פיתוח האישיות

מהו הסוד הרוחני שבאמצעותו ניתן להגשים חלומות? מפתח הקסם נחשף

מהו ההסבר שמסתתר מאחורי הקלעים, כשמדברים על כוחה של מחשבה? ואיך בדיוק מחשבה חיובית יכולה להוביל למילוי משאלות ליבנו? מתוך ספרה החדש של שולי שמואלי – "מחשבה יוצרת מציאות"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ביציאת מצרים יצא עם ישראל למדבר השומם, תוך כדי בריחה מחיל פרעה שרדף אחריהם. בשלב מסוים הם הגיעו לשפת ים-סוף כשמאחוריהם המצרים. הם עמדו חסרי אונים למול המציאות הנראית לנגד עיניהם: הים מלפנים והמצרים מאחור. המדרש מכילתא דרשב"י בפרשת בשלח אומר, כי עם ישראל נחלק לארבע כתות.

אחת אמרה: נחזור למצרים ונכנע.

שניה אמרה: נכנס לים ונמות.

שלישית אמרה: נלחם נגד המצרים.

רביעית אמרה: נצעק צעקות גדולות כנגד המצרים, ואולי הם ייבהלו ויברחו.

המשותף לכולם היה חוסר אמונה שה' יוכל להושיע אותם ממצב זה.

משה רבנו עשה את מה שיהודי עושה בעת צרה - תפילה וזעקה לבורא עולם, אך בורא עולם משיב לו: "מה תצעק אלי?". בורא עולם אומר למשה רבנו דבר שלכאורה מפתיע, הוא אומר לו לא להתפלל אליו. בורא עולם לא רוצה את התפילה.

נשאלת השאלה: מדוע ה' לא רוצה את תפילתו של משה רבנו להצלת עם ישראל? עם ישראל נמצא במצב סכנה, וכעת ה' רוצה מהם דבר גדול יותר מתפילה. מה יותר גדול מכוח התפילה?

כוח האמונה.

אומר ה"אור החיים": "'מה תצעק אלי', קשה. ולמול מי יצעק אם לא לד' אלוקיו, ובפרט בעת צרה... אכן יתבאר העניין על פי מאמרם ז"ל (הזוהר, חלק ב', ק"ע), שישראל היו נתונין בדין... והן אמת כי חפץ ד' לצדק ישראל, אבל אין כוח ברחמים לצד מעשיהם כנזכר, אשר על כן אמר למשה תשובה ניצחת, 'מה תצעק אלי', פרוש כי אין הדבר תלוי בידו, הגם שאני חפץ עשות נס, כיון שהם אינם ראויים, מדת הדין מונעת, ואין כוח ברחמים כנגד מדת הדין המונעת. ואמר אליו 'דבר אל בני ישראל' - פרוש: זאת העצה היעוצה להגביר צד החסד והרחמים, 'דבר אל בני ישראל', ויתעצמו באמונה בכל לבם, ויסעו אל הים קודם שיחלק על סמך הביטחון, כי אני אעשה להם נס, ובאמצעות זה תתגבר הרחמים".

באותה עת היו עם ישראל עובדי עבודה זרה, וכיוון שמצבם הרוחני היה כה שפל וירוד, היה עליהם קטרוג גדול בשמים המונע את הצלתם. מידת הדין קטרגה על העם, שאין להם זכויות לכך שייעשה להם נס וייבקע הים עבורם. לא היה די כוח במידת הרחמים כדי לתת לעם כזאת ישועה, שמעל לגדר הטבע. לכן, אומר הקב"ה למשה רבנו שבכדי שכח מידת הרחמים והחסד יגבר והעם יזכה לישועה, הם זקוקים לזכות גדולה שתעמוד להם לסנגוריה - הם צריכים להוכיח את אמונתם בישועת ה'. כדי שיהיה ניתן לתת ישועה לעם ישראל, יהיה עליהם להתחזק בכל לבם באמונה בישועת ה', ובזכות שכר הביטחון מידת הרחמים תגבר, וה' יוכל לעשות להם נס ולבקוע את הים.

בורא עולם ממשיך ואומר למשה רבנו: "דבר אל בני ישראל ויסעו" (שמות י"ד, ט"ו). ה' אומר למשה רבנו שאם עם ישראל ייכנס לים טרם קריעתו, ויוכיח על ידי כך את אמונתו בו, אז הוא יושיע אותם.

בני ישראל נכנסים לים-סוף. הם הולכים והולכים בתוך הים... בשלב מסוים מי הים כבר מגיעים לגובה האף. בני ישראל מפגינים את כוח ביטחונם בישועת ה', ובשכר הביטחון ה' מושיע אותם וקורע את ים-סוף. בזכות הביטחון שלהם בישועה, הם זכו לישועה.

מכאן למדנו דבר עוצמתי ונפלא: כשאנו זקוקים לישועה, הדבר הגדול ביותר שנוכל לעשות יהיה להתמלא בביטחון שישועת ה' אכן תתרחש. נתחיל להרגיש ולנהוג בהתאם, ממש כאילו הודיעו לנו על הישועה. ממש כמו בני ישראל, שנכנסו לים לפני שהוא נבקע, מתוך ביטחון וידיעה שהישועה תגיע.

על שני דברים נאמר שהם קשים כקריעת ים-סוף: "קשים מזונותיו של אדם כקריעת ים סוף" (פסחים, דף קיח עמ' א'), ו-"קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף" (סוטה, דף ב עמ' א'). נשאלת השאלה: מדוע נאמר על זיווג ופרנסה שהם דברים הקשים לקב"ה? היש דבר שהוא קשה עבור בורא עולם?!

הכוונה שעומדת מאחורי הדברים היא, שדווקא בשני תחומים אלה, לעיתים האדם נכנס למצב של חוסר אמונה. לעיתים אדם עלול להאמין שהוא לא יצליח להתחתן, או שלא יצליח למצוא פרנסה טובה, ובגלל חוסר האמונה הוא במו ידיו מונע מהקב"ה להוריד אליו את השפע. אם האדם לא מאמין בישועת ה', ה' כביכול לא יכול להוריד אליו את השפע. זוהי הקבלה למה שהיה בקריעת ים-סוף: הקב"ה כביכול לא יכול היה לקרוע את הים ולהושיע את בני ישראל, עד שהם יוכיחו את אמונתם בו. רק כשהאדם מאמין באמונה מוחלטת ושלמה, הוא יכול לקבל. כשיהודי חש ביטחון בה' הוא גורם במעשה זה להתעוררות עליונה ולמשיכת ישועת ה' עליו.

מתוך ספרה החדש של שולי שמואלי "מחשבה יוצרת מציאות – כוחה של מחשבה בהתבסס על מקורות ביהדות ומחקריים מדעיים, בליווי הדרכה לשיפור איכות חיינו והגשמת משאלות ליבנו". לרכישה היכנסו להידברות שופס או חייגו: 073-222-1250

* הספר זכה להסכמותיהם של הרב ישראל גנס, ראש ישיבת "קול תורה" לצעירים ורב קהילות בשכונת בית וגן בירושלים, והרב שלמה ידידיה זעפראני, נשיא קהילות "עמלי התורה" ואב בית דין וראש כולל "כתר תורה".

קראו גם:

שולי שמואלי על ספרה החדש: "למי שרוצה לגלות על הסודות הרוחניים שמנהלים את חיינו"

תגיות:מחשבהפיתוח האישיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה