חרדים

חסידים, ליטאיים, דתיים לאומיים, ברסלב, חב"ד – מי צודק?

"אנו רואים שישנם הבדלים בין קבוצות שונות בכלל ישראל, כיצד נדע מי מהם צודק?", נשאל הרב אביגדור מילר זצ"ל, וזו התשובה שהשיב

(צילומים: shutterstock /פלאש 90)(צילומים: shutterstock /פלאש 90)
אא

"אנו רואים שישנם הבדלים בין קבוצות שונות בכלל ישראל, כיצד נדע מי מהם צודק?", נשאל הרב אביגדור מילר זצ"ל. הרב, מגדולי בעלי המחשבה בדור הקודם, השיב את התשובה הנפלאה הבאה: "כולם צודקים, וכולם טועים", משיב הרב מילר. "אין בעולם הזה אדם מושלם או קבוצה מושלמת. עלינו לחיות עם הידיעה שאנחנו בעצמינו איננו צודקים תמיד בכל דבר וענין, ועלינו לעשות כל שביכולתנו כדי להשתפר.

"אמנם איננו צריכים לאמץ את מה שכולם עושים, ועל כל אחד לנהוג לפי המנהגים וההנהגות של קהילתו בצורה הטובה ביותר, מכל מקום, על כל אחד לדעת שישנם דברים טובים מאוד שניתן ללמוד בכל מקום.

"במקום לומר: 'בקהילה פלונית מדברים באמצע התפילה, אז כנראה שזה לא כל כך גרוע', או: 'בבית הכנסת ההוא מתפללים מהר, אז גם אני יכול להתפלל מהר', ובכך ללקט מכל מקום את כל הדברים הלא נכונים - עליך ללקט את דוקא הדברים הטובים מכולם. לכך הם נועדו.

"אדם כזה יצליח בחיים. לכך נועדה מדת הקנאה", מסביר הרב מילר ומדגיש כי "קנאה" היא מלשון "קנין". "האדם צריך לקנא בדברים הטובים אותם הוא רואה, ובכך לקנות אותם: 'מדוע היהודי הזה מתפלל שמונה עשרה כל כך ארוך, ולא אני?', 'מדוע הוא הולך ללמוד בבית הכנסת בערב, ואילו אני מבזבז את הזמן?' על כל אחד לנסות לחטוף את כל הדברים הטובים שהוא רואה אצל אחרים.

"הקב“ה דורש מאתנו שלמות. שלמות המידות, שלמות של שליטה עצמית, ושלמות ההטבה לזולתנו. כל צורה של שלמות שיוכל האדם לחקות - עליו לחטוף. בכל פעם שהוא בא במגע עם אחרים, כאשר הוא רואה טוב בעולם, עליו לנסות להעתיק את הדבר הזה אל חייו. זוהי אחת מהתועלות העצומות בכך שיש בעם ישראל קהילות כה רבות ומגוונות", מסכם הרב מילר את דבריו.

העיתונאי דודו כהן והרב זמיר כהן בתוכנית שמעניקה תשובות לכל השאלות שלא היה לכם את מי לשאול, והפעם בנושאי מחלוקות וזרמים ביהדות. אלוקים הוא אחד, אם כך, מדוע ביהדות יש כל כך הרבה זרמים? איך נוצרו בכלל המחלוקות בתורה שבעל פה? מדוע יש הבדלי הלכות בין אשכנזים לספרדים? ומהו הזרם העדיף ביותר - חב"ד, ברסלב, חרדים או אולי משהו אחר?

תגיות:מגזריםאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה