יהודה אייזיקוביץ

חדשות 12 מכתיבים נרטיב שטחי וחד-ממדי: השקר מאחורי "האנוסים החרדים"

השימוש בביטוי "אנוסים" מנסה להנחיל נרטיב שקרי ודמיוני. ובכלל, מה לגבי תופעת היהודים שחזרו בתשובה ונאלצים להסתיר את עובדת היותם מקיימי מצוות כדי שלא יבולע להם מסביבתם? יהודה אייזיקוביץ בטור חדש

(תמונה: shutterstock)(תמונה: shutterstock)
אא

לפני כעשור, איש התקשורת אמנון לוי הביא בתוכניתו "פנים אמיתיות" בערוץ 10 את סיפורם של "האנוסים החרדים". בכתבה הוצג סיפור חייהם הכפולים של נשים וגברים, שכלפי חוץ נראים כחרדים אולם במחשכים מנהלים אורח חיים חילוני.

על פי אמנון לוי, מדובר בתופעה שמקיפה אלפי חרדים שכביכול איבדו את אמונתם ומאסו באורח חייהם, והיו רוצים לאמץ באופן גלוי אורח חיים חילוני, אך כדי לא לשלם את מחיר הנטישה הם מעדיפים לנהל אורח חיים כפול – "כמו בזמן האינקוויזיציה בספרד...", כפי שהסביר לוי במופת של קיצוניות לא מודעת לעצמה.

מאז שידור הכתבה חלפו כמעט 10 שנים, והנה שוב חוזר הניגון. במהדורה המרכזית בחדשות 12 שודרה השבוע כתבה תחת הכותרת "חרדים במסכה", שהיא כמעט העתק מדויק לזו ששידר אמנון לוי. גם כאן הכתב מלווה דמויות מטושטשות שמציגות כיצד מתבצע המעבר בין העולם החרדי לחילוני וחזרה, ומביא את סיפורן על ההתמודדות עם החיים הכפולים. גם בכתבה הזאת מציין הכתב שמדובר בתופעה שמקיפה עשרות אלפי חרדים.

הבחירה של העורכים בחדשות 12 להביא סיפור על העולם החרדי היא טבעית ומובנת – זה כבר לא סוד שדמויות בעלי חזות חרדית על המסך מביאות רייטינג נאה. גם ההחלטה לשדר כתבה שממחזרת כמעט במדויק כתבה שכבר שודרה בעבר – גם את זה אפשר להבין; כך מקובל בעולם התקשורת כאשר חולף די זמן מאז שודרה הכתבה הקודמת.

אך מה שמאוד צורם בכתבות הללו הוא השימוש בכינוי "אנוסים", שחוזר על עצמו שוב ושוב לאורכן. איך אפשר שלא להתקומם מול שיבוש מעוות שכזה של מושג היסטורי, שנוצר בהקשר שונה לחלוטין באחד הפרקים הקודרים בתולדות העם היהודי? אנוסי ספרד כונו כך כיוון שנאלצו לחיות חיים כפולים מאחורי מסכות רק בשביל להמשיך במסירות נפש בלתי נתפסת לקיים את מצוות התורה. איך, אם כך, ניתן להצמיד את אותו הכינוי לאנשים שמנהלים חיים כפולים רק כדי לפרוק מעליהם עול תורה ומצוות?! ומעבר לזה, הניסיון הנלעג הזה לדמות את היוצאים בשאלה, שעושים ככל העולה בדעתם מתוך בחירה, למצבם של אנוסי ספרד שאולצו תחת איום של מוות בשריפהובאינקוויזיציה להסתיר את יהדותם, הוא מקומם ובלתי מתקבל על הדעת.

 

מה לגבי החוזרים בתשובה שנאלצים להסתתר?

ובכלל, מה העניין המיוחד שעורכי הכתבות בערוצי הטלוויזיה הכלליים מוצאים דווקא ביוצאים בשאלה, וכי הם היחידים בחברה הישראלית שמתמודדים עם קשיים מול משפחתם וסביבתם? מה לגבי אלפי ישראלים המכונים "בעלי הכיפות השקופות" – אותם יהודים שחזרו בתשובה, ואשר נאלצים להסתיר את עובדת היותם מקיימי מצוות כדי שלא יבולע להם מסביבתם? האם הם לא ראויים לכתבות שיביאו את סיפורם הקשה ויחשפו בפני הצופים את אומץ ליבם של אותם "אנוסים חילונים"?

אלא מה, יוצרי הכתבות הללו מונעים מתוך תפיסת עולמם החילונית ולעיתים האנטי-חרדית, והם מבקשים להנחיל אותה לצופיהם. באמצעות שימוש במושגים היסטוריים תמימים לכאורה הם מבקשים לקבע בתודעתם של צרכני התקשורת, מבלי שהם אפילו מודעים לכך, מי הם הטובים ומי הרעים. כך, מבלי משים, הופכים אלה המבקשים לחיות אורח חיים חילוני לאנוסים אומללים ואת החרדים כאינקוויזיטורים מרושעים, תוך כדי הפרחת מספרים כאילו מדובר בסיפורם הכאוב של אלפי או עשרות אלפי אומללים. בדרך זו הם מייצרים את הנרטיב הרצוי מבחינתם, שמאדיר את החילוניות תוך כדי השחרת דמותם של החרדים.

בערוצי הטלוויזיה הכלליים ימשיכו ככל הנראה לייצר ולמחזר כתבות על הנכשלים בדרך, כדי לזנב באורח החיים של שומרי המצוות. אך בדיוק בשביל זה אנחנו כאן, כדי להסיר את המסכות ולחשוף את האמת.

תגיות:החברה החרדיתהתקשורת הישראליתיהודה אייזיקוביץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה