונות שנבדקו הכיל את כל ארבעת המתכות, ורק בתשעה מתוך כלל המזונות שנבדקו לא נמצאו עקבות של ארבעת המתכות. זאת ועוד, 94 אחוזים מהמזונות שנבדקו הכילו עופרת, 3/4 מהמזונות שנבדקו הכילו קדמיום וארסן, ו-1/3 מהמזונות שנבדקו הכילו כספית. ואני אומרת: תנסו להניק לפחות עד גיל חצי שנה, ועד גיל שנה תאכילו אותם במאכלים ביתיים שלא עובדו בתעשיית המזון.

 

"מורעלים" על הילדים

המרכז הארצי למידע בהרעלות במרכז הרפואי רמב"ם, משרד הבריאות וארגון בטרם לבטיחות ילדים, פרסמו לפני כשלוש שנים את נתוני החשיפה וההיפגעות של ילדים מרעלים בשנת 2018. מהנתונים מתברר שבשנה הזאת, 21,829 ילדים נחשפו לרעלים, וכ-90% ממקרי ההרעלה קרו בביתם שלהם, כאשר 80% מהחשיפות להרעלה התרחשו עקב בליעת הרעל. חשיפות נוספות אירעו עקב חדירת החומר לעיניים, בשאיפה ובחשיפה עורית.עוד מתברר שכ-55% מההרעלות היו של ילדים מתחת לגיל 8. פילוח מדויק יותר של הנתונים מראה ש- 45.4% מכלל מקרי הפניות עקב הרעלה היו של תינוקות ושל ילדים עד גיל 5. כאשר בקבוצת הגיל הזאת, 2,512 ילדים הופנו למיון או אושפזו בבית החולים ו - 224 נפגעו בצורה בינונית עד קשה. עוד מתברר שכ- 47% מההרעלות אצל ילדים הם כתוצאה מחשיפה לתרופות, כ-43% מהמקרים כתוצאה מחשיפה לכימיקלים כמו חומרי ניקוי, וכ-4% כתוצאה מחשיפה לצמחים רעילים ולבעלי חיים ארסיים. בקיצור, תייצרו סביבה ביתית בטוחה עבור הילדים שלכם.

רוצים לדעת עוד? רכשו את סדרת השיעורים "לגדול בריא", שמעבירה הנטורופתית שרה בר אשר. ניתן לרכוש בקמפוס היהודי שבאתר הידברות.

שרה בר אשר היא נטורופתית ומרצה בנושאי תזונה ותעשיית המזון.

תגיות:בריאות ותזונהתזונה נכונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה