חדשות יהדות

עדות בת 450 שנה: זה המכתב שנשלח לאר”י הקדוש, ומה כתוב בו?

המקובל האר"י הקדוש חי בארץ ישראל ובמצרים לפני 450 שנה, והיה בעל השפעה רבה על בני דורו – ועד ימינו אנו. בימים אלו חושפת הספריה הלאומית מכתב עתיק שנשלח לגדול המקובלים

  • כ"א שבט התשפ"ב
(צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)(צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)
אא

האר"י הקדוש, רבי יצחק לוריא אשכנז, חי בצפת לפני 450 שנה, ונחשב לאחד המקובלים החשובים ביותר בהיסטוריה היהודית. האר"י לא כתב את שיטתו הקבלית, וכדי להבין את תפיסת עולמו יש להתבסס על כתביו של תלמידיו, אשר אחד הגדולים שבהם, שכתב את תורת רבו, הוא רבי חיים ויטאל.

הבוקר (ראשון) חשפה הספרייה הלאומית עדות חדשה מיד ראשונה אודות חייו של האר"י בארץ ישראל ובמצרים. מדובר במכתב קרוע וחלקי שנשלח לאר"י הקדוש, שחי באותה תקופה במצרים. את המכתב שלח אדם בשם 'דוד' לאר"י, ובו הוא מבקש ממנו לתמוך בשד"ר (שלוחא דרבנן), אשר נשלח מצפת לגייס כספים ליהודי ארץ ישראל מקהילות ישראל בתפוצות. מכתב זה מחזק את הידיעה שהאר"י, שאת כל חייו הקדיש לתורת הקבלה והסוד, היה דמות משמעותית ובעלת השפעה רבה על בני דורו.

המכתב, שנמצא בספרייה הלאומית, נשמר בצורה ייחודית אף שנכתב עוד בימי המאה ה-16 הוא שימש חומר גלם ליצירת כריכה לספר אחר. בעבר, לפני המצאת הקרטון, כורכי ספרים, יהודים ולא יהודים כאחד, היו לוקחים דפים וספרים בלויים, מנייר או מקלף, ומדביקים יחד שכבות על גבי שכבות כדי ליצור חומר קשיח יותר לצורך כריכת ספרים.

המכתב שהתגלה (קרדיט: הספרייה הלאומית)המכתב שהתגלה (קרדיט: הספרייה הלאומית)

איך מתקנים איסור כרת על פי האר"י הקדוש? הרב זמיר כהן:

הספרייה הלאומית החליטה לפרסם את המכתב העתיק לזכרו של האספן הירושלמי עזרא גורדצקי ז”ל, שעסק בחייו בעבודת נמלים של פירוק הכריכות העתיקות וחשיפת האוצרות שבתוכן. הוא היה נוהג להגיע לספרייה לעיתים קרובות כדי לתרום את דפי האוספים. לפני שנה נפטר גורדצקי לאחר שחלה בנגיף הקורונה. המסמך הוא מהמציאות החשובות והנדירות שתרם.

ד”ר יואל פינקלמן, אוצר אוסף היהדות בספרייה הלאומית מציין כי: “מכתב זה, שערכו לא יסולא בפז, הוא חלק מהאוספים יקרי הערך ומהאוצרות הבלומים המוחזקים בידי הספרייה הלאומית, המהווה מקור ידע לאומי להיסטוריה היהודית של מדינת ישראל. המכתב, שנשמר בצורה ייחודית בין כריכות ספרים ישנים, הוא בגדר גילוי משמעותי על השפעתו של האר”י ז”ל לא רק בתחום הקבלה, אלא גם בענייני העולם הזה”.

הרב זמיר כהן - גלגולי נשמות על פי האר"י הקדוש:

הרב קנייבסקי בסיפור מופלא על האר"י הקדוש

מה לעשות בשעת מגיפה? אלו דברי האר"י הקדוש

תגיות:מכתבהארי הקדו"ש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה