פיתוח האישיות

אדר: הבחירה לשמוח בצמצום, ושיטת הטיפול DBT

דיאלקטיקה הינה היכולת לשאת הפכים. לדוגמא: להבין שאני יכולה בו זמנית לכעוס ולאהוב את ילדי, לרצות להיות עצמאית ומצד שני גם לרצות לקבל סיוע, לקבל את עצמי על כל המגרעות שלי ומצד שני לרצות להתפתח ולהתקדם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ה' שהוא אינסופי, מעבר לגבול ומקום, מבקש לצמצם את עצמו למקום ספציפי. הוא אומר לבני ישראל שיבנו לו משכן ומקדש, ובתוכם חדר קטן שבו הוא יגור: "קיטון אחד עשה לי - שאדור". בעל חידושי הרי"ם מבאר: איפה אדור? במקום שיש אדר. ה' נמצא במקום שיש בו שמחה. השמחה נמצאת הרבה פעמים בבית צפוף, שבו אנשים מצמצמים את עצמם ועושים מקום לשני (הרבנית ימימה מזרחי, הזמנה לשמחה, עמ' 117-119). שיטת DBT  גורסת שהצמצום אינו מגביל אותי. לפי השיטה, הפכים אינם בהכרח סותרים. שניהם יכולים להיות בתוכי בו זמנית. שניהם אמת. כמו שה' אינסופי וגר במקום אחד, כך אני יכולה לקבל את עצמי כמו שאני, וביחד עם זאת לנסות כל הזמן להתקדם ולהשתפר. אני לומדת לפתח את היכולת להביט בצמצום שיש בי, בחלקים הפחות טובים שלי ולראות את השמחה והטוב שיש בהם.

 

הבחירה לשמוח בצמצום

בגן עדן, הנחש מנסה לשכנע את אדם וחוה לאכול מעץ הדעת. הוא עושה זאת על ידי ההסבר שברגע שיאכלו ממנו הם יהיו כמו אלוקים: "כִּי יֹדֵעַ אֱלֹהִים כִּי בְּיוֹם אֲכָלְכֶם מִמֶּנּוּ וְנִפְקְחוּ עֵינֵיכֶם וִהְיִיתֶם כֵּאלֹהִים יֹדְעֵי טוֹב וָרָע) "בראשית ג', ה').  כלומר, הנחש רוצה שהם לא יגבילו את עצמם, ויאכלו מכל עצי הגן, שהיו כמו אלוקים בלתי מוגבלים. אבל אלוקות היא דווקא צמצום. השם "אלוקים" מסמל את מידת הדין, את ספירת גבורה אשר משמעותה היא הצבת הגבולות ויצירת צמצום.

 

טיפול DBT

DBT הינו טיפול דיאלקטי התנהגותי. הטיפול התפתח מתוך גישת הטיפול הקוגניטיבית התנהגותית (CBT). דיאלקטיקה הינה היכולת לשאת הפכים. לדוגמא: להבין שאני יכולה בו זמנית לכעוס ולאהוב את ילדי, לרצות להיות עצמאית ומצד שני גם לרצות לקבל סיוע, לקבל את עצמי על כל המגרעות שלי ומצד שני לרצות להתפתח ולהתקדם, לקבל את זה שבאותו זמן יש בי עצב ושמחה, הרצון להשתלט על רגשותי וגם להיות מסוגלת לפרוק אותם. כל אלה הם דוגמאות שלכאורה סותרות, אך למעשה יכולות להתקיים בי יחדיו.

המטרה בטיפול DBT היא למצוא את שביל הזהב, בתוך הניגודים שיש בי ובסביבתי. לפתח היכולת לקבל את הסתירות שקיימות בי ובסביבה. ההבנה הזו, מאפשרת לפתח חשיבה גמישה. המודעות לכך שאני יכולה להיות גם וגם, המסוגלות להכיל הפכים, משחררת, מאפשרת לשמוח בתוך הקושי והצמצום. הטיפול נועד לסייע לאנשים שחווים קשיים בוויסות ריגשי, ביחסים בינאישיים ונמצא יעיל בהפחתת ניסיונות התאבדות. אחד הכלים שנלמדים בשיטה נקראת "קשיבות".

 

קשיבות

קשיבות היא אחד הכלים שעליהם מתבסס טיפול DBT. משמעותה להיות קשוב לרגע הנוכחי, או במילים אחרות, לחיות את החיים בעיניים פתוחות. כיוון שאנחנו חיים בעולם מלא גירויים, לאנשים יש נטייה להיות מוסחים, לא מרוכזים במה שקורה. לפעול מתוך אוטומט ולפספס דברים שקורים סביבנו. המטרה בקשיבות היא לפעול מתוך מודעות, התמקדות וקבלה של מה שקורה סביבנו. ללא ניסיון לשפוט או לשנות את המציאות, אלא לקבל אותה כמו שהיא. להתבונן בה מקרוב, לחוות את החיים במלואם.

כיצד נעשה זאת? ננסה להתמקד בדבר אחד בלבד. למשל ניקח פרי. נפנה את כל תשומת הלב אליו. נתבונן בו ונתאר אותו במילים. ללא שיפוטיות של מגעיל או טעים, אלא בצורה אובייקטיבית. יש לו צבע... הטעם שלו... הריח שלו... התחושה שלו ביד (קשה, רך, מחוספס, חלק)... כעט נטעם אותו. איך המרקם שלו בפה? נלעס את החתיכה כ-15 לעיסות לפני שנבלע. איך הטעם מרגיש? האם אני מגלה דברים חדשים על הפרי? האם יש דברים שמפתיעים אותי באכילה הזו? 

לאחר שתרגלנו קשיבות באכילה, נוכל להתבונן באותו אופן גם על המציאות. במקום לשפוט את הבית, למשל להגיד שהוא "מבולגן", נוכל לתאר מה אנחנו רואים: יש מספר מסוים של חפצים על הרצפה, יש לכלוך באזור ספציפי, וכדומה... התבוננות תיאורית על המציאות מאפשרת מרחק מהחוויה, נותנת פרספקטיבה רחבה ומאפשרת להתבונן על המציאות בזווית חדשה, זווית שמעודדת בחירה. זאת המציאות. כעת, איך אני בוחרת להגיב אליה? המודעות והבחירה מחזירים אלי את השליטה ויוצרים שמחה.

שירה פולון, M.A., מתמחה בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי(CBT) .

תגיות:פיתוח האישיותDBT

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה