נוער מתמודד

שעת מבחן: 7 טיפים למורים. על מס’ 3 אסור לכם לדלג

לעולם לא לתת ציון של 40% או 50%, אל תחזיר מבחן בלי מחמאות, תנהג כבוד בנכשלים: 7 טיפים לשעת מבחן

  • י"ז אלול התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המחנך הרב עמרם בינט מגיש בפנינו 7 רווחים ממבחנים בכתב. ביניהם: מחמאות, מחמאות, מחמאות – אל תחזיר לתלמיד מבחן בלי לפחות מחמאה אחת, תגיש לכל ילד את המבחן באופן אישי ותחליף איתו כמה מילים, ועוד.

1. "קודם כל ולפני הכל, המבחן בכתב מאפשר למורה להכיר את בני כיתתו, באופן פרטני. תקשיבו טוב: מורה שלא עושה מבחן בכתב לתלמידיו, לא מכיר את התלמידים שלו", פותח הרב בינט את דבריו.

"במבחן בעל פה יש כל כך הרבה משתנים שיכולים להשפיע על הציון, בכל מקרה שואלים את התלמיד רק שאלה אחת או שתיים, לפעמים הוא מתבייש לענות בגלל שהחברים שומעים, פעמים הצורה שבה אתה שואל אותו כבר גורמת לו לפקפק בעצמו ומכניסה בו פחד.

"מבחן בכתב יעזור לך לדעת לא רק איך התלמיד לצד שאר בני הכיתה, לא רק כמה הוא יודע לעומתם, לא רק אם הוא מתבייש לענות במבחן שנערך על ידי 'הבוחן' אחת לשבוע, ולא רק אם הוא יודע לענות בשטף ולהתנסח בבהירות. אלא גם… אם הוא יודע מה נלמד בכיתה בשבוע האחרון", מסביר הרב בינט.

2. "כשאתה מחזיר את המבחן לתלמידים, אתה יכול כמובן לחלק אותם לכל ילדי הכיתה בזה אחר זה, 'כמו לחמניות"', אומר הרב בינט, ומפתיע: "אבל מורה שרוצה להשקיע, יכול לתת לכל תלמיד את המבחן בפני עצמו, באופן פרטני, להחליף איתו כמה מילים על המבחן, על מצבו בכיתה. זה נותן הזדמנות נפלאה לייצר קשר חזק בין המורה לתלמיד, ורק בשביל זה שווה לעשות את המבחן מלכתחילה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

3. "מחמאות, מחמאות, מחמאות", מדגיש הרב בינט. "אין דבר כזה להחזיר לילד מבחן בלי שכתבת עליו לפחות מחמאה אחת. 'השקעת!', 'יגעת ומצאת!', 'התלהבתי מהניסוח השוטף שלך!', 'רואים על התשובות שלך שאתה יודע ללמוד!', אל תתקמצנו במחמאות. הילדים תמיד אוהבים לשמוע ולקרוא מחמאות, הם בודקים אותן, סופרים כל מילה, מתמוגגים מנחת. קודם כל זה פשוט חסד, למה לא לגמול חסד עם ילד? כל כך קשה לכתוב מחמאה? ובנוסף, המחמאות מייצרות אצל הילד רף גבוה יותר של שאיפות, הוא מרגיש שהוא חייב לעמוד בציפיות שמצפים ממנו, וזה משמש כמנוע צמיחה אדיר עבורו לכל ימי חייו.

הרב זמיר כהן - מה היעד בחינוך ילדים?

4. "מבחן גם נותן לך, המורה, הזדמנות לאפיין בצורה מיטבית את הבעיה של הילד, אם יש כזאת. אם יש לו בעיה עם כתיבה, או שאולי הוא לא יודע להתנסח, ואם הוא לא הבין היטב את הנלמד, צריך לבדוק איפה הוא נפל, ולהשוות לנפילות של השבועות הקודמים. באופן זה אפשר לזהות נקודות חלשות שצריך לחזק ולסייע לתלמיד.

5. "קשר עם ההורים", מונה הרב בינט מעלה נוספת שניתן להפיק ממבחן בכתב. "הורי הילד רואים את המבחן, הם צריכים לחתום עליו, הם רואים שהמורה החמיא לילד שלהם, הם מבינים שהילד חשוב לו, בפעם הבאה כשמורה יבקש מהם שיתוף פעולה הם יעשו את זה בשמחה, כי הם מבינים שהילד שלהם באמת חשוב לו. זאת תועלת עצומה שאפשר להשיג דרך המבחנים הכתובים.

6. "מראה בפניו של התלמיד", אומר הרב בינט, ומסביר: "הגמרא אומרת: 'טובה מרדות אחת בלבו של אדם יותר ממאה תוכחות'. לפעמים כשהילד יושב מול המבחן ומתקשה להשיב על השאלות, הוא מבין שהגיע הזמן להתחיל להשקיע יותר. זה שווה יותר מאלף גערות וצעקות שיצעקו עליו.

7. "גם אם ילד נכשל במבחן, צריך לנהוג בו כבוד. אני לא כותב לילדים אף פעם שהציון שלהם 40 או 50 אחוז. במקום זה אני אכתוב: 'בעזרת ה', בשבוע הבא תדע טוב יותר', או 'רואים שהיית עייף השבוע, אני בטוח בשבוע הבא בעז'ה יהיה שבוע מוצלח יותר עבורך'.

אבל זה רק בתנאי שהילד באמת מסוגל להגיע לציון טוב יותר. אין שום עניין ויש איסור חמור לענות ילד שלא מסוגל להגיע לציון גבוה יותר. הוא לא אשם שהקב"ה ברא אותו עם יכולות חלשות יותר.

"גם אם ילד ענה תשובה לא נכונה, לא חייבים לסמן לו 'איקס'. זה משפיל. אפשר לעשות פס ישר ליד התשובה הזאת. הילד יבין היטב שהתשובה לא נכונה ומצד שני לא ירגיש ש'שמו עליו איקס'. חשוב לכבד כל אדם, ובכלל זה אנחנו צריכים לכבד גם את התלמידים שלנו", מסיים הרב בינט את דבריו.

הרב זמיר כהן - בחירת מקום לימודים לילד:

 

תגיות:מוריםטיפיםחינוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה