כתבות מגזין

70 שאלות קשות, גרסת הבימאי: מאחורי הקלעים של הסמינר הדיגיטלי הראשון

"ידעתי שזו תהיה משימה אדירה ותובענית, אך עוד לא הבנתי למה הכנסתי את עצמי": דרור יהב, הכותב הראשי באתר "70 שאלות קשות ביהדות", משרטט את הדרך – מאותו סיעור מוחות ב-2019 עד להשקת האתר החדש

  • י"ט חשון התשפ"ב
אא

היה זה יום קיץ חם ולח בשנת 2019. הוזמנתי לישיבה בחדר הישיבות הגדול במשרדי הידברות, שם התאספו מספר כותבים וכותבות מוכשרים לסיעור מוחות על המיזם החדש מבית הידברות – הסמינר הדיגיטלי הראשון בעולם.

את ההזמנה לפגישה קיבלתי זמן קצר קודם לכן מדודו כהן, עורך אתר הידברות, שכדרכו קם בבוקר עם רעיון בראש והלך על זה בכל הכוח. הידברות הוא ארגון הקירוב היהודי הגדול בעולם, ויש לו סגנון ודרך משלו. דודו חש שיש אנשים מסוימים הרחוקים מיהדותם וזקוקים לרוח אחרת על מנת להתחבר ליהדות במקום בו הם נמצאים.

סמוך לפגישה יצא לאור ספרי "רק מתעניין: יהדות בקצב שלך", שמיועד להנגיש את היהדות בדיוק לאוכלוסייה הזו. אם כי, מהר מאוד התברר לי ששאלות אמוניות מטרידות את כולם: באחד הימים הבאתי את הטיוטה של הספר לבית הכנסת, אליו הגיעו מדי פעם אברכים ותיקים מחסידות מפורסמת. ראיתי אחד מהם מדפדף בספר, ואמרתי לו בהלצה: "אתה יודע, זה לא מיועד לאנשים כמוך..." הוא בתגובה הביט בי ואמר ברצינות: "באמת?! ומה אתה חושב, שאני יודע את כל הדברים שכתובים כאן?..." כך הבנתי שגם אנשים שגדלו בחינוך דתי ואפילו חרדי לא תמיד מרגישים שקיבלו מענה לכל השאלות המטרידות אותם בתחום האמוני. לכן השתדלנו שהאתר '70 שאלות קשות ביהדות' ייתן מענה לכל מי שסקרן ורוצה לדעת עוד.

לאחר הפגישה דודו הציע לי להתמנות לכותב הראשי של הפרויקט. ידעתי שזו תהיה משימה אדירה ותובענית, אך עוד לא הבנתי למה הכנסתי את עצמי...

בשלב הראשון, לאחר שהגדרנו היטב את קהל היעד, היינו צריכים להחליט מהן שבעים השאלות הקשות ביותר ביהדות. זו אולי נשמעת משימה קלה, כי לכל אחד מאיתנו יש המון שאלות על היהדות. אך בשלב מסוים הרגשנו שהמאגר מתחיל למצות את עצמו. ביקשנו מקהל הקוראים של הידברות לשמוע מה השאלות שלהם, אך השתדלנו להימנע מחזרתיות וממיקוד יתר. ביקשנו להקיף עד כמה שאפשר את מגוון הנושאים והתחומים שמטרידים את האדם הלא-דתי בקשר ליהדות.

 

שעות ארוכות של מחקר וכתיבה

לאחר גיבוש רשימת השאלות הראשונית עברנו למלאכה הקשה באמת: הכתיבה. העבודה על המיזם התחילה ממש לפני הסגר הראשון של תקופת הקורונה, ואילצה אותי להסתגר בחדר לשעות ארוכות של מחקר וכתיבה. לאחר שנכתבו כמה תשובות "פיילוט" העברנו אותן להתרשמות של גורמים נוספים בתחום הקירוב, אך אז התגלה דבר מעניין (ולא מפתיע במיוחד): כמספר הקוראים - כך היו מספר הדעות... חלק מאוד התחברו וחלק ביקרו קשות. עם זאת, היה ברור לצוות שזהו פרויקט שצריך לדבר בסגנון ובשפה קצת שונים מהשיח הרגיל בעולם הקירוב, על מנת להגיע לאותם אנשים שאינם מפגינים כל התעניינות ביהדות, לעת עתה.

נערכו כמה סבבים של כתיבה ועריכה מחודשת עד שהגענו לעמק השווה, ומכאן החלה העבודה לתפוס קצב. עבורי הייתה זו חוויה יוצאת דופן, שכן על כל שאלה כזו נדרשתי קודם כל לבצע מחקר רציני וארוך, שכלל קריאה של מגוון חומרים, מאמרים וספרים, ולא פעם גם התייעצות עם תלמידי חכמים ואפילו אנשי מקצוע. האם יש דרך אחת "נכונה" לענות לשאלה כמו "למה לה' אכפת מהמצוות שאני מקיים?" או "איפה אלוקים היה בשואה?". כנגזרת מאופי הפרויקט מצאתי את עצמי נמצא במרתון ארוך של מחקר אינטנסיבי וכתיבה מייגעת של הרבה טיוטות במשך כמה ימים בנושא מסוים, ואז עובר בחדות לשאלה הבאה. כך דילגתי באותו חודש מהתעמקות בארכיאולוגיה מצרית קדומה לשאלה איך אפשר להאמין במשהו שלא רואים, ומשאלה על מעמד הנשים ביהדות דילגתי חזרה לשאלות על צמחונות וטבעונות. זה היה מסע ארוך שנאסף בו חומר רב ומרתק, אך לא את הכל הצלחנו להכניס.

אתגר נוסף היה המשימה של כתיבת שיחות בווטסאפ. "ההקשבה" לשיחות ווטסאפ אישיות נותנת הצצה חשובה כיצד מתגלה השאלה בחיים עצמם, וגם מכניסה קצת צחוק וריגוש – לא דבר של מה בכך לאתר כל כך "רציני". בהתחלה חשבנו שהשיחות תתנהלנה רק בין רב לתלמיד, קונספט יחסית מוכר. אך מהר מאוד, כשהבנו שהז'אנר של התכתבויות מאפשר למעשה הרבה יותר מזה, מעיינות היצירתיות נפתחו וכך תוכלו למצוא בין המשתתפים בני משפחה, חברים, מפקח במשרד החינוך, רופא עיניים, מנחה בסדנת הורים, זוג רומנטי ואפילו שיחה בין דגים בים... לא תמיד היה קל לחשוב על דרך שתמחיש בשיחת ווטסאפ רעיונות כמו מוסריות ויהדות או איך יודעים שהתורה היא לא המצאה. לא פעם יצאתי להליכה בשכונה (אז עוד הייתה מגבלה של 100 מטר, זוכרים?), מתרכז בכל כוחי לחשוב על רעיון מוצלח שימחיש את השאלה בצורה מקורית.

תחום נוסף שעבדנו עליו היה איסוף סרטונים, הפניות למאמרים ואתרי אינטרנט אחרים וכמובן – סיפורים. שעות רבות הושקעו על ידי הצוות בתחום זה, על מנת לדייק ולהביא את החומר הרלוונטי והמעניין ביותר. אכן, לפי התגובות שאנו מקבלים נראה שהתוצאה אכן ממלאת את יעודה.

הפרויקט היה משותף לרבים וטובים. כאן המקום להודות לכל השותפים לפגישות, לסיעור המוחות, לכתיבה, לעריכה, להגהה, לעיצוב ולהקלדה, ובייחוד לשולי שמואלי שכתבה, ערכה וסייעה בהתייעצויות רבות, לרב ירון אשכנזי שדייק את האתר מבחינה הלכתית ותורנית, לחיים בניסטי מעצב האתר המוכשר וכמובן - לדודו כהן שניצח על הפרויקט כולו. תודה לרב זמיר כהן ודוד תופיק מנכ"ל ארגון הידברות שתמכו ועודדו לאורך כל הדרך, גם כשהעבודה התארכה והסתבכה. בעזרת השם נעשה ונצליח.

לאתר "70 שאלות קשות ביהדות" הקליקו כאן >>

תגיות:70 שאלותאתר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה