השבת שלי

טיפים לאורחים ומתארחים: השבת של עו"ד אסתי וייסלר - בהגן

תפריטים פולניים בכל בית, תפילת שבת בבית הכנסת, עצות לאורחים טובים וטיפים למארחים: אסתי וייסלר - בהגן, עורכת דין, עובדת סוציאלית ומגשרת מספרת על השבת שלה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מהי השבת בשבילך?

"שבת בשבילי היא תחנת דלק. במשך השבוע אני עסוקה וטרודה מאד סביב העבודה והלקוחות. כמעט ולא נותר לי זמן פנוי לעצמי במשך השבוע. שבת היא הזמן שלי בו אני יכולה ללכת לבית הכנסת, לקרוא תהלים, ואפילו לקרוא עיתון. במשך השבוע אני אוספת את כל המגזינים ושומרת לי לשבת. השבת היא גם תחנת דלק שבה אני יכולה לנשום. לחשוב בשקט. לנוח... זה גם הזמן שלי לפגוש את בני המשפחה הרחוקה. אנו מתארחים בשבת ואני רואה את אלו שלא ראיתי כל השבוע".

זיכרון ילדות משבת

"יש לי זיכרון ילדות מתוק מהשבתות בהיותי ילדה. גרנו סמוך להוריו של אבי ובסעודת שבת ביום נהגנו 'לעבור דירה' ולהצטרף לאכילת הטשולנט אצל סבי וסבתי. סבתי ע"ה, כפולניה מסורה, בשלה אוכל טעים במיוחד לכבוד שבת, בלי צורך בכל הקשקושים של היום. היה לה סיר אמייל מיוחד וחיתוך מיוחד לבצל. עד עכשיו אני מתרפקת על הקרנצ'יות של תפוחי האדמה שלה. היא לא השתמשה בכל החומרים המתועשים ויצאו לה מאכלים שלא מביישים שפים".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת, ומה זה כולל?

"ההכנות שלי לשבת מתחילות לכל המאוחר ביום רביעי, וזה כולל ניקיון וכביסות. אני מעדיפה להתחיל בניקיון למרות שעד שבת אני אצטרך לנקות שוב, כדי לא להשאיר מדי הרבה עבודה ליום שישי. מבחינתי יום שישי הוא סוג של יום חופש ומיועד להכנסת השבת ברוגע. גם בענייני עבודה אני מעדיפה לא להתעסק כלל ביום ששי. בדיוק בשבוע שעבר לקוחה התקשרה אלי בבהילות וביקשה ייעוץ דחוף בעל השפעה קריטית על הזכויות שלה להמשך. הבנתי את הדחיפות והתחלנו לשוחח. ואז ראיתי כי העניין מורכב מדי בשביל שיחה קצרה, ואצטרך להקדיש לכך חשיבה רבה, ועצרתי. לא רציתי להיכנס לשבת טרודה. הסברתי לה כי לתחושתי לא נכון להמשיך ולהתעסק בכך בערב שבת, והעניין סובל דיחוי עד מוצאי שבת. סיכמנו שנמשיך ונשוחח במוצאי שבת, למרות שגם אז זהו לא זמן עבודה רגיל אצלי, אלא זמן שמוקדש למשפחה. והעיקר, בקשתי ממנה שלא אני ולא היא נחשוב על העניין בשבת. ברוך ה' הדחייה הקצרה לא הזיקה במאומה, ומי יודע אולי זכות השבת רק הועילה לנו, ועד יום ראשון בלילה היא כבר קבלה ממני מסמך והענין סודר.

"ואומנם, חשוב לי מאד שיום שישי יהיה פנוי להכניס את השבת בנחת, ולכן את הניקיון המורכב אני עורכת ביום רביעי, וביום שישי נשאר לי רק להעביר ניגובים פה ושם.

"גם את הקניות אני עורכת בדרך כלל ביום רביעי ולא שוכחת לעבור בחנות הפיצוחים. אם קרה ושכחתי ברביעי את חנות הפיצוחים, הגיחה לשם תמתין ליום שישי כי ביום חמישי אני במטבח. כשאני מסיימת לעבוד בערבו של יום חמישי אני נכנסת למטבח ופותחת את יום הבישולים בהכנת הסלטים. ראשית כל, עומדת ומקלפת ערימת ירקות. אלו ישמשו חלקם לסלטים וחלקם לפשטידות. רק כשהסלטים יהיו ארוזים בקופסאות שלהם, שאר התבשילים יקבלו את תשומת הלב שלהם.

"דרך אגב, לא תמיד אני מבשלת הכול לשבת, זאת מפני שאני מתארחת לא מעט בשבתות. אני גרה בדירה עם מטבח קטן, ולא קל להתחיל להתקשקש עם מיקסר וכלים כשאין מקום. אם הייתי רוצה הייתי מסתדרת, אבל בשלב זה נחמד לנו להתארח מפעם לפעם. אני אוהבת להכיר מטבחים ומאכלים ולהחליף מתכונים, ומנצלת את השבתות להכיר את בני המשפחה בצד של בעלי וגם לפגוש את בני המשפחה מהצד שלי. ברוך ה' מזמינים אותנו הרבה, ואנו מחלקים את הסעודות בין המארחים היקרים, ולא שוכחים להשאיר לנו גם סעודות פרטיות בבית. אך גם אז לא תמיד נותר לי מה לבשל, כי חמותי המסורה דואגת לפנק ולשלוח לנו את מאכלי השבת, כאילו זה מובן מאליו. באופן אישי אני מעדיפה גם לטרוח בעצמי לכבוד שבת ולכן חלק מהאמכלים יצאו מהמטבח שלי...

"בתחילה, כשראיתי שאנו מתארחים לעתים כל כך קרובות, זה קצת תסכל אותי כי אני אוהבת את המטבח ואוהבת לבשל לכבוד שבת. אולם מצאתי דרך להתמודד עם זה: כשהמארחים מאפשרים לי, אני מביאה איתי חלק מהמאכלים לסעודה. בדרך כלל אלו יהיו סלטים ממתכונים שאלתרתי. כך אני לא באה למארחים בידיים ריקות וגם לא מוותרת על הזכות וההנאה להכין לכבוד שבת".

תארי את התפריט השבתי שלכם.

"תפריט השבת אצלינו די מסורתי: סלטים לצד דגים בלילה וביום. לאחר מכן בלילה אוכלים מרק עוף בתוספת אטריות /קניידלך ולפעמים גם ארבעס ובובעס (גרגרי חומוס ושעועית מתובלים). בליל שבת המנה העיקרית היא עוף או בקר ולקינוח פירות או גלידה. בשבת ביום מצטרף סלט ביצים לתפריט לצד החמין המסורתי. מה שמעניין בתפריט הנ"ל הוא, ש זה התפריט בבית שלנו וגם בדרך כלל בבית מארחינו... איכשהו יצא שכל מארחינו באים מאותה קהילה וכמעט תמיד התפריט הוא פולני מסורתי".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"אני אוהבת לערוך שולחן שבת מכובד עם כלים יפים ומפיות תואמות. גם בשבתות שאנו מתארחים תמיד אערוך שולחן שבת בבית, בשביל כבוד השבת והאווירה. בשבת הראשונה שאכלנו בבית, הדבר נפל עלי די בהפתעה, ואני רצתי לאימא שלי ביום שישי להשאיל ממנה כוסות יפות ומפיות... היה לי חשוב שהשולחן יהיה ערוך באופן מכובד. בתחילה השתמשנו פה ושם בכלים חד פעמיים, אבל אחר כך עברתי לשילוב של כלים אמתיים, הרגשתי שזה נותן מראה אחר ויפה בהרבה לשולחן שבת, והשבת מספיק חשובה בשביל להדיח את הכלים לכבודה. קניתי גם מפה מיוחדת לשולחן, וגם היא מוסיפה רבות לנוי השבת".

מה החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"החלק האהוב עלי בשבת הוא מנוחת הנפש והעצירה ממרוץ העבודה השוטפת. אין טלפונים של לקוחות. אין קריאות חירום ללוות תיק בבית המשפט, ולא בקשות בהולות לייעוץ דחוף בענייני העסק. הזמן שלי פנוי, ואני יכולה להרשות לעצמי ליהנות בביתי הפרטי, וגם לבקר את בני המשפחה שמרביתם גרים סמוך אלינו ובמרחק הליכה. אני בהחלט מנצלת את השבת כדי להנות מהמשפחה המורחבת מה שלא כל כך מתאפשר במשך השבוע".

האם יש שינויים בשולחן שבת שעשיתם בעקבות הקורונה?

"בעקבות הקורונה אני מעריכה יותר את האפשרות להתארח ו/או לארח. זו הסיבה שאני מנצלת את השבתות למפגש עם בני המשפחה. כזכור בתקופת הקורונה היינו איש וביתו לבדם, וזה הזמן להודות להקב"ה על המשפחה".

כאורחת בעלת וותק בהתארחות, האם יש לך טיפים לאורחים טובים?

"אכן, יש כל מיני פרטים קטנים שיכולים לעזור לנו להיות אורחים טובים יותר", אומרת אסתי ומפרטת:

* התנדבו להביא איתכם חלק מהמאכלים.

* הציעו כמה אופציות, לא תמיד המארחים רוצים עוגה או סלט. חשבו מה יכול לפנק אותם ולשמח אותם. יתכן שאם תביאו חלות ממאפייה מיוחדת שיש ליד ביתכם, המארחים ישמחו וייהנו, ואולי שקית פופקורן טרי תשמח את הילדים שלהם.

* גם אם אומרים לכם לא להביא אוכל, יש סיכוי גדול שעזרה בקניות תוכל להיות במקום.

* דרך אגב, כדאי להביא איתכם מעט עוגות או ממתקים ולהשאיר אצלכם בחדר (בתנאי שאצל המארח מקובל לאכול בחדרים), כך ליתר ביטחון, יש לכם משהו זמין לאכול בלי להכביד על המארחים בבקשות.

* חשוב להשתתף בשיחה ולא להתעלם ולהתכנס בעצמנו.

* עזרו בהגשת האוכל. גם אם לא נותנים לך לעזור בפועל, לא לשכוח לקום ולהציע עזרה בכנות.

* העזרה יכולה להתבטא גם בהרמת התינוק על הידיים כדי שאימו המארחת תוכל לקום וליטול ידיים.

* אל תשכחו להיות סבלניים אל ילדי המארחים, ולתת להם תשומת לב.

* החמיאו על האוכל.

* אל תהיו מפונקים. גם אם יש מאכל שאתם ממש לא מסוגלים לאכול אמרו זאת בחיוך ובהבלעה, ואל תעשו מכך עסק.

* היו ערניים לתחושתה של המארחת, ושימו לב לא ליצור אצלה אי נעימות. אם אתם יודעים מראש על מאכל או תבלין מסוים שאתם בשום אופן לא יכולים לאכול, יתכן שכדאי פשוט לבקש זאת מראש בעדינות. 'יש לי בעיה עם תבלין X, בבקשה אם אפשר לא להכניס אותו בכל המאכלים', וכך לפתור מצב מביך בו אתם לא טועמים מאף מאכל בשולחן. כך גם אם יש מגבלה בריאותית מסוימת, כמו אכילת סוכר, עדיף לומר זאת לפני האירוח בעדינות ולא להיתקל בזמן אמת בדגים מתוקים, סלטים מסוכרים וטשולנט עם סוכר חום...

* אם יש לכם מגבלה שאתם יכולים לפתור בעצמכם עדיף שתעשו זאת בלי להכביד על המארחים, לדוג, אם אינכם אוכלים חלות מקמח רגיל, הביאו איתכם לחמניות מתאימות. וזה יכול להיות בדיוק הפוך: יצא לי להכיר כאלו שרגישים לקמח מלא. כן, יש כאלו. במקרה שהם יתארחו אצל משפחה שכל חלותיה מקמח מלא, הם דואגים להצטייד בלחמניות עבורם וכך אף אחד לא מצטער.

* אם אתם מתארחים בבית שהניקיון בו לא מספיק לדעתכם, גלו גמישות והבליגו. לפעמים כדאי להעלים עין, ולפעמים כמה מגבונים בחדר שלכם יעשו את העבודה בשקט ובלי לפגוע במארחת. העיקר לא לקלקל את האווירה ולא להיות כפויי טובה.

* אל תתארחו מדי הרבה פעמים אצל אותה משפחה. השאירו טעם של עוד. גם אם מזמינים אתכם שוב ושוב, היו ערניים לשדרים מתחת לפני השטח: אולי עוד זוגות רוצים לבוא? אולי מישהו לא מרגיש טוב? אולי ההורים רוצים גם שבת פרטית בשקט? לא תמיד למשפחה קרובה נוח לומר את הצרכים האמתיים שלנו, היו טקטיים והבינו גם את הצד השני".

אסתי ממשיכה ומעניקה עצות למארחים טובים:

* לאורחים הכי חשוב האווירה הטובה. לפני הרבה שנים התארחתי בבית שהאימא התלוננה במשך כל השבת, נזפה בבנותיה, והסתובבה כעוסה ומרירה. זו הייתה שבת מאד לא נעימה עבורי ואני לא מסוגלת לחזור להתארח אצלם. כך שלפני כל הפינוקים והמאכלים, זכרו לשמור על אווירה טובה ונעימה.

* כשאתם מכינים את האוכל, שימו לב לגוון מעט בתפריט. לדוגמה, שלא כל הסלטים יהיו חיים ולא כל המאכלים חריפים אש... כך יהיו לאורחים כמה סוגי מאכלים בתקווה שלפחות חלק מהם קלע לטעמם.

* כשאתם מארחים עם לינה, חשוב לומר מראש לאורחים מה התנאים המוצעים. האם החדר יהיה פרטי? האם התינוק בוכה בלילה ועלול להעיר אותם? האם יש יחידת הורים בחדר האירוח? אמרו מה יש ביכולתכם להעמיד לרשות האורחים, ועשו תיאום ציפיות.

* שמרו על הפרטיות של אורחיכם, ואל תכבידו עליהם בדרישות. לא אשכח את האירוח בחג השבועות אצל דודים שלי. הדוד נתן לנו מפתח לחדר והודיע לנו שיש מספיק מיץ ענבים והרבה לחמניות ללחם משנה, ואנו יכולים להתנהל לפי הזמנים שמתאים לנו בלי להילחץ כלל מזמן הסעודות בביתם. הוא הפתיע אותנו מאד, אבל בפועל זה הקל עלינו מאד, במיוחד שהיה זה חג השבועות, וכל אחד לומד ומתפלל במקום אחר ובזמן שונה. וכך בלילה אכלנו יחד, כי באמת רצינו להיות חלק מהם וליהנות יחד, אך בבוקר ראינו שזה לא מסתדר, כי בעלי התפלל בבית כנסת רחוק יותר, אך לא היה לנו עול ותחושת אי נעימות כלפי המארחים. בזכות הפתיחות המחשבתית של דודי לא היינו בלחץ, ויכולנו ליהנות באמת מהאירוח המיוחד והמאפשר. בעיניי, זו ממש גדולה לאפשר לאורח ליהנות בלי כבילות".

מהו האתגר שלך בשבת?

"האתגר שלי הוא לקום מוקדם בשבת בבוקר כדי להספיק להגיע לתפילה בבית הכנסת. לא תמיד אני מצליחה אבל לפחות בשבת מברכין אני משתדלת להגיע לבית הכנסת. זהו דבר נוסף שלקחתי עימי מימי הקורונה שעברנו: ממול הבית שלנו, פתחו בית כנסת זמני בביתם של שכנים יקרים. הייתי שומעת את החזן מתחיל להתפלל את תפילת השבת, וכל כך אהבתי לרדת אל לחצר הבנין ולהצטרף למניין שהתנהל בצר הסמוכה. בית הכנסת הביתי עדיין פעיל, אולם אנחנו כבר עברנו דירה והחלפנו כתובת. למרות זאת, האהבה לתפילות השבת בבית הכנסת נותרה בליבי. לאחר שהקורונה לימדה אותי את הסוד, אני משתדלת לקום וללכת להתפלל בבית הכנסת. זו תפילה מיוחדת ומרגשת, ואני אוהבת אותה מאד למרות האתגר שבקימה המוקדמת".

שבת בלתי נשכחת

"באותה תקופה חברה שלי ובעלה נסעו לחו"ל בנסיבות לא כל כך משמחות. כשהתברר לי שהילדים נשארו שבת נוספת עם הסבתא המסורה, שאלתי האם הם ירצו שאכין עבורם משהו לשבת. הם קפצו על המציאה ובקשו שאבוא להתארח אצלם ואכין עבורם קוגל ירושלמי וקינוח .האמת... להתארח לא הייתה לי בעיה כל כך גדולה, אבל קוגל ירושלמי מעולם לא הכנתי. למזלי, אימי אלופה בכך ויש לה מתכון שדורש רק סיר אחד. הרמתי אליה טלפון, והופ... למדתי גם אני להכין קוגל ירושלמי. את המתכון לקינוח לקחתי מחברה ועל הדרך העשרתי את המתכונים שלי. וכך התארחתי בביתם כל השבת ושהיתי עם הילדים. זו בהחלט הייתה שבת מיוחדת ומרגשת מאד שזכורה לי עד היום". 

מתכון שבתי מיוחד - סורבה פירות

1.5 כוסות פרי טחון (אפשר גם משימורים)

4.5 כוסות מים

1.5 כוסות סוכר

* להמיס את הסוכר עם הפרי והמים על אש נמוכה תוך כדי ערבוב.

* לשפוך לכלי, לצנן, להכניס להקפאה.

* לאחר כמה שעות כשהסורבה מגיע לחצי הקפאה, להוציא אותו מהמקפיא, לרסק בבלנדר ולהקפיא שוב.

בתיאבון!

תגיות:השבת שלישבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה